Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InCopy hur görs det

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 16:50

Öppen fråga...

Jag kan ha ett problem, eller kanske en möjlighet.

Jag har en kund som ska göra ett nytt prospekt

Förra året gjorde vi prospektet i Quark 4
I år ska det göras i inDesign CS2

Kunden envisas med incopy.

84 sidor + omslag
Framvagn med 2 spalt, bakvagn med text samt tabeller och kanske någon paj.
(Förr vad det digitala pdf korr, med pratbubblor, samt papperkorr)

Så:

Från Quark4 (Mac)
Till indesign CS2 (Mac)
Till inCopy (PC)
Korrektur till oss in i InDesign dokumentet igen.

Ett par korrektur svängar kommer det att bli.

Om vi ska göra detta – går det på (väldigt) kort tid få en fungerande struktur för detta?
Och i så fall, kan knutarna lösas och utbilda oss i hur det ska göras, samt lägga upp strukturen?
Och i så fall redan till på måndag?

Hilfe?

/Tangen

Se mitt svar i din mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 06:55

tack.

/Tangen

Jag tycker att EN av dom stora fördelarna med 99mac är att man lär sig så mycket, ibland lär man sig saker som man inte ens visste att man ville lära sig. Jag tyckte att den här frågan var intressant och känner mig lite besviken över att svaret inte redovisas "offentligt", man kunde väl alltid bli lite klokare...

Dessutom, med risk för idiotförklaring, har jag ingen aning om vad "paj" innebär i det här sammanhanget...

Anledningen till att jag skickade svaret direkt till Johan var att det innehöll kontaktuppgifter till personer, som inte bett om att figurera på nätet. Svaret var alltså inte av typen "det funkar så här"

I övrigt så har du rätt, det är bra att svara i forumet just för att det bygger upp en kunskapsbank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 14:15

Tjenare alla intresserade, när jag vet hur det funkar i praktiken och om det i så fall kan vara en lösning för flera ska jag redovisa det i denna tråd - promise

/Tangen

Blev det något av med InCopy arbetsflödet? Funkade det bra? Så bra att det rekommenderas till andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 09:53

Vi körde det inte, men PM till Rönnbäck så har han en kontakt som verkar vara väldigt bra. Vi har dissat InCopy för att det ställer stora krav på skribenten, då dom själva måste omfångberäkna och anpassa texter, annars måste man ändå göra ett helt nytt orginal och hälla om texten. Jag tror att det kan vara till grym hjälp när man har ett par olika språkversioner eller om det är många skribenter, men då mest för att samla in texter och hålla rätt på versioner.

/Tangen

1
Bevaka tråden