Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wolfenstein ET - 75Hz istället för 100Hz

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo.
Det är så att jag fick för mig att dra ner Wolfenstein - Enemy Territory för att köra detta gratis spel, igen (Kört det på Windows och i Linux tidigare). Det fungerade utmärkt förutom en sak, det envisades med att köra 75Hz istället för inställningen 100Hz jag har valt under Displays. Jag kollade igenom config.cfg-filen efter något med refresh, rate eller 75 men fann inget.

Har detta kanske något att göra med OpenGL och någon mystisk inställning?

Jag sitter och ugglar med en MacBook C2D med senaste version av Mac OS X, 10.4.8. Jag använder en extern CRT-skärm som primära monitorn som är ansluten via d-sub.

Tacksam för svar.

LCD-skärmar brukar inte använda högre frekvenser än 60Hz, din MacBooks verkar max fungera på 75Hz.
Det gör ju ingen skillnad vilken frekvens du väljer mellan 75 och 100 eftersom LCD-skärmen ändå inte hänger med så snabbt.

Jag använder CRT-skärm som primär skärm. LCD-skärmen på datorn används för lite annat lull-lull som FTP-klient och IM-klient. Normalt kör jag 1152x864 i 100Hz på CRT och gjort det i många år.

Monitorn är: Samsung Syncmaster 700p plus.

Testade lite mer och fick dessa siffror:
640x480 = 75Hz (Klarar >100Hz)
800x800 = 75Hz (Klarar >100Hz)
1024x768 = 75Hz (Klarar >100Hz)
1152x864 = 85Hz (Klarar 100Hz)
1280x1024 = 75Hz (Klarar 85Hz)

Det är inget fuffens att min CRT-skärm begränsar, men kan det vara så att OpenGL får för sig att låsa sig till LCD-skärmen (Verkar ologiskt pga 85Hz i 1152x864)? Det enda jag ser som kan vara problemet är OpenGL har sina egna inställningar angående uppdateringsfrekvensen, precis som det är i Windows där jag fick köra med 3part-mjukvara för att köra över inställningarna grafikkortsdrivrutinerna vägrade köra.

EDIT!
Testade med att köra med stängt lock, avstängd laptopmonitor, och svaret var det samma med samma uppdateringsfrekvenser.

"Normalt kör jag 1152x864 i 100Hz på CRT och gjort det i många år" - På Mac? Mac OS X brukar bara lista de siffror & frekvenser som anses "lämpliga" (typ) och dessa stämmer väl överens med de du listar.

Ursprungligen av MagnusB:

"Normalt kör jag 1152x864 i 100Hz på CRT och gjort det i många år" - På Mac? Mac OS X brukar bara lista de siffror & frekvenser som anses "lämpliga" (typ) och dessa stämmer väl överens med de du listar.

Nja, endast ägt en Mac sedan slutet av november. Annars, skärmen har specifikationerna att köra 1152x864 i 100Hz och den har fungerat finfint under alla år. (Fick fiffla med root och redigera i någon fil för att kunna välja 1152x864. Lite sunkigt.)

1
Bevaka tråden