Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"klonk"-ljud från hårddisken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min mini sen i höstas. För en tid sedan, någon gång innan jul började hårddisken att "klonka". Med jämna mellanrum så lät det "klonk" från datorn och jag förstod senare att det var hårddisken som lät. Jag drog då igång skivverktyget och "kontrollerade skivan" och vips så försvann ljudet, tills idag.
När jag går upp på morgonen och sätter mig vid datorn så hör jag det där fördömda ljudet igen. Jag gör om samma procedur som sist och det försvinner. Kanske borde jag vara nöjd nu, men det är jag inte. Jag undrar om det kanske är dags att byta hårddisken på min mini? Nått är ju uppenbarligen fel här.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-25 13:21

Fel behöver det inte vara, det kan vara några kluster som hamnat på sniskan som läsarmen inte riktigt hittar, ingen fara, men du bör vara aktsam på att om du inte kan åtgärda felet med ex diskreparation (OS X's egna) så kan du förlora data från hårddisken. Byta kan kanske vara en bra ide, ifall du kommer underfund med vad felet är...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-01-26 01:49

Har haft samma åkomma på min mini som jag köpte för snart ett år sedan. Är dock ganska sällan det uppkommer, men jag har vid de tillfällena kört en reparation av startskivan och sedan har det, tack och lov, slutat. Känner ingen större panik än så länge då det inte händer särskilt ofta, men lite fundersam blir man allt...

1
Bevaka tråden