Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Internal server error - vad göra?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-28 18:27

Går jag till http://ljunghall.nu/blog får jag nedanstående meddelande:

Citat:

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, webmaster@ljunghall.nu and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Vad betyder det? Är jag helt rökt eller kan oderland rädda nåt om databasen är paj?

Det kan ju betyda vad som helst från att någon koppling till databasen är lite fel, något rättighet är felaktig eller något annat.

Har du inte någon log eller liknande så du kan se vad som är tokigt?

  • Medlem
  • 2007-01-28 20:23

Var hittar jag dem? Jag är novis på området och vet inte vad jag ska leta efter, än mindre vad det är om jag hittar nåt.

Ett annat webbhotell jag kom i kontakt med för en kunds räkning hade sin server konfigurerad så att om gruppen eller övriga hade rättigheter att skriva i filerna på siten - så poppade den upp "Internal Server Configuration Error" - som om sådana filer inte kunde litas på.

Så börja med det, dra igång ditt FTP-program och kolla vilka rättigheter dina filer har (visa info är det vanligen när man markerat en fil).

Sedan står det inget i det där felmeddeladet att det är fel på någon databas - som alla andra skall även du göra backup av din databas och det gör man lättast med PHPMyadmin (om nu Oderland erbjuder det). Man gör däri en sk SQL-dump - hela databasen exporteras som en textfil full med SQL-kommandon för tex CREATE TABLE och INSERT INTO TABLE, det förra är databasens struktur och det andra är dess data. Så i PHPMyadmin väljer du först databasen, sedan Export, markera alla tabeller, välj SQL som exportformat, kryssa för Structure och Data var för sig och kryssa för "Save as file", och klicka på "Run", så får du hem en fil med hela din databas. Det är en textfil så du kan öppna den i textredigeraren för att se hur den ser ut.

Har du en sådan SQL-dump och förstås alla filerna i din katalog på Oderland nedsparade i din egen dator kan du lätt byta webbhotell eller återställa din site om den skulle ha förstörts.

  • Medlem
  • 2007-01-28 20:39

okej. det som syns på dumpen nedan är vad som är förvalt när jag exporterar. Är det rätt?

Ursprungligen av Baron:

okej. det som syns på dumpen nedan är vad som är förvalt när jag exporterar. Är det rätt?

Ser riktigt ut, förutom att inga tabeller är markerade och det är inget kryss för "Save file".

(Om du skriver "%G-%m-%d, kl %H.%M __DB__" (utan citat-tecknen) i rutan för namn på filen, så får du en fil som heter tex "2007-01-27, kl 14.05 NamnPåDatabas.sql", kan vara snyggt att spara sådana i en mapp.)

  • Medlem
  • 2007-01-28 20:50

hmm, nu fungerar s(k)iten... Kanske nåt tillfälligt fel hos oderland? Jag körde en databastvätt i admingränssnittet för webhotellet, men det var ett tag sedan. Helt plötsligt fungerar det. Klart är att jag i alla fall ska göra en backup. Tack för hjälpen.

Fast det jag har gjort i dag är inte med. Jag har pillat lite i WP-temat och slagit ihop några sidor mm. Inget av det är med.

Ursprungligen av Baron:

hmm, nu fungerar s(k)iten... Kanske nåt tillfälligt fel hos oderland? Jag körde en databastvätt i admingränssnittet för webhotellet, men det var ett tag sedan. Helt plötsligt fungerar det. Klart är att jag i alla fall ska göra en backup. Tack för hjälpen.

Fast det jag har gjort i dag är inte med. Jag har pillat lite i WP-temat och slagit ihop några sidor mm. Inget av det är med.

Flera webbhotell har det så konfigurerat att filer som laddats upp via FTP inte ägs av dig när de är uppladdade. (Eller så gäller detta för filer som är uppladdade via webbgränssnitt, som då får PHP eller Apache som ägare och inte dig), då för att rätta till det så körs scripts regelbundet som kopierar rättigheterna neråt för varje kund. Kanske det helt enkelt var så att dina filer laddades upp, fick fel rättigheter beroende på felaktiga inställningar hos Oderland, sedan kördes scriptet automatiskt några gånger i timmen och vips blev det rätt?

Det kan också vara så att filerna du försökte ladda upp faktiskt inte laddades upp? Pga fel rättigheter? Normalt så piper FTP-programmet till då men inte alltid.

  • Medlem
  • 2007-01-28 21:20

Jag måste säga att jag är imponerad av Oderlands support. Jag har det billigaste kontot, postar en fråga kl 20.27 i dag (söndag) och får följande svar kl 20.44:

Citat:

Hej

Ha aldrig högre rättigheter än 755 på mappar och filer då får du det felet.
php körs som cgi där din användare äger filer skapade av php. Därför behöver du ALDRIG lämna ut rättigeher
till alla att ändra i dina filer.

Ändrade rättigheter och nu fungerar det fint.

Hälsningar

NN, Supportavdelningen

Det enda jag kan påminna mig om att ha ändrat i rättighetsväg är wp-content, för att kunna ladda upp bilder. Men det var ju ett halvår sedan...

Ursprungligen av Baron:

Det enda jag kan påminna mig om att ha ändrat i rättighetsväg är wp-content, för att kunna ladda upp bilder. Men det var ju ett halvår sedan...

Att skicka upp filer med FTP eller med webbaserade gränssnitt kan ändra/sätta de filernas rättigheter. Du hade pillat på templeten idag, hur laddade du upp den? Med vilka rättigheter?

  • Medlem
  • 2007-01-29 06:40

Jag tar mig rätten att ladda upp vad jag vill på mitt webhotell!


Jag har inte gjort annorlunda än de senaste månaderna. Däremmot slog det mig sedan att jag faktiskt har uppgraderat WP till 2.1 från 2.0.x. Det kan ha hänt nåt då...

1
Bevaka tråden