Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bah! Varför funkar inte alla websidor?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det jag som har nått fel på min mac eller vad?
Tar vi www.leasy.se tex.
Safari: Jag kommer in på sidan dock ser jag inte menyraden som ska vara under "Peter levererar och installerar"
Firefox: Samma problem som med safari.
Opera: Jag kommer in på sidan, ser menyraden som det ska se ut. Dock finns inte knapparna "läs mer" å "köp" bredvid appraterna med.
Småless på o använda sambons pc för å kika där tex.

Har ni samma problem?

Jag kör Tiger 10.4.8

  • Medlem
  • 2007-01-24 12:58

För att nötterna som har gjort sidan har fel i sin javascript. De har väl förmodligen använt sig av Internet Explorer under windows när de utvecklat ned och inte bemödat sig att testa i andra browsers. Funkar nämligen inte med Firefox i windows heller.

I takt med att webbläsare som Firefox blir populärare i Windows och att Mac OS X blir populärar så får man hoppas att webbutvecklare som struntar i allt annat än Internet Explorer för Windows blir allt färre. Man behöver inte testa varje sida i allsköns udda små webbläsare, men att få det att fungera i Firefox i alla fall borde ju vara grundkrav 1 A numera.

Alla webbsidor fungerar inte på mac för vissa kräver Internet Explorer för Windows, så enkelt är det tyvärr (men jag upplever att det blir bättre i alla fall). Har man en Intel-baserad mac och kör Parallells eller Boot Camp finns i alla fall en lösning, bökigt men bättre än inget alls.

Jag slängde in internet explorer på macburken nu, så problemet löst

peppz1 - om du hämtade IE för OS X och inte för windows - kan inte rekommendera det. Visst, ingen skada att ha den liggande men det är väldigt väldigt sällan den kan något som inte Safari eller Firefox kan. Det är nämligen så att Microsoft själva slopade stödet för IE på OS X för 2-3 år sen. De rekommenderar att man inte använder IE på OS X utan istället kör "någon annan webbläsare". Tungt värre.. Jag brukar ofta stöta på mycket problem med IE på OS X i samband med webbutveckling och den beter sig ofta mycket underligt. Ville bara nämna detta.

Notera dock att IE för OS X är en helt annan webbläsare än IE för Windows. Det kan fungera ibland om man stöter på en annan "ful" webbplats, men det går inte att räkna med.

Som webbutvecklare så är IE på Mac än något av det sämsta som släppts... någon borde skriva ett mac-virus som raderar den från världens alla Macar...

Även myndigheterna

Flera myndigheter har liknande problem. På Arbetsmiljöverkets hemsida följer inte sidfoten med när sidan blir längre (se bild).
Så nog finns det många nötter bland webbutvecklarna.

Intressant att Microsofts egen sida som är default startsida för IE 5.2 inte längre fungerar för den webbläsaren.
Hade en användare som aldrig använt IE men var tvungen för en levarentörs sida krävde IE. Men när man drar igång den så låser den sig pga se.msn.se.

Fick göra en enket htm-sida i Word och starta IE på och sedan byta ut defaulten.

Jag blir tokig på alla saker som inte fungerar på min iBook. Behöver egentligen "Mina sidor" på www.csn.se men har inte lyckats använda certifikats-inloggningen. Visar sig att de bara stöder win98/2000/xp!! Kan knappt vänta till hösten när jag får råd med en MacBook som jag kan köra Parallels Desktop på.. nu vet jag inte hur länge till jag kommer vara totalpank student.. skitcsn.

  • Medlem
  • 2007-01-25 15:27

Det du säger dig inte kunna göra funkar skitbra för mig. Jag kör Camino. Fungerar helt utan problem.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag blir tokig på alla saker som inte fungerar på min iBook. Behöver egentligen "Mina sidor" på www.csn.se men har inte lyckats använda certifikats-inloggningen. Visar sig att de bara stöder win98/2000/xp!! Kan knappt vänta till hösten när jag får råd med en MacBook som jag kan köra Parallels Desktop på.. nu vet jag inte hur länge till jag kommer vara totalpank student.. skitcsn.

Jag kan nästan gå ed på att CSN är skyldiga att leverera en platformsobunden lösning.

Certifieringen säger du - det är inte något BankID eller dylikt då? (Eftersom dessa funkar på mac).

Parantes: Funkar inte IE6 (exempelvis) på Darwine?
http://darwine.opendarwin.org/

1
Bevaka tråden