Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minneskonfiguration till Intel-Mini

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 11:36

Hur fungerar det egentligen med minnen till Mac Mini (Core Duo). Just nu sitter det 2x256 mb i maskinen - vad skulle hända om jag skulle köpa en 1024 mb sticka, skulle jag kunna låta en av 256:orna sitta kvar i den andra slotten och få 1280 mb totalt? Eller måste minnena parmonteras eller dylikt?

Och - nybörjarfråga, antar jag - minnestypen som sitter i är PC2-5300, kan man kombinera med minnen av andra hasitgheter eller måste det vara precis sådana?

Hälsningar,

/ J.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-17 22:31

Minnena måste vara av den typen och det beror på systemet i övrigt (FSB, mm.). Rent teckniskt kan man sätta i olika minnen men man tappar då hastighet vilket märks vid tunga grafiska grejor, minnet är ju delat med grafikkortet. Det finns en anledning till att apple har symmetriska stickor i minin.

Om du inte har råd att uppgradera till 2Gb direkt så kan du sätta i 1gb + 256mb tills du får råd att köpa en till 1gb sticka, det är mitt råd.

Vad ska man köpa för minne på tex. komplett.se ?
Tänkte köpa mig 1Gb och köra med ett av dom gamla 256 mb stickorna.

Lite osäker http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310518

funkar detta minne till min Core Duo ??

Gör det stor skillnad på 512 till 1Gb minne?

Som det är nu vill man ju nästan sälja Minin. Den är ju sjukt
slö i jämförelse med min G4 PPC 1,24 Ghz med 1Gb ram.
Ska inte Minin vara snabbare??

stopp och belägg! minin kräver so-dimms:
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10577 (vilka som helst av dessa PC5300 bör fungera.)

1GB är minimum för en trevlig tiger-upplevelse enl mig mening, speciellt om man kör intel-mac och tvingas dra runt på rosetta hela tiden.
fördelarna med dual-channel är mer lösa, mer minne är bättre än matchade stickor i nästan alla situationer.

eftersom du tydligen har en gammal ppc-mac är man tvungen att fråga:
föste du över systemet rakt av från den gamla burken till minin? (BIG no-no, men det är ganska vanligt vad jag förstår...)

Hell no. Kör med en helt clean install från köp med alla system+firmware upgr.

Antar att CS2 inte funkar bra alls med Intel macar ännu.

Tack för tipset med SO-DIMMS!
Tyckte också det såg skumt ut med dem " långa" minnena.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 så detta borde funka?

Sorry att jag "bumpar" men kan nån bekräfta ifall detta minne går att köra
med min Intel Mini? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Tänkte beställa så fort nån bara bekräftar!

http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibilit...

Skiljer sig inte mellan Mac Mini och Mabook. Tänkte beställa två jag med.

Tack så mycket! Beställde 1 Gb till att börja med.

La en beställning i måndags förmiddag, skickades igår förmiddag (torsdag). Kommer inte få leveransen innan helgen. Har handlat 15 ggr på komplett.se för väldigt mycket pengar. Aldrig mer Komplett! Det ska inte ta en vecka att skicka två små minnen som dom har över 100 i lager! Och dom svarar inte på mitt mail där jag i onsdags frågade varför dom inte levererat min beställning.

Edit: Den lämnades till Posten i förmiddags (fredag). Värdelöst!

Senast redigerat 2007-01-26 17:57
Ursprungligen av DeeJam:

La en beställning i måndags förmiddag, skickades igår förmiddag (torsdag). Kommer inte få leveransen innan helgen. Har handlat 15 ggr på komplett.se för väldigt mycket pengar. Aldrig mer Komplett! Det ska inte ta en vecka att skicka två små minnen som dom har över 100 i lager! Och dom svarar inte på mitt mail där jag i onsdags frågade varför dom inte levererat min beställning.

Edit: Den lämnades till Posten i förmiddags (fredag). Värdelöst!

Samma här!

Tog en vecka för mig! Fick mitt minne idag tisdag,
Förskottsbetalade till och med!

Mycket skum lev.tid. Jag förväntar mig att få min vara dagen efter köp ifall ordern är
lagd innan kl 14.00.

Ursprungligen av drifter7508:

Samma här!

Tog en vecka för mig! Fick mitt minne idag tisdag,
Förskottsbetalade till och med!

Mycket skum lev.tid. Jag förväntar mig att få min vara dagen efter köp ifall ordern är
lagd innan kl 14.00.

Det är nog skillnad på kunder o kunder. Beställde minne igår (efter att ha läst tråden) o de skickade samma dag som vanligt.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-27 08:28

Jag får inte så konstiga värden, har följande config nu tillfället (Då en DIMM gått sönder):

Slot A: 4x512M
Slot B: 2x512M

Results	147.17	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.4.8 (8L2127)
		Physical RAM		3072 MB
		Model		MacPro1,1
		Drive Type		Raid
	CPU Test	136.69	
		GCD Loop	314.55	16.58 Mops/sec
		Floating Point Basic	151.34	3.60 Gflop/sec
		vecLib FFT	106.79	3.52 Gflop/sec
		Floating Point Library	98.89	17.22 Mops/sec
	Memory Test	140.08	
		System	138.68	
			Allocate	132.61	487.00 Kalloc/sec
			Fill	148.12	7201.89 MB/sec
			Copy	136.24	2813.96 MB/sec
		Stream	141.51	
			Copy	139.11	2873.30 MB/sec
			Scale	139.83	2888.83 MB/sec
			Add	143.96	3066.71 MB/sec
			Triad	143.26	3064.70 MB/sec
	Quartz Graphics Test	164.31	
		Line	156.88	10.44 Klines/sec [50% alpha]
		Rectangle	201.07	60.03 Krects/sec [50% alpha]
		Circle	187.23	15.26 Kcircles/sec [50% alpha]
		Bezier	170.45	4.30 Kbeziers/sec [50% alpha]
		Text	127.01	7.94 Kchars/sec
	Disk Test	150.64	
		Sequential	146.76	
			Uncached Write	192.14	117.97 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	183.38	103.76 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	95.97	28.08 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	161.86	81.35 MB/sec [256K blocks]
		Random	154.73	
			Uncached Write	226.50	23.98 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	197.01	63.07 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	111.81	0.79 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	134.82	25.02 MB/sec [256K blocks]

Jag har handlat i många år från Komplett pga deras utmärkta leveranstider. Jag kommer aldrig handla mer från dom. Minnerna fungerar utmärkt iaf, det är en helt ny dator numera! Fruktansvärt stor skillnad i fart. Min gamla Mini G4 klarade sig mycket bättre på 512 MB RAM än vad min nya Intel gjorde.

Jo, dem brukar vara snabba. Tycker inte det blev en så stor skillnad med 1gb +
256 mb. Min gamla G4 1,25 Ghz känns fortfarande ljusår snabbare än min Intel mini.
Och då menar jag generellt... Finder, Firefox etc...

Kan inte rekommendera någon att köpa en Intel Mac för grafisk produktion
innan Adobe har uppdaterat sina programvaror i alla fall.

Med 512 MB i min Intel 1.66:a så var den segare än min G4:a 1.42 i allt utom surfning (däremot fick man upp badbollen ganska ofta). Adobeprogramvaror var nästan obrukbara och man kunde bara ha en startad i taget, startade man en till så crashade den andra.

Med 2 gig i Intel minin så är den hur pigg som helst. Badbollen syns inte till i Firefox (som tar mycket minne, det vet vi) och tom Adobe programvarorna snurrar på snabbare än dom gjorde på PPC minin, att ha Photoshop och Illustrator startade samtidigt fungerar också.

Jag är kanonnöjd med mitt köp av 2 x 1 GB minnesmoduler. Att köpa bara en var inget alternativ för mig då dom jobbar i par och att bara köpa en skulle ha varit en tillfällig lösning. Köpa ett i taget är klokt om ekonomin inte tillåter mer och man planerar att köpa en till senare.

Skulle vara intressant att göra lite benchmarks mellan en G4:a (som jag inte äger någon längre) med 512 i RAM och min Intel med 512 samt min Intel med 2 GB. Tror siffrorna skulle tala för sig!

Ursprungligen av DeeJam:

Med 512 MB i min Intel 1.66:a så var den segare än min G4:a 1.42 i allt utom surfning (däremot fick man upp badbollen ganska ofta). Adobeprogramvaror var nästan obrukbara och man kunde bara ha en startad i taget, startade man en till så crashade den andra.

Med 2 gig i Intel minin så är den hur pigg som helst. Badbollen syns inte till i Firefox (som tar mycket minne, det vet vi) och tom Adobe programvarorna snurrar på snabbare än dom gjorde på PPC minin, att ha Photoshop och Illustrator startade samtidigt fungerar också.

Jag är kanonnöjd med mitt köp av 2 x 1 GB minnesmoduler. Att köpa bara en var inget alternativ för mig då dom jobbar i par och att bara köpa en skulle ha varit en tillfällig lösning. Köpa ett i taget är klokt om ekonomin inte tillåter mer och man planerar att köpa en till senare.

Skulle vara intressant att göra lite benchmarks mellan en G4:a (som jag inte äger någon längre) med 512 i RAM och min Intel med 512 samt min Intel med 2 GB. Tror siffrorna skulle tala för sig!

Vet inte om detta gäller längre men hörde för 5-6 år sen att dual-systemen (på den tiden var det 2 processorer) krävde mer minne. För att fördelar till varje kärna eller nåt. Kanske ligger lite sanning i det fortfarande.

1
Bevaka tråden