Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobil TV

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På tisdag nästa vecka släpper operatören 3 sin nya satsning X-Series till försäljning, lanseringen skedde igår på ett pressevent. En av "nyheterna" är deras 3Show som kort och gott är streamad direktsänd TV i mobilen. El digital TV i mobilen, då programväljaren och funktionen i applikationen påminner väldigt mycket om dagens digital TV boxar. Telefonen som används är en vanlig Nokia N73 - mer el mindre identisk med en SE K800 vad gäller innehåll, och fysisk storlek, men med Symbian vilket gör det möjligt att köra 3Show på den.

En konkurrerande teknik är ju DVB-H som ännu inte lanserats skarpt i Sverige utan enbart pågår som test under Teracoms flag. De DVB-H lurar som finns idag är stora, klumpiga och relativt dåliga på mottagningen av signalen. Digital TV är som bekant känsligt speciellt för rörelse under mottagning.
Detta är ett mindre problem för 3's tjänst då dom använder datakopplingen till telefonen och inte plockar ner en digital TV signal från luften direkt till mobilen.

Tänkte väcka en diskussion här, vad tror DU är framtiden - om det finns någon framtid för Mobil TV - strömmat eller DVB-H.

Jag har min uppfattning klar för mig som tekniken ser ut idag för de båda alternativen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-24 11:23

Sitter man still så är antagligen DVB-H att föredra, jag antar att kvalitén är bättre. Sitter man på tåget eller tunnelbanan så finns inga andra alternativ än 3G.
Personligen så längtar jag tills N95 finns till försäljning, 2.6" (k800i = 2", N73 = 2.4") display och HSDPA med 3.6Mbit/s nedladdningshastighet. Kommer vara rätt självklar till denna tjänst.

Jo det är just det, sitter man still, vilket div undersökningar kommit fram till att DVB-H testarna gjort. Jag kollar hellre på TV på riktigt om jag sitter still - dvs hemmavid (vilket har varit fallet med testarna). Sitta och kisa på en 2-3" stor skärm är inget jag kommer göra någonsin för långfilm, för snabba saker som nyheter, sportklipp el musikvideos ja kanske..

Vad gäller kvalitén är det faktiskt ingen större skillnad, H.264 i båda fallen, QVGA (320x240), dock är 3's modell än så länge ren 3G vilket gör att den ligger på ca 100kbps vilket är lite för lite för QVGA, dessutom är det 12,5fps och inte 25. Vet inte vad DVB-H testerna kör men det borde vara 25fps.

N95 kommer kosta, att jämföra nu med iPhonen som ju blivit en het debatt, runt 10 lax när den kommer senare i vår.

Senast redigerat 2007-01-24 12:41
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-24 17:43
Ursprungligen av Jürgen B:

Jo det är just det, sitter man still, vilket div undersökningar kommit fram till att DVB-H testarna gjort. Jag kollar hellre på TV på riktigt om jag sitter still - dvs hemmavid (vilket har varit fallet med testarna). Sitta och kisa på en 2-3" stor skärm är inget jag kommer göra någonsin för långfilm, för snabba saker som nyheter, sportklipp el musikvideos ja kanske..

Vad gäller kvalitén är det faktiskt ingen större skillnad, H.264 i båda fallen, QVGA (320x240), dock är 3's modell än så länge ren 3G vilket gör att den ligger på ca 100kbps vilket är lite för lite för QVGA, dessutom är det 12,5fps och inte 25. Vet inte vad DVB-H testerna kör men det borde vara 25fps.

N95 kommer kosta, att jämföra nu med iPhonen som ju blivit en het debatt, runt 10 lax när den kommer senare i vår.

Tycker själv att TV-klipp som nyheter fungerar utmärkt på min N73. Sitter man på tåget och känner sig lite uttråkad så är det bara att ladda hem senaste nyheterna, hörlurarna sitter ändå i med tanke på att den används som musikspelare.

N95 kommer inte kosta 10.000kr om det var det du försökte skriva, iPhone antagligen.
N95 kommer kosta max. 6500, iaf i början.. Klart värt det med tanke på all godis.

Fördelen med "mobil tv" är att du inte laddar hem nyheterna utan strömmar
Vad gällre priset har jag nu hört så många olika förslag att vi får väl se när den lanseras senare i vår. Tror inte den telefonen är något för mig iaf, oavsett pris. Nokia e65 däremot är rätt smooth, samt blir billigare än N95. Men vafan kan nog vänta ut en iPhone utan o behöva köpa mig en ny lur, men men det får framtiden utvisa.

  • Medlem
  • 2007-01-26 12:16

TV via 3g-nätet är, enligt min åsikt, inte särskilt trevligt. Mycket störningar i bilden och usel ljudkvalitet. Å andra sidan är de klipp som man kan tanka ner i allmänhet av tveksam kvalitet. Är det kanske så att operatörerna komprimerar alltför hårt för att spara bandbredd, och att vi därför inte vet vad 3g-nätet faktiskt klarar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-27 13:39

Att se film och videoklipp som operatörerna delar ut är bortkastad tid, de komprimerar ihop det så mycket det går för att minska belastningen på 3G nätet. Testa istället att streama riktiga klipp (gjorda för att ses på datorer) från tex CNN och BBC så får du mycket bättre kvalitet. Med min TyTN och HSDPA brukar jag kunna streama film från min dator och kvaliteten går inte att jämföra med det skräpet jag får från T-Mobile.

Ja dom vill ju hålla sig inom 128kbit RABarna och inte komma in i 384kbit:arna därav ligger alla strömmar o shit i runda slängar runt 100kbit. Med HSDPA kommer detta dock att försvinna, o en H.264 kodad QVGA film ser faktiskt riktigt bra ut i 3-400kbit.

1
Bevaka tråden