Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WPA kryptering med nya MacBook C2D

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-23 23:26

Jag har en ny macbook c2d, upptäckte att jag inte kom åt vissa websidor då jag körde trådlöst med WPA kryptering, jag kommer åt de flesta sidorna men inte alla då jag kör WPA. Routern jag har är en NETGEAR WGT624

Jag kommer bl.a. inte åt http://proinet.se och inte heller min egen sida som ligger hos dom. Om jag kör okrypterat funkar det.
Jag kan tillägga att det funkar bra med WPA när jag använder min powerbook G4.

Nån annan med macbook c2d som kör med WPA som kan testa att komma åt http://proinet.se ?

Själv tänkte jag testa med routern på jobbet imorgon och se om det funkar lika dåligt där.

EDIT: Det ska vara nya macbook C2D

Senast redigerat 2006-11-23 23:52
  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 23:49

jag har

en likadan Netgear men har WEP och kommer in på sidan med min gamla MB fast det kanske inte är intressant

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-24 01:43

Öhh det låter väldigt konstigt.
Krypteringen mellan din dator och router ska ju inte ha något med visningen av hemsidor att göra.. ?
Du kan helt sonika inte ansluta, eller visas den fel eller vad får du för fel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-24 09:19
Ursprungligen av widde:

Öhh det låter väldigt konstigt.
Krypteringen mellan din dator och router ska ju inte ha något med visningen av hemsidor att göra.. ?
Du kan helt sonika inte ansluta, eller visas den fel eller vad får du för fel?

Ja det är sjukt skumt det här. Webläsaren står bara och tuggar, visar ingenting, det verkar som den inte får någon data. Samma resultat med både safari och firefox. Och det gäller bara de sidor jag nämner ovan, gäller säkert fler men jag känner inte till fler.

Är på jobbet nu, där har vi en exakt likadan router som jag har hemma och den kör WPA. Och här kommer jag åt sidorna ovan, nu blir jag ännu mer förbryllad. Jag fattar ingenting. Detta är helt obegripligt.

Jag har samma problem med min c2d och en netgear router, "proinet.se" funkar dock för mig, jag kommer inte åt swedbank.se. Ska testa med en annan router och se om problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-25 11:22

Jag kommer inte heller åt swedbank.se, hade inte testat den innan. Jag testade att byta till WPA2 men får samma resultat där. Har även bytt nyckel, inte heller det hjälpte. Routern är bara en vecka gammal, kanske får jag byta den mot en annan. Men då vill man ju gärna veta att det löser problemet. Men nu vet man ju inte om det är routern det är fel på eller på datorn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-25 13:53

YES, nu funkar det. Det finns en funktion i webgränssnittet där man kan låta routern kolla om det finns nyare firmware. Den kopplar väl upp mot nån server och kollar, men när jag kört den så hart routern sagt att jag haft senaste firmware, V2.0.10. Men det visade sig att det inte var senaste, jag hittade V2.0.16_1.0.1 på netgears hemsida (jag har WGT624v3 routern). Efter att jag uppgraderat till den firmwaren så kommer jag åt alla de sidor som jag inte tidigare kom åt då jag körde trådlöst med WPA.

De här broadcom draft-n chipen kanske inte är så 100a som man kan tycka att dom borde va med b/g standarderna.. WPA verkar ju bugga mer än mycket, WEP fungerar men är ju inget man vill köra - men nu tvingas köra.. okrypterat kommer ju egentligen inte på fråga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-03 11:33
Ursprungligen av Jürgen B:

De här broadcom draft-n chipen kanske inte är så 100a som man kan tycka att dom borde va med b/g standarderna.. WPA verkar ju bugga mer än mycket, WEP fungerar men är ju inget man vill köra - men nu tvingas köra.. okrypterat kommer ju egentligen inte på fråga.

Vad har draft-n m. WGT624 att göra?

Eller har du en annan router som beter sig likadant?

Ja, jag har en Airport Express. Det är alltså ganska troligt att problemet ligger i drivisarna för Airportkorten snarare än routersidan, men som du sa att det fungerade o upg firmwaret i routern så kan det ju vara ett problem på båda sidor som ställer till det.

Vad du nu fick i din nya firmware kanske var lite draft-n stöd i nån form, WPA kanske har uppdaterats i nån mån i chipseten som routers har svårt o hantera utan rätt fw.

Min Airport Express är inte konstig mot vissa domäner utan snarare så kan jag inte köra WPA/2 överhuvudtaget från min MB C2D mot denna. Yttrar sig med att jag 1. inte ens får WPA2 som alternativ på datorn fast jag valt det på expressen och 2. att när jag ansluter med WPA istället inte kommer någon vart samt att anslutningen blir instabil och stallar datorn till o från. Körde som sagt in WEP och det fungerar utmärkt.

Förresten, detta gjorde jag innan jag installerade senaste Airport upg som kom i software remote till datorn, kanske ska pröva ikväll igen med WPA/2 o se om det funkar bättre nu.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 09:35

Hmm så där har jag med fast mot ginza.se . Jag kör WPA. Kan det bero på detta alltså? Galet..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-03 13:40

Innan jag uppgraderade firmware till min router (Netgear WGT624v3) så kom jag åt alla sidor med min gamla PB G4 då jag körde wpa och wpa2, men inte med min nya macbook C2D. Efter firmware uppdateringen i routern så fungerar alla sidor med Macbooken också, så jag skulle nog testa WPA igen om jag vore du, om du inte gjort det sedan din senaste uppdatering.

Jag har haft precis samma problem och ovan nämnda lösning funkade - nästan. Jag kommer nu in på swedbank.se samt bredbandsbolaget.se igen.

Dock kommer jag (till skillnad från omvärlden) fortfarande inte in på någon av mina egna fyra domäner som ligger på mitt webbhotell, så jag har lagt in ett supportärende hos dem.
Och det är fortfarande långsammare med min nya MacBook än med min gamla Powerbook G4 att surfa trådlöst.

Christopher

Att jag inte kom in på mina fyra egna domäner berodde på en serverflytt hos webbhotellet. (Typiskt att det skulle hända precis när jag hade strul med andra sidor, ökar klart på förvirringen.)

Så att ovan nämnda lösning funkade för mig.

Själv har jag ett löjligt slugt problem;
Använder en 3com Officeconnect 108, som har löjligt bra täckning och fungerar väldigt bra överlag. Men, när jag slår på krypteringen WPA1 *och* 2 så kan inte min APX ansluta. Kör jag däremot bara WPA 2 då funkar det. Hur f*n kan det vara så...??? Trodde att WPA 1 och 2 var just 1 OCH 2!?

1
Bevaka tråden