Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple först med optisk enhet på "fel sida"?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har tagit patent på en ny idé - sätt den optiska enheten på datorns undersida!

Det låter lite konstigt men kanske är idén genial. Istället för att upp värdefull plats längs datorns sidor placerar man den optiska enheten på datorns undersida där den kan göras extremt platt. Det öppnar för en mindre och tunnare bärbar dator - kanske den 11 eller 12" MacBook många drömmer om.

Den optiska enheten är faktiskt den tredje största komponenten förutom bildskärmen och tangentbordet och något som är svårt att trimma ner i storlek.

UnwiredView hade artikeln

Smart eller idiotiskt?
- Kommentera!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-25 20:54

Känns mer jobbigt att det går att ta patent på nästan vad som helst...

Ursprungligen av makke:

Känns mer jobbigt att det går att ta patent på nästan vad som helst...

Håller med. Dumma idéer som denna kan det dock gärna ges patent på. Så kanske spridningen hindras.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-25 20:58

Hur nytt är egentligen det där? Datorn ser _väldigt_ mycket ut som en TiBook. Ger mig sjutton på att det där var en idé de hade för 5 år sen men som aldrig blev något. Dessutom, det är ju inte alla som har sin LAPtop på ett skrivbord när de jobbar med den. Med en lucka som inte är fastskruvad på undersidan kan man ju lätt fastna i nått och slita sönder luckan.
Sen, med tanke på att CD:n är ungefär lika bred som tangentbordet och enheterna är så otroligt tunna idag så verkar det som att gå över ån efter vatten. Skall man göra datorn riktigt tunn och fin så är det bättre att skippa enheten helt och hållet. Många ultraportabla levereras ju helt utan optisk enhet. Nu när FW-kopplingen funkar så bra som den gör och Mac-program snällt installerar sig från DiskImages så ser jag inte så stor anledning att ha en optisk enhet längre. Det är verkligen inte så många gånger jag använder den, jag skulle lätt kunna vara utan den.

Första tanken var att placeringen känns korkad, men med tanke på hur sällan jag trots allt stoppar i skivor i datorn skulle jag kunna tänka mig omaket att vända på den om storleken minskas drastiskt. En lite stabilare konstruktion än den som syns på bilden vore dock önskvärt.

Schysst, då kan de slänga in en iPod-docka, slänga ut hårddisken, och Boom! Garanterat virusfri och stöttålig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 21:19

Måste hålla med Bollman här. Lika bra att ta bort den optiska enheten. Dessutom borde Apple försöka eliminera hårddisken och ersätta den med någon sorts supersnabba flashminnen. Jag avgudar min MBP, men egentligen vill jag ha en ultralätt dator i miniformat, kraftfull och med extremt lång batteritid. Skärmstorleken är av mindre betydelse, i synnerhet som Leopard uppenbarligen kommer att vara upplösningsoberoende.

Minns inte när jag stoppade i en skiva sist, så för min del kvittar det om de så gör en Nokia och tvingar oss att plocka ut batteriet för att använda enheten.

Senast redigerat 2007-01-25 21:51
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-25 21:43

Jag säger: Apple, titta på Vaio TX3. Bättre subnotebook finns inte. 1,2kg och ändå med DVD-RW-DL brännare med släde!
PS, skriver detta på min kub under OS9.2.2 och IE5.1.7 som inte klarar png-bilder. Hugaligen vad det ser ut!
Såja. Netscape 7.0.2 funkade bättre (och jag passade på att rätta stavfel)

Ursprungligen av bollman:

Jag säger: Apple, titta på Vaio TX3. Bättre subnotebook finns inte. 1,2kg och ändå med DVD-RW-DL brännare med släde!

Anställde inte Apple några från Sony Vaio för att utveckla bärbara.

Tycker den här idén verkar galen men eftersom bilden antagligen är långt ifrån hur det senare kommer att se ut så kanske man ska vänta med alltför kritiska kommentarer.

En bärbar med multi-touch - ja gärna. En på runt 10"

Senast redigerat 2007-01-26 18:31
  • Medlem
  • 2007-01-29 20:16
Ursprungligen av bollman:

Jag säger: Apple, titta på Vaio TX3. Bättre subnotebook finns inte. 1,2kg och ändå med DVD-RW-DL brännare med släde!
PS, skriver detta på min kub under OS9.2.2 och IE5.1.7 som inte klarar png-bilder. Hugaligen vad det ser ut!
Såja. Netscape 7.0.2 funkade bättre (och jag passade på att rätta stavfel)

Eh, gillar du släde?
Enl. mig sjukt fult, bräckligt och 80-tal.

En lätt Mac med ULV-processor, mycket RAM, mycket flashminne, LED-bakgrundsbelysning för skärmen och en design lik TX3:an vore perfekt för de flesta skulle jag tro. Nu snackar vi batteritid

Skryter inte Apple om att de inte har några utstickande delar som kan gå av på sina bärbara?
Jo, det gör de, och därför så tycker jag att det skulle vara konstigt ifall de gjorde en lucka på undersidan.

Nåväl. Det spontana intrycket jag fick först var att det var superkorkat, men jag kom nästan direkt på att jag inte använder den optiska enheten så ofta. Dock så gillar jag att det är slot-drive så som det är idag. Det enda felet med det är att man inte kan använda "små" skivor. Fast det är ju inte så ofta som man behöver det, iofs...

Edit = Gud vad jobbigt det är att skriva med vänster pekfinger omplåstrat. Känner mig nästan handikappad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-26 07:30
Ursprungligen av ztaafen:

Dock så gillar jag att det är slot-drive så som det är idag. Det enda felet med det är att man inte kan använda "små" skivor. Fast det är ju inte så ofta som man behöver det, iofs...

Det går väl egentligen bra, men ingen använder de spelarna som klarar det... Nintendo har en sådan i sina Wii... klarar både vanliga skivor och GameCube-skivor (som är av det mindre formatet). Och det funkar utmärkt, utan adapter som vissa nämnde i samband med när nyheten släpptes om detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-25 22:38

Ta patent på placeringen av en optisk enhet? Suck...

Helt vansinnig placering dessutom, ser ju superkrångligt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-25 22:39

Men blir enheten verkligen mindre för att man sätter den på undersidan av datorn?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-25 22:46

Mindre lär den nog inte bli, du ska ju trots allt ha motorn till linsen och alla kablar någon stans. Bättre vore det, som skribenten ovan skrev, om de gjorde en modell helt utan optisk media - och kanske hade någon FW optisk media att sälja.

Om DVD-enheten tas bort, hur ska man då kunna installera och spela spel som kräver att CD-skivan sitter i? Särskilt Windows-spel med deras hemska CD-copy-protection blir svåra att spela (spelar t.ex. BF2142 rätt ofta)

Ursprungligen av Maccer:

Om DVD-enheten tas bort, hur ska man då kunna installera och spela spel som kräver att CD-skivan sitter i? Särskilt Windows-spel med deras hemska CD-copy-protection blir svåra att spela (spelar t.ex. BF2142 rätt ofta)

Man använder en extern enhet eller så köper man en annan dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-28 17:48
Ursprungligen av Maccer:

Om DVD-enheten tas bort, hur ska man då kunna installera och spela spel som kräver att CD-skivan sitter i? Särskilt Windows-spel med deras hemska CD-copy-protection blir svåra att spela (spelar t.ex. BF2142 rätt ofta)

Helt enkel att skaffa en 8 GB USB-minne !:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 23:29
Ursprungligen av REP:

Helt enkel att skaffa en 8 GB USB-minne !:)

Med DVD-läsare? :shifty:

En sådan "felvänd" enhet kan nog funka och skyddas mot damm med ett tunt plastlock med Applelogga på. Det är nog mycket platsbesparande då slädet försvinner och även iMac-style slotdriven försvinner till hälften. Detta innebär att man sparar in 50% av läsarens vikt och storlek.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-06 21:03
Ursprungligen av boris91:

Med DVD-läsare?

Du kanske känner till man kan skapa virtuella DVD-skiva?
Många installationer som man hämtar är ofta virtuella skivor.
Varför ska man ha skivor ? helt onödig redan idag.
Därför är USB-minne bra ersättare för klumpiga DVD-spelare om
man vill förflytta data till annan dator utan nätverk

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-25 23:12

Det där ser bra skumt ut. Skulle nog bli tokig på det där. En bättre idé vore kanske att sätta den på ovansidan istället? "baksidan" av monitorn, på så sett skulle man kunna använda den som en vanlig dvd spelare om man kopplade in s-video utgången till en tv och använde ipod remoten till ir'en på kortsidan? Tror jag skulle köpa en sån sak men baksidan verkar vara bökigt. Vet inte om en rom innehåller nått som kan skada monitorn, kanske blir jobbigt om hela monitorn skakar när man tankar in en massa saker?

1997 släppte Apple en PowerBook helt utan CD och diskett. Jag skulle gärna se att de kom med en sådan igen, men med tio år nyare teknik i. Jag använder precis som många av er andra inte CD- och DVD-skivor längre i någon större omfattning och vid de få tillfällen jag gör det skulel det vara bättre med en extern enhet.

Möjligen skulle man kunna montera den under tangentbordet som då även fungerar som skydd.

Känns inte så smart.

som ett komplement till macbook och macbook pro vore det inte helt orimligt att apple släppte en minilaptop/tablet? utan optisk enhet...kanske till och med använda 1.8" disk och 10 GB flashminne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 10:45

Denna lösning kanske passar bäst i en dator i tablet-format, eller kanske en större video iPod.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-01-26 14:22

Ställer mig i ledet för en MBP på ca 10" utan optisk enhet.

+ multitouch

Ursprungligen av adl:

Ställer mig i ledet för en MBP på ca 10" utan optisk enhet.

'think underside the box'

Bevaka tråden