Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcherfråga: Hur hanterar OS X filer egentligen?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-18 23:03

Kommer ju precis från PC-världen - och där hade jag koll på mina mappar, men så känns det inte här i OS X riktigt.

Ett exempel - iPhotos hantering av bilder. Jag börjar med att beama över en bild från mobilen till MBP:n med blåtand. Den hamnar då i.. Hm... "Dokument". Sedan får jag dra den till iPhoto i docken för att öppna upp den i iPhoto. Sedan kanske jag kör lite ljus och kontrastförbättring och sparar bilden (trycker på klar). Det ser då fint ut i iPhoto. När jag sedan skall skicka bilden eller ladda upp den på Blogger tex så är det svårt att hitta den. Då måste jag gå in på Bilder > Iphoto library > Modified > 2006 > Rulle 28??? Där ligger filen. men originalet finns kvar det med i "Dokument"? (och jag kan inte fatta varför iPhoto skapar "Rullar"???).

För mig känns det som att filen finns på flera olika ställen? Och det är inte direkt lätt att bläddra sig fram till var den ligger när man skall ladda upp den till Blogger. Mycket klick blir det. Eller har jag fått det om bakfoten?

Samma sak gäller ju lite för iTunes som skapar ett bibliotek med kopior om jag förstår det rätt, men originalfilerna ligger kvar i sina mappar? Eller?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-18 23:09

Jepp. Både iTunes och iPhoto tar och impoterar bilder till sina biblotek och jobbar med materialt inifrån sitt biblotek.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-18 23:19

Tar inte det upp väldigt mycket plats? Kan jag radera originalfilerna om det är importerat till biblioteket?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:28

iPhoto lägger ju till exempel bilderna i ~/Pictures/iPhoto Library/Originals/ så då kan ta bort den som ligger i dokument.

iTunes lägger sina filer i ~/Music/iTunes/iTunes Music

~ = Hemma mappen

Man kan ställa in i båda programmen att dom inte ska kopiera filer till dessa ställen under Inställningar sedan Avancerat

//Adam

Istället för att leta efter bilden på hårddisken när du ska ladda upp den så gör istället så att du drar filen från iPhoto till rutan där sökvägen till den ska stå. Själv är jag aldrig inne i varken iPhoto Library eller iTunes Music, utan använder iPhoto som en filhanterare för bilder och iTunes som en filhanterare för musik.

Ursprungligen av m_beckman:

Istället för att leta efter bilden på hårddisken när du ska ladda upp den så gör istället så att du drar filen från iPhoto till rutan där sökvägen till den ska stå. Själv är jag aldrig inne i varken iPhoto Library eller iTunes Music, utan använder iPhoto som en filhanterare för bilder och iTunes som en filhanterare för musik.

2 frågor:

1.
Hmm, antingen gör jag något fel eller också stämmer inte det ni skriver. Jag försöker ladda upp en bild på myspace. Men det fungerar inte när jag drar bilden från iPhoto till formuläret på myspace där sökvägen till bildfilen ska stå. Hur är det man ska göra? Det går ju verkligen inte att klicka på 'bläddra'-knappen i formuläret och leta upp bilden då iPhoto sorterar bilderna på hårddisken lite hur den själv vill..

2.
När man laddar upp bilder på hemsidor så måste man ju förminska bildernas upplösning. Hur gör man detta inifrån iPhoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 08:33

Instämmer med m_beckman.

Poängen med iTunes och iPhoto är att man skall SLIPPA grotta med mappar och filnamn. Använd programmen för att bläddra i foton/låtar. Se till att metadata är uppdaterade och använd sökfunktionerna för att hitta det du söker efter. Använd smarta mappar.

Behöver du flytta en låt/foto till USB-minne, maila som bilaga, eller dylikt, dra den då direkt från iPhoto/iTunes dit du vill ha den.

Det finns en del betydande nackdelar med hur iTunes jobbar. (iPhoto använder jag inte.) Om jag har ett antal filer som AIFF och vill göra t.ex. mp3 av dem, så kan jag ju dra dem till iTunes och konvertera där. Ja, så bra då. Men iTunes kopierar hela AIFF'erna (tar MYCKET plats) och när jag konverterar till mp3 så finns båda kvar - och jag vet inte vilken som är vilken! Det enda vettiga jag kan göra då är att ta bort BÅDA, och sedan gräva rätt på mina filer i papperskorgen! Det kallar jag att "grotta". Klumpigt!

Det finns poänger med att kopiera in filer, men det har sina sidor och jag tycker inte att programmen direkt hjälper en att hålla reda på vad man kan kasta och vad man måste spara. Det kräver en viss inlärning för att hitta modellen man bör jobba efter, och noviser drabbas nog ofta av överfulla hårddiskar. Hårddiskar är ingen oändlig resurs precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 11:26
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

... Men iTunes kopierar hela AIFF'erna (tar MYCKET plats) och när jag konverterar till mp3 så finns båda kvar - och jag vet inte vilken som är vilken! Det enda vettiga jag kan göra då är att ta bort BÅDA, och sedan gräva rätt på mina filer i papperskorgen! Det kallar jag att "grotta". Klumpigt!

I käll-listan till iTunes, högerklicka på en rubrik. I menyn som kommer upp väljer du "typ". Nu får du upp en kolumn som visar om låten är kodad i MP3 eller AIFF. Du kan dra kolumnen dit du vill. Du kan klicka på kolumnen för att sortera på kolumnen (så att du ser alla AIFF-låtar tillsammans vilket gör det enklare att välja allihop om du vill koda om dem eller slänga dem).

Du kan också få fram en kolumn med bithastighet om du vill.

Eller så kan du markera en låt och högerklicka och välja "Visa info" för att se detaljer.

Ett grundtips är att om man grottar i mapparna som iTunes/iPhoto underhåller så gör man något fel.

Ursprungligen av pesc:

I käll-listan till iTunes, högerklicka på en rubrik. I menyn som kommer upp väljer du "typ". Nu får du upp en kolumn som visar om låten är kodad i MP3 eller AIFF. Du kan dra kolumnen dit du vill. Du kan klicka på kolumnen för att sortera på kolumnen (så att du ser alla AIFF-låtar tillsammans vilket gör det enklare att välja allihop om du vill koda om dem eller slänga dem).

Du kan också få fram en kolumn med bithastighet om du vill.

Eller så kan du markera en låt och högerklicka och välja "Visa info" för att se detaljer.

Ett grundtips är att om man grottar i mapparna som iTunes/iPhoto underhåller så gör man något fel.

Tack för tipsen! Det är i alla fall en feldesign att jag kan skapa en omkodad kopia men iTunes gör inget vettigt för att hjälpa mig att skilja agnar från vete. Omkodningarna borde som default hamna på en separat plats för att undvika förvirring.

Det finns flera missar av det här slaget, som skapar förvirring. iMovies idiotiska val mellan "bästa prestanda" och "högsta kvalitet" är fullkomligt huvudlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 13:46
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är i alla fall en feldesign att jag kan skapa en omkodad kopia men iTunes gör inget vettigt för att hjälpa mig att skilja agnar från vete. Omkodningarna borde som default hamna på en separat plats för att undvika förvirring.

Jag kan hålla med om att iTunes kunde ha bättre GUI för att hantera omkodningar, etc.

Jag antar att de vill dölja det för att (1) inte skrämma novisa iPod-användare med teknikaliteter och (2) att folk skall importera hela sin CD-samling till AAC (default) istället för MP3 för att hjälpa folk med beslut om vilken "MP3-spelare" de vill ha.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 17:27
Ursprungligen av pesc:

Jag kan hålla med om att iTunes kunde ha bättre GUI för att hantera omkodningar, etc.

Jag antar att de vill dölja det för att (1) inte skrämma novisa iPod-användare med teknikaliteter och (2) att folk skall importera hela sin CD-samling till AAC (default) istället för MP3 för att hjälpa folk med beslut om vilken "MP3-spelare" de vill ha.

Jag tror att det är 2 som gäller framförallt. Apple vill göra sitt eget format större och tvinga folk att köpa deras spelare. Möjligt att hela importgrejen och att man inte vet hur filerna är sorterade osv leder till att fler köper musik istället för att ladda ner den också.

Personligen skulle jag aldrig orka med någon sådan skit

http://amarok.kde.org/ ftw

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-10-19 10:51

Om du har en bild i iPhoto som du vill göra något med, behöver du inte gräva fram den ur iPhoto Library manuellt så som du beskriver.

Ta bara tag i bilden i iPhoto, och dra-och-släpp den i den mapp du vill ha den.

Samma sak gäller vid arbete i iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 11:01
Ursprungligen av Oxygenic:

Samma sak gäller ju lite för iTunes som skapar ett bibliotek med kopior om jag förstår det rätt, men originalfilerna ligger kvar i sina mappar? Eller?

Nej, iTunes och iPhoto skapar ett bibliotek med original; förlagorna kan du slänga då du kopierat in dem i iTunes/iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 21:24

Fast är man så insatt att man överväger Amarok (ett bra program) så klarar man säkert också att gå in i inställningar i iTunes och välja att CD-skivor skall importeras i t.ex. MP3 i lämplig bithastighet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 23:41

1.
iPhoto gör att du slipper pyssla med mappstrukturer, men ibland kommer något användarovänligt program med tankegångar från förra seklet som insisterar på sökvägar och filnamn. Som något formulär på en webbsida...

Det enklaste i det läget är nog att du först drar bilden till skrivbordet. Då skapas en kopia där. Nu blir det enkelt att ange sökvägen. Då du är klar raderar du kopiorna på skrivbordet.

2.
Markera en eller flera bilder i iPhoto.
Välj menyn Arkiv->Exportera...
Klicka i tabben "Exportera filer" och knappen "Skalenligt inte större än"
Fyll i önskad storlek.
Exportera.

Eller så laddar du hem programmet Image Well (googla efter det). Då kan du dra bilder direkt från iPhoto till programmet så skalas de om och laddas upp.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-25 01:18
Ursprungligen av Oxygenic:

Ett exempel - iPhotos hantering av bilder. Jag börjar med att beama över en bild från mobilen till MBP:n med blåtand. Den hamnar då i.. Hm... "Dokument". Sedan får jag dra den till iPhoto i docken för att öppna upp den i iPhoto. Sedan kanske jag kör lite ljus och kontrastförbättring och sparar bilden (trycker på klar). Det ser då fint ut i iPhoto. När jag sedan skall skicka bilden eller ladda upp den på Blogger tex så är det svårt att hitta den. Då måste jag gå in på Bilder > Iphoto library > Modified > 2006 > Rulle 28???

"Problemet" är att du vill använda Finder som program för att hantera dina bilder, och iPhoto endast som program för att redigera dina bilder.

Antingen så använder du iPhoto för att hantera dina bilder (istället för Finder (alltså mappstruktur)), eller så använder du ett annat program för att ljustera dina bilder. Redan i Preview så finns ju viss bildredigeringsfunktioner så du kan ju testa det istället!

Personligen så är jag ingen fotograf eller så, så jag använder inte iPhoto överhuvudtaget. Jag lägger de få bilder jag har i en mapp bara och använder Preview, eller Photoshop, eller ImageWell, om jag vill redigera dem. iPhoto öppnar jag nästan aldrig, där har jag bara semesterbilder, typ.

Samma sak gäller iTunes, fast där är valet enklare. Sluta tänka på Finder som en musikhanterare (allvarligt, det är ju helt logiskt, varför använda Finder för att hantera/sortera musik, det programmet är ju knappast gjort för det ändamålet -- typiskt Windows-tänk ). Låt iTunes sortera dina låtar åt dig helt enkelt. När du lagt till en låt i iTunes (genom att öppna den med iTunes) så är det bara att radera låten, eftersom den kopierats till iTunes-biblioteket.

PS. Switcher sedan drygt 2 år tillbaka.

Ursprungligen av Jogin:

"Problemet" är att du vill använda Finder som program för att hantera dina bilder, och iPhoto endast som program för att redigera dina bilder.

Problemet är att man tvingas använda finder när man ska ladda upp en bild via webbläsaren, till myspace, blogger eller någon annan internetsida via ett formulär. Det hade varit smidigt om man hade kunnat dra bilden från iPhoto till sökvägen i formuläret på hemsidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 12:06
Ursprungligen av Ola Christensson:

Det hade varit smidigt om man hade kunnat dra bilden från iPhoto till sökvägen i formuläret på hemsidan.

Har du provat?

Alltså, om du får upp en dialog på en hemsida där du ska ange en fil, så öppnas ju filväljaren i OS X. Dra bilden från iPhoto dit så kommer du till rätt mapp. Klicka på rätt bild (då du valt en bild ser du hur den ser ut). Klart!

För du använder väl Safari?

I alla fall så vill man kanske skala om bilderna innan man laddar upp, och då kan du ju enkelt skapa temporära nerskalade kopior med något av sätten jag nämnde ovan.

Ursprungligen av Oxygenic:

(och jag kan inte fatta varför iPhoto skapar "Rullar"???).

Du hade uppenbarligen ingen kamera under 1900-talet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 15:14
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du hade uppenbarligen ingen kamera under 1900-talet.

Klockrent exempel på varför metaforer från "verkligheten" inte alltid är så smart

1
Bevaka tråden