Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

död mus efter några sekunder?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis inhandlat en Microsoft Laser Mouse 6000,
Allt var frid och fröjd några timmar tills musen plötsligt, helt sonika
slutade att fungera, jag drog, som sig bör, ut USB kontakten och anslöt
den i macbooken igen. Den började fungera, men backa 5-6 sekunder
sedan sten död igen. Samma sak händer varje gång.

Jag tänkte först att de kunde vara microsofts defekta programvara,
så jag laddade ner senaste version av den utan någon lycka,
tog bort programvaran helt och installerade om, men samma sak.
I morse när datorn inte varit igång på några timmar fungerade musen
igen, men bara någon knapp timme, sedan samma procedur som tidigare.

Det får mig att tro att det har med värme att göra,
eller att den inte får tillräckligt med ström trotts att laddaren sitter i macbooken.
Om någon har haft likande problem eller vet någon eventuell lösning
på problemet är jag denne evigt tacksam! MVH/Anton Silver

Glapp USB-port eller trasig mus gissar jag. Du har inga andra möss du kan testa porten med? Det är inte så heller att du har andra grejer i USB-kedjan som drar för mycket ström, så att du behöver en USB-hub med strömadapter? Tex en scanner?

Senast redigerat 2007-01-29 13:38

Nej, jag har inget annat i USB kontakterna, har provat båda två med musen - samma resultat. Allt annat funkar i dem, inklusive min mighty mouse. Så glapp kan det inte vara,
Även om den tanken slog mig med. Fel på musen borde det ju inte heller vara eftersom
den fungerar varje gång jag ansluter den, sedan dör.

Så du tror inte det finns något hopp för den?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-29 10:49

Om du kan så prova musen i en annan dator.

Har du annan programvara för andra möss kvar i datorn, tex Logitech? Detta bör visserligen inte alls störa, men man kan ju prova. Något annat skojigt USB-påverkande installerat, tex USB Overdrive? Jag tror du behöver lämna tillbaka den och prova med en ny.

Tipset att testa den i en annan dator är bra.

När det händer, du har möjligtvis inte aktivtetskontroll igång så att du kan se om någon process drar igång då (eller dör)?

Förresten, när man installerat något kan det vara bra att kontrollera rättigheter med skivverktyg, tror inte det påverkar detta dock.

Googlade lite och hittade denna artikel hos Microsoft, detta gäller PC, men vad det står är att musens programvara i PC-version kan påverkas av andra muspekares programvaror, och slutar då fungera efter några minuter: http://support.microsoft.com/kb/321122

Död mus efter några sekunder

The ultimate in pest control

Ja, det låter som en vettig förklaring. allt jag har i datorerna nu är mighty mouse.
Någon som vet om man kan prova om det är pga detta?

Avinstallera övriga möss och tangentbords-drivrutiner du inte behöver? Om felet försvinner är det väl det?

(Hur man avinstallerar? Drivrutiner brukar ha avinstallerare i installationsprogrammet. Börja leta där. )

japp, ska kolla, tack taz!
Tog tillfället i akt att inhandla ett Logitech S 530 Cordless Desktop for Mac också,
får hoppas att det inte strular, det verkar verkligen genuint och mysigt på alla sätt, bortsett från avsaknad av bluetooth då.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1015143&product_id=881596

1
Bevaka tråden