Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel vid RAM installation på Mac Pro.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 12:17

Skulle någon kunna tala om för mig vad jag har gjort för fel?
Som det syns till vänster i bild så använder systemet bara 2gb av minnet fast den hittar 4gb när man kikar på hårdvaran.

Har provat sätta alla 512mb minnen på DIMM Raiser B också (och 1Gb minnena på A) men med samma resultat.
Jag vill ju ha 2gb på båda "brickorna".

Dessutom kikade jag på apples installationsguide och enligt den så har jag så vitt jag förstår installerat dessa rätt.

Tacksam för svar....

Mvh Marcus

Senast redigerat 2007-01-23 15:28

Testa starta med endast 512MB modulerna respektive endast med 1GB modulerna. Får du olika resultat?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 14:50

512MB modulerna ar orginal, dom har jag anvant utan problem. Skall prova starta med endast 1GB modulerna nar jag kommer hem ikvall... 1GB modulerna ar kingston.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 17:04

1Gb (x2) modulerna fungerar om man bara har i dom.
512mb (x4) modulerna fungerar om man bara har i dom

Sätter jag i 2x1gb + 2x512mb så får jag bara upp 2gb
Sätter jag i 2x1gb + 4x512mb så får jag bara upp 2gb

Vad jag än gör får jag upp 2gb... dags o ringa apple kanske.
Hur länge e det man har gratis support sen man köpt datorn?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 18:03

Börjar misstänka att det e datorn som e trasig på något sätt... :/ eller så är minnena inte kompatibla med varandra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 18:19

Testat att köra test om det är något fel på datorn eller ej?

får du samma rapporterade minnesmängd om du tittar på andra 'ställen'? (exvis activity monitor, xbench, ...)
'about this mac'-rutan visar tokigt ibland.

vad händer om du byter plats på riserkorten?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 19:49

körde harwaretest o nu när jag bootade om så visar den 4gb överallt... skummt... aja, jag e nöjd iaf billigt minne va det också

Var köpte du minnet, pris???

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 10:14

Kote minnet genom jobbet, vi har specialavtal med en grossist... dessutom far jag extra rabatt nar jag ska ha prylarna sjalv eftersom jag koper sa mycket grejjer till jobbet det var iaf kingstons 2x1gb kit jag kopte. Dom har den pa inwarehouse for 3806kr inkl moms. (jag betalade knappt 3000inkl frakt och moms)

fråga;

när du kör alla fyra 4x512mb-moduler på ena kortet och de två 1gb-modulerna på andra, vad säger xbench om minnesprestanda?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 12:04
Ursprungligen av gabriela:

fråga;

när du kör alla fyra 4x512mb-moduler på ena kortet och de två 1gb-modulerna på andra, vad säger xbench om minnesprestanda?

Har inte kört xbench... vart hittar jag det?

Nu blev det så att jag kör 2x512 på ena kortet och 2x1gb + 2x512 på andra eftersom det tillslut fungerade så... har inte orkat byta till så jag hade från början. Känns som att så mycket vinst blir det inte i prestanda på det. Dessutom kommer jag nog inom ett år köpa ytterligare ett 2gb kit och då blir det likadant på båda korten

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 12:16

Hittade och körde xbench... exakt vad är det jag ska kika efter ang minnet?

markera och kopiera 'memory test'-fliken i resultatrapporten och klistra in här mellan 'code'-taggar.

jag är lite nyfiken på om minneskontrollern klarar asymmetrisk interleave.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-24 21:10
Ursprungligen av gabriela:

markera och kopiera 'memory test'-fliken i resultatrapporten och klistra in här mellan 'code'-taggar.

jag är lite nyfiken på om minneskontrollern klarar asymmetrisk interleave.

hmm... tror inte att det är samma testprogram som jag hittade som du menar... vart hittar jag den du menar?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 14:38

Vad ar assymetrisk interleave?

Jag fixar ikvall nar jag kommer hem fran jobbet!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-23 15:39

Som jag har fattat det för att kunna utnyttja minnesbandbredd max så borde det se ut på följande vis:

Riserkort 1:
Dimm 1: 512mb
Dimm 2: 512mb
Dimm 3: 1gb
Dimm 4: 1gb

Riserkort 2:
Dimm 1: 512mb
Dimm 2: 512mb
Dimm 3: tom
Dimm 4: tom

Har för mig att det finns en pdf att ta hem nånstans på apples supportsidor angående detta, men du verkar ju ha gjort som det står enligt deras installationsanvisningar.
Jag har inte köpt min än, så jag är också intresserad av hur det går för dig och dina Kingston minnen eftersom jag funderar på att köpa såna med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-24 08:10

Forstar inte hur den kan ta del av minnesbandbredden helt om man har 3gb pa ena kontrollern och 1gb pa andra, det later ju helt ologiskt.

glomde totalt bort xbench igar... satte mig och redigerade lite film nar jag kom hem. far fixa det ikvall

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-24 10:26

Jo men man ska ju ha 2 par minnen installerade på dimm plats 1 & 2 på båda riserkorten för att nyttja det hela maximalt, sen om man kollar på apples egna anvisningar så ska nästa par, oavsett storlek installeras på första riserkortet på plats 3 och 4.
Sen om det extra paret gör någon skillnad i minnesprestandan kan jag inte uttala mig om. Jag har inte lyckats hitta några tester angående detta.

Rätta mig gärna någon om jag har fel. Sen gör man såklart som man vill.

Kolla in följande ifall du inte redan läst detta angående prestandaskillnad mellan dual och quad memory.

http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816&p=12

1) ladda hem och kör senaste xbench: http://www.xbench.com/
2) se till att markera 'memory test' i kontrollfönstret och kör testet.
3) när testet är färdigkört, markera raden '> Memory test xx.xx' och kopiera.

min hypotes är att macpro klarar asymmetrisk interleave, alltså att man inte behöver ha exakt samma uppsättning på båda riserkorten för att få full minnesbandbredd, utan att det räcker med att ha lika mycket minne totalt på båda riserkorten. (dvs 2GB på varje i ditt fall.)
om så är fallet borde du få ungefär samma resultat på minnestestena som macpro-burkar med 'officiellt rätt' konfiguration... (spännande va?)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-25 18:30
Ursprungligen av gabriela:

1) ladda hem och kör senaste xbench: http://www.xbench.com/
2) se till att markera 'memory test' i kontrollfönstret och kör testet.
3) när testet är färdigkört, markera raden '> Memory test xx.xx' och kopiera.

min hypotes är att macpro klarar asymmetrisk interleave, alltså att man inte behöver ha exakt samma uppsättning på båda riserkorten för att få full minnesbandbredd, utan att det räcker med att ha lika mycket minne totalt på båda riserkorten. (dvs 2GB på varje i ditt fall.)
om så är fallet borde du få ungefär samma resultat på minnestestena som macpro-burkar med 'officiellt rätt' konfiguration... (spännande va?)

Ahh då va det rätt program, förstog bara inte vilken del jag skulle kopiera då jag endast kunde markera en rad... men den fick visst med sig allting iaf

Memory Test 135.91
System 131.17
Allocate 125.11 459.44 Kalloc/sec
Fill 138.23 6721.04 MB/sec
Copy 130.82 2701.97 MB/sec
Stream 141.00
Copy 138.44 2859.47 MB/sec
Scale 137.26 2835.67 MB/sec
Add 145.07 3090.20 MB/sec
Triad 143.55 3070.83 MB/sec

jämför man med resultaten i databasen på xbench.com så har du betydligt högre minnesprestanda än grundkonfigurationen på 2x512mb (mots. icke-interleave), men ändå lite sämre än 'optimal' interleave-konfiguration. (~5000 resp ~7000 MB/s på fill-testet, ~2000 resp ~3000 MB/s på övriga)

vad händer med poängen om du kör om testet ett par gånger utan jox i bakgrunden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-26 10:18

Jag far prova det i helgen Skall ocksa prova att andra sa jag kor 2gb pa bada riser korten... nu sitter det ju 3gb pa kort A och 1gb pa kort B.

Ursprungligen av kainen:

nu sitter det ju 3gb pa kort A och 1gb pa kort B.

om vi nu vågar påstå att minneskontrollern klarar asymmetrisk interleave (och faktiskt använder det) kan det vara så att minneskonfigurationen 1GB+3GB ger dig 2 'snabba' gigabyte och 2 'långsamma' och därav ett 'halvbra' resulat på testet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-26 12:33

Aterstar att se nar jag kommer hem och orkar byta klistrar in resultatet efter jag provat.

Sitter du sjalv pa en mac pro gabriela? Hur ser din configuration ut isf?

nä.
man är förstås sjukt sugen på att skaffa en som kompileringsburk, men inser ändå att jag faktiskt inte behöver den och kan ärligt talat inte säga om jag är besviken eller lättad med den vissheten...

1
Bevaka tråden