Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ingen IP-adress på MacBooken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-11-07 18:27

Som topic lyder; jag får ingen IP-adress på MacBooken. Har en Linksys WRT54GS som router.

Första dagen fungerade det som det skulle i några timmar, sen försvann IP-adressen.

MacBooken hittar wlanet och enligt routern har den fått ett IP. Varken kabel eller wlan fungerar. Har testat att ansluta att andra nätverk, då fungerar det som det ska.

Har testat att fabriksåterställa routern, den fungerar bra med linux och windows datorerna.

Ingen som vet hur jag ska fixa så jag får IP?

Testa att logga in på routern och under fliken administration avmarkera UPnP. Det kan hjälpa. Jag har nämligen just fått fart på ett nätverk som jävlats i flera år. Men jag klickade ur en del andra grejer också så jag vet ärligt talat inte säkert om det var just UPnP som jävlades.

/David

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-25 13:28

Är du 100 på att din linux och windows verkligen ansluter till din linksys? Det är inte som så att även dom ansluter till andra nätverk också (så att det fungerar)? För det lutar åt att du har fått en IP-adress av någon av dom andra nätverken och sedan bytt till linksys (som inte verkar ha din DHCP-server igång).

Hade något liknade med min Linksys WRT54G. Lösningen är enkel. Byt firmware till DD-WRT. Har fungerat som en klocka sen dess. Linksys egen firmware är inte mycket att hänga i julgranen.

Se mer på http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php

samt

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/What_is_DD-WRT%3F

Har ett liknande problem som jag inte vet vad det beror på eller hur man skall lösa.

På vissa nätverk när jag kopplar upp mig så får jag inte en korrekt IP-adress. Händer på vissa ställen, på andra nätverk funkar allt fint.
Det som verkligen gjorde mig irriterad var när jag idag var på ett möte på ett företag och de hade ett öppet nätverk som jag kopplade upp mig mot. Datorn säger att det ok och att jag kan surfa hur jag vill, men jag kan på intet sätt komma åt internet.
Bredvid mig sitter en vän med sin MB (han har en MB CD och jag en MB C2D, dvs väldigt lika) och han kommer direkt ut på nätet och kan surfa hur han vill. Inga problem alls.
Que!?! Hur kommer detta sig?

Jag gick in i inställningarna för nätverk och kollade. Min IP-adress är helt annorlunda än hans och vi har inte samma adress till routern. Jag försökte med att förnya min DHCP, men inget hände.

Hur kommer det sig att jag på vissa nät inte kan får en fungerande IP-adress?

1
Bevaka tråden