Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken version av Windows Vista är det som gäller?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en OEM licens men här finns det 5-10 modeller att välja bland. Miljön är iMac hemma och lite tekniska tillämpningar.

Home basic
Home premium
Vista bus 32-bit
Vista bus 64-bit
etc. etc.

Vad är det för skillnad på Vista med och utan bussbredd?

Här har du nån sorts diagram över vad som finns i de olika versionerna.

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2068721,00.asp

För OEM-licenser gäller dessutom att de endast får installeras på en ny dator som inte redan har ett operativsystem installerat (om jag inte fått det hela om bakfoten). Eftersom din iMac redan har OS X installerat "får" du då inte installera en OEM-licens av Windows på den.

Rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 13:07

Rättning är onödigt !

Ursprungligen av staed:

För OEM-licenser gäller dessutom att de endast får installeras på en ny dator som inte redan har ett operativsystem installerat (om jag inte fått det hela om bakfoten). Eftersom din iMac redan har OS X installerat "får" du då inte installera en OEM-licens av Windows på den.

Rätta mig gärna om jag har fel.

staed har alldeles rätt!

Jag uppfattar det som ny dator utan Windows.

Nån som greppade skillnaden mellan Vista Home och Vista Home 32-bit, Vista Home 64-bit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 11:47

32-bitars versionerna är anpassade för datorer med 32-bitars processorer. Motsvarande för 64-bit.
En 32 bitars version går dessutom att köra på en 64-bitarsprocessor, men inte tvärt om.

Det finns bara en Vista Home att köpa, och den har (liksom alla versioner utom Vista Starter) stöd för både 32- och 64-bit.

Ursprungligen av Hagelin:

Det finns bara en Vista Home att köpa

Ja, det stämmer på "full-versionerna" . Men på OEM-versionerna finns det separata 32-bitars- och 64-bitars-versioner att köpa.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det stämmer på "full-versionerna" . Men på OEM-versionerna finns det separata 32-bitars- och 64-bitars-versioner att köpa.

Aha, det var mer än jag visste, tack.

Men gud va smidigt då med så många versioner.

Jag ska försöka få min kära mor att uppgradera till Business för den bättre backupen. Iomegas egna mjukvara är hemsk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 10:48

Hörde Leo Laporte säga att endast Ultimate Edition får köras virtualiserad!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Hörde Leo Laporte säga att endast Ultimate Edition får köras virtualiserad!

Vänligen, Ylan

Business, Enterprise och Ultimate får köras virtualiserade, Home och Home Premium får inte. Leo är en underhållande programledare, men han har inte alltid alla fakta klart för sig.

http://weblog.infoworld.com/virtualization/archives/2006/10/the_truth_about.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 11:07

Tack för uppdateringen!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden