Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med msn, vad göra?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 19:07

Hej!

Har stora problem med MSN som alla envisas med att använda.

När jag startar msn så att det ska logga in så står det att fel har uppstått - försök igen. När jag trycker på försök igen så brukar det fungera då eller på nästa försök igen som dyker upp. Nu står den och bara tuggar. Ingenting händer. Efter skitlång tid kommer rutan upp igen.

Om ändå alla andra använde Skype eller iChat istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-19 19:33

byta till Adium? för att göra svaret kort och obesvärligt

http://www.adiumx.com

Som donkel nämner - en klient som stöder de flesta protokoll, går att tweaka uiet på rejält. Gratis.

GO!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 19:47

tvärr tycker jag inte att audium lever upp till sitt rykte... Föredrar fortfarande msn (ja, jag vet att jag är ond). Men iaf så tycker jag att det är värt de extra knapptryckningarna. dock borde microsoft skärpa ihop sig o lägga till fler funktioner...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-20 01:21

Ms vill väl inte stödja alla roliga funktioner på mac platformen? Då skulle ju folk inte tvingas använda det sketna windows till nått ju!

Kan man köra webcam osv med Adium?

Ursprungligen av iOberg:

Kan man köra webcam osv med Adium?

Nej, det kan man inte.

(kul med lägstagränsen för längden på inlägg...)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-20 11:10

aMSN är vad som söks om du skall köra webcamera

Jag har precis samma problem som Elajtenworld! förut funkade det efter en eller två inloggningar,nu går den inte igån alls!! vad kan det bero på ? hjälp mig!
ps: bittorent funkar inte heller alls, helt dött!! kan det ha nåt samband?

Adium

Har testat Adium nu och det står bara och snurrar också!! måste va nåt fel i datorn va?? hjälp mig....

så här står det:
Connection error from Notification server (messenger.hotmail.com):
Writing error

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 18:51

antagligen problem med din brandvägg/router etc...

Finns en bra guide till hur du åtgärdar det här http://www.azureuswiki.com/index.php/NAT_problem

tack!

ska pröva det. hur kan det bara bli så? att det slutar funka?

det där var hieroglyfer för mig:"> finns informationen på svenska?

men snälla du!

jag har aldrig haft något annat än mac! jag är asdålig på datorer,och JAG har inte sagt " *#%""# är rena #""# " varför läser du inte tidigare inlägg? då skulle du se det!! SUCK

Ok, om du nu förstått hur du skall uttrycka dig och be om hjälp så kan du ju börja om igen - vilka program förutom MSN kör du samtidigt? Som jag nämnde i en annan tråd där iChat-kopplingen lade av lite då och då, så kan vissa program man kör "störa" anslutningen för alla internetprogram, tex bittorrent-klienter, som käkar upp alla connections.

Om det inte är det så återstår att kolla i brandväggen efter felaktiga inställningar, vad vet du om brandväggar och vad har du för någon? Jag frågar det för att kunna formulera mitt svar på ett sätt som du kan förstå.

sasseboy, du verkar inte vara ensam om dina problem med MSN, i denna tråd kan du se att fler råkat ut för det, vilket tyder på att det inte är något fel på din uppkoppling eller inställningar utan att det är MSN som har problem.

Hoppas att du inte drar några allt för stora slutsatser om 99.se utifrån denna (något urspårade) tråd.

Om det är till nån tröst så har flera utav mina kompisar också problem med MSN under tja, allt förutom windows.

Hej Taz! jag tror inte jag kör några program samtidigt med msn! ichat vill inte heller hitta anslutningen,inte bittorrent heller men skype funkar! brandvägg? ingen aning....har jag avslöjat villken novis jag är nu?

Hagelin: jag ska kolla i den tråden du länka till ,hoppas jag kan hitta lösningen där!
nej jag drar inga slutsatser,det var nog flera missförstånd bara!
tack så länge//Kenneth

vad mer behöver ni veta? 10.3.9 , G4 , sitter på jobbet , har försökt läsa mig till olika alternativ,kört nåt som heter appejack(vad nu det är,man provar allt när man e desperat) och lite andra grejer som jag läst om.

Har rensat upp lite i tråden om språkbruk och drar slutsatsen att det räcker med att säga att vi försöker hålla en god ton istället för att dra igång en offtopicdebatt om det .

I och med att det är flera program som inte kan komma ut på internet, du nämner MSN, iChat mfl, så gissar jag att kanske felet ligger i att en brandvägg spärrar denna trafik.

I din dator finns det en brandvägg - den måste vara inställd så att de portar som MSN kommunicerar på kan komma "igenom".

Lite bakgrund om internettrafik: All kommunikation på internet går via ett protokoll (du kan jämföra det med ett språk man talar människor emellan, men detta är mellan datorer) som heter TCP/IP. All TCP/IP-kommunikation går dels mellan två IP-nummer som representerar datorerna, varje dator på internet har ett eget nummer och dels på en viss port som också är ett nummer. Det är dock sällan man ser dessa.

På så vis kan samma dator ta emot information avsedd för olika program i datorn genom att de olika programmen lyssnar på olika portnummer.

Tex så går HTTP (webbsidor alltså) på port 80, FTP (överföra filer) port 21, SMTP (skicka epost) port 25, POP (hämta epost) port 110 osv... Så på samma dator kan det alltså finnas en webbserver, en ftp-server en epostserver (som lyssnar på två portar). Så om din dator skall prata med denna dator så skickas förfrågan/informationen/trafiken dels till datorns IP-nummer men även dessa portnummer. Så då svarar rätt program och hanterar förfrågan.

Detta representerar även en viss säkerhetsrisk (på Mac är den dock relativt låg, på PC högre), så man brukar helt enkelt spärra trafik på alla portar man inte behöver med en sk brandvägg. (Se nedan).

I ditt fall: Du kan ha TVÅ brandväggar som är på och spärrar trafiken för MSN, iChat mm, en i datorn och en i en låda utanför datorn.

MSN använder sig av flera olika portar, så enklast är helt enkelt att stänga av brandväggen i datorn (om den är på) och se om det löser problemet.

Äpplet > Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg

Där står antingen texten "Brandvägg av" med en knapp "Starta" om den är AV. Då behöver du inte göra något. Om det står "Brandvägg på" och knappen heter "Stäng av", då skall du klicka på knappen för att stänga av den.

Det är även på det här stället som du senare om du vill kan lägga in "hål" i brandväggen för att tillåta trafik på MSN's portnummer, om du vill ha brandväggen på.

Brandväggen i lådan:
Nästa brandvägg finns i en låda som heter router - den sitter mellan lådan från din bredbandsleverantör och din dator och kan heta tex Netgear, 3Com, D-Link, eller något liknande. I den finns också en brandvägg som fungerar ungefär på samma sätt, den spärrar trafik på vissa portnummer, så även om spärren i datorn nu är borta, så kan det finnas kvar en spärr här. Oftast surfar man till routern för att göra inställningar, men innan vi kommer så långt är det bäst att du talar om vad du har för router, det finns nämligen en bra site på internet med instruktioner för i stort sett varenda router som finns och hur man ställer in dem (däribland brandväggen i dem).

http://www.portforward.com/ (på engelska tyvärr).

Så har du en router, vilket märke? Vet du vad den har för adress, användarnamn och lösenord?

Senast redigerat 2007-01-25 11:25

Tack för en jätte bra beskrivning(rejäl för "dummies" ) brandväggen är av,har även testat att slå på bv och startat om datorn och tvärt om(tänkte att den kan ha "hakat upp sig" om nu det kan hända!)
en fråga innan jag tar tag i det där med routern(ska ringa han som fixat nätverket) ,kan det här bara hända liksom? att det slutar fungera eller har jag gjort nåt galet?
ps:ursäkta att jag inte svarar direkt,måste jobba emellan åt också så man får råd att uppgradera sig i mac-väg....hehe

Du menar om inställningar kan ha ändrats utan att någon "gjort något"? Som tekniker stöter man på detta hela tiden. Ingen har någonsin pillat på några inställningar nämligen, så ja, det kan hända.

Mera allvarligt menat så kan det finnas tekniska orsaker till att program och utrustning glömmer bort sina inställningar. Viss utrustning kan tex bli gladare, piggare och fungera bättre om den startar om lite då och då, kanske någon gång i månaden vilket verkar gälla för min D-Link router.

När det gäller datorer och program som glömmer sina inställningar så gör tex OS X det när det finns för lite diskutrymme. Vid en krasch kan tex inställnings-filer för program bli trasiga och programmet fungerar sedan dåligt eller inte alls.

Om det inte är brandväggsproblem i ditt fall (det finns nämligen en tredje brandvägg hos din bredbandsleverantör, även om det är ovanligt att den är inställd så att iChat, MSN och Bittorrent inte fungerar så förekommer det), så får vi leta bland andra fel.

Andra fel kan vara tex trasig preferensfil, konstigt konstruerat nätverk med tex VPN eller någon Linuxburk som agerar router med knasiga inställningar, trasiga kablar (räcker att man rullar över en TP-kabel med kontorsstolen för att den skall gå sönder), TCP/IP-inställningar som är knas (men då borde du inte kunna surfa alls), att du har för gammal version av MSN/iChat/Bittorrent eller som det nämndes i den andra tråden som Hagelin länkade till - MSN funkar helt enkelt inte ibland. Men att alla tre inte skall fungera samtigt borde ha andra orsaker.

Har du noterat andra program som inte beter sig som de skall, mail, webb, kontorsprogram?

Senast redigerat 2007-01-25 14:22

menar du allvar eller "duhargjortdetutanattvetaomdetdinklant" hehe

för jag har då absolut inte ändrat några portar och så vidare..

en sak till! vi sitter bara två här på jobbet nu,alltså två datorer bara,och min kompis dator är det samma sak med! då lär det vara brandvägen i routern känns det som?

Ursprungligen av sasseboy:

menar du allvar eller "duhargjortdetutanattvetaomdetdinklant" hehe

för jag har då absolut inte ändrat några portar och så vidare..

en sak till! vi sitter bara två här på jobbet nu,alltså två datorer bara,och min kompis dator är det samma sak med! då lär det vara brandvägen i routern känns det som?

Ah, mera info, bra! (Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information!)

Jepp, det är ett tydligt tecken på att felet inte är i en dator, men det kan också betyda att båda datorerna är exakt likadant inställda.

den har sagt till ganska många ggr om "dåligt diskutrymme" för mycket film antagligen?
alla andra program funkar fint! det konstiga är att skype funkar,känns nånstan som att det är typ samma modell som Msn, Adium och b-t
konstigt konstruerat nätverk känns avlägset,det har ju varit samma i 8-10 år!
kablarna sitter i taket så rulla över/trasig kabel gå bort!
nyaste versionerna av alla har jag.

ringt till Telia och dom sa att dom icke har nån brandvägg som kunde störa mig!
routern(om det är en router) är en Farallon starlet beteckning PN 530/8 har testat att starta om den och modemet....inget hände! har inte fått tag i adress,användarnamn eller password till routern
nåt mer jag kan göra??

Skype har andra portar - alla program som är ute på nätet har ansökt om att få egna portnummer och alla dessa nummer finns i en lista över sådana som hanteras av denna organisation: http://www.iana.com/ (Listan finns här, den är 694 kb: http://www.iana.com/assignments/port-numbers ) Så att ett program fungerar fint för Instant Messaging - betyder inte att ett annat program som gör samma sak skall också fungera fint.

Men just för att det är så, är det sannolikt brandväggen.

Det går att nollställa en router genom att trycka på en knapp (ibland trycker man på knappen med en bläckpenna) på den, då återgår den till sina defaultinställningar för användarnamn och lösenord och IP-adress. Användarnamn, lösenord och adress som routern då får står i dokumentationen som medföljer routern. Har du provat att googla på internet efter manual för routern, besöka http://www.farallon.com/ och klicka på Support och söka efter "reset" eller "configure" eller "manual" eller "documenation"?

nä nån resetknapp fanns inte ska se om jag kan hitta nån info om det på nätet(verkar inte va farallon .com) har läst lite,det verkar inte finnas nån brandvägg i den! i och för sig är min "data"engelska in så vidare...

Ok, kollade lite. Företaget Farallon är urgammalt och för ett antal år sedan (1998) bytte det namn till Netopia. http://en.wikipedia.org/wiki/Netopia Så möjligtvis så kan du hitta supportinformation på din Farallon-router här: http://www.netopia.com/

Men om du har en router som är 9 år gammal är det kanske inte så konstigt att den blir lite sisådär? Går den ens att konfigurera med en webbläsare? I all eletronik finns det nämligen kondensatorer och dessa torkar med tiden och det gör att elektroniken slutar fungera så småningom (10-15 år).

En ny kostar runt en tusenlapp +/- 200:-.

Bevaka tråden