Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacForBeginners.com feedback

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!

Jag håller på att utveckla macforbeginners.com. Som namnet antyder så innehåller sidan guider till hur världens trevligaste datorer fungerar.

Troligtvis blir releasen i början på februari, när jag kommer hem från en resa. Fram tills dess så gäller det att finputsa systemet och artiklarna så att allt fungerar som det ska.

Nu behöver jag er hjälp. Vad kan förbättras? Brainstorma gärna och kom med förslag och idéer.

För att kunna se sidan behöver man gå in på http://www.macforbeginners.com/press/ och skriva in koden "99mac". Då öppnas macforbeginners.com för den ip-adress som du surfar ifrån.

Hoppas att ni gillar sidan och har bra förslag på förbättringar!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-21 14:34

Gillar sidan, ser pro ut och verkar fungera tillfredställande.
5 macar utav 5 möjliga säger jag.

Jag gillar den! Väldigt lättnavigerad och bra info. Jag fick en liten "aha-upplevelse" efter jag läste om iCal faktiskt
Bra jobbat, ska titta in då och då

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-22 12:19
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag gillar den! Väldigt lättnavigerad och bra info. Jag fick en liten "aha-upplevelse" efter jag läste om iCal faktiskt
Bra jobbat, ska titta in då och då

heh, jag fick också en aha-upplevelse av ical-artikeln.

Trevlig sida. Stor potential på den!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-21 15:04

Håller med... sidan ser bra ut och skulle jag ha varit i behov av vid min switch... tror att många kan ha nytta av denna och kommer nog att få en hel del länkningar härifrån när man ska hjälpa nybörjare som undrar. Tummen upp.

Är lite chockskadad av att den var så fin så jag kan inte komma på något att klaga på eller lägga till för tillfället. Som svensk Mac-människa är man ju mer van vid att nya sajter ser ut som typ Macportalen.se.

Ursprungligen av Merovech:

Som svensk Mac-människa är man ju mer van vid att nya sajter ser ut som typ Macportalen.se.

Haha!

Du borde nog se över engelskan en smula. Jag menar inte stavning, utan grammatiken. Har bara läst en artikel, den om hur man använder torrents. Det fanns många kongruensmisstag. "Below we will try to answer the questions that sometimes arises." Se upp med sing. när det borde vara plur. form av verbet. Below sitter på fel ställe i meningen och sometimes borde inte användas.

Försök att slå upp utryck. Många är använda felaktigt, ihopblandade med uttryck som inte passar i sammanhanget.

Varför skriver du inte på svenska?

Layouten tycker jag är ganska trevlig. Jag kan ingenting om webdesign så jag kan inte riktigt betygsätta designlösningar.

Tack för det överflödiga berömmet! Alla vänliga ord värmer verkligen!

Redglittercoffin: Språket kommer alltid att kunna förbättras, det visar ditt exempel verkligen . Jag tror dock att kunskap kan förmedlas trots vissa felaktiga meningar. Medlemmarna kan också kommentera artiklar, vilket förhoppningsvis leder till språklig feedback. Språket är engelska eftersom en nybörjar-sajt om Mac behövs i alla länder. Bra feedback!

Snygg sida!
Ang språket - kör det genom Words engelska stavn och grammatik-kontroll så undviker många småfel. Så gör jag!

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Snygg sida!
Ang språket - kör det genom Words engelska stavn och grammatik-kontroll så undviker många småfel. Så gör jag!

Det är ofta Words grammatikkontroll som ställer till det. Word kan inte bedöma dåligt ordval. Jag kör alltid med grammatikkontrollen avstängd. Det finns ingenting som kan ersätta en advanced learner's dictionary, slå upp och gör grovjobbet! Ofta följer det med en CD så att det blir smidigare vid ordbehandling. Allt verkar så mycket mer seriöst då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 16:51

Det ser verkligen bra ut! Enda störningsmomentet är att mittennkolumnen, som vad jag förstår ska innehålla det vikiga, är för smal i förhållande till sidokolumnerna.

jättefin men som vanilj skrev, mittenkolumnen skulle kunna vara lite bredare.
Perfekt sida för nybörjare.

Intressant det där med mittenkolumnen. Ska experimentera lite med att göra den bredare. Tack!

I forumet så känns det mera logiskt med att man ska klicka på kategorinamnen än "Show category".

Sidan känns väldigt proffsig, men kontrasten känns lite låg på något sätt. Det blir lite svårt att se vart man ska fokusera. Bannerns bakgrundsfärg används såvitt jag vet inte nån annanstans än just i bannern, den kanske man kan använda som bakgrundsfärg för hela sidan?

Personligen så har jag svårt för layouter med relevant innehåll i mer än två kolumner. "About the author" kan läggas antingen före eller efter texten. (det ger författaren lite mer uppmärksamhet, vilket kan få fler att skriva) "Rating" känns som att det tar onödigt mycket plats, borde i mitt tycke vara bland resten utav metadatan för artikeln. (När artikeln skapades, vem som skrev, osv...) "Write your own article" står ju längst ner också, fast iofs så kan det nog behövas lite reklam för det. "Keyboard guide" förmodar jag är "relaterade sidor" eller något liknande. Det känns också mest logiskt att ha efter, iom att det är där man är när man har läst artikeln och vill ha mer info.

Men om man tar bort höger "sidebar" så blir mittkolumnen (ännu en gång i mitt högst egna tycke) lite för bred. 60-70 tecken är max enligt förståsigpåarna, och då är du helt rätt ute med det nuvarande. Min personliga åsikt: Smal fast sidbredd är <3, både utséendemässigt och sett till hur lättläst det är.

Sa jag att det är mina egna flummerier?

Stor potential helt klart. Men se till att köra den igenom Internet Explorer på PC också. Där ser den inte alls lika proffsig ut. Typsnittet ser inte bra ut där (kör IE 6) och sidan är för "luftig". Det är alltså för mycket utrymme mellan vissa saker.

I Safari ser den dock grym ut. Me like!

EDIT: Rollover på menyn fungerar inte heller bra på PC. Däremot på Macen.

EDIT 2: I artikeln om iCal så skriver du ibland ICAL, ibland iCal och ibland Ical. Kan vara idé att använda samma skrivsätt på applikationen hela tiden.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Stor potential helt klart. Men se till att köra den igenom Internet Explorer på PC också. Där ser den inte alls lika proffsig ut. Typsnittet ser inte bra ut där (kör IE 6) och sidan är för "luftig". Det är alltså för mycket utrymme mellan vissa saker.
I Safari ser den dock grym ut. Me like!

Fast... är detta ett problem egentligen?

Ursprungligen av sjovall:

Fast... är detta ett problem egentligen?

Naturligtvis. Sidan riktar sig mot en grupp personer som inte nödvändigtvis har switchat fullt ut ännu. Fast ännu viktigare, att inte ge stöd till andra browsers än just en, två stycken är inte professionellt (grymt svårstavat ord, var jag ens nära?).

Kul att diskussionen är igång! IE är ju helt makalöst kass på webstandarder vilket givetvis är jobbigt eftersom man måste köra fula CSS-knep för att få den att lira. Men jag ska givetvis fixa så att den lirar snyggt även där, just för att det är proffsigt och för att välkomna ev. switchers.

irrelogical: många bra tankar och idéer. I vissa fall har jag följt dina råd rakt av, andra kräver lite mer funderingar på vilken lösning som är bäst.

övrigt: inhandlade macforbeginners.net, .org, .se bara för att inget värdelöst reklamföretag ska köpa upp dem.

Borde det inte heta "beginner's guide"?

...eller beginners' guide?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-22 19:59

Loggan är snygg men jag förstår inte vad den syftar på... möjligen göra någon annan?

Angående beginners: Helt tossigt, tror att jag kan skylla på typsnittets avsaknad av ', men det kan vara jag som var trött. Ska fixa det!

Angående loggan: Jo visst fan känns det lite dumt. Har klurat och så men inte riktigt kommit på något. Jag har en annan som kanske känns mer relevant. Bifogar den för ev. feedback.

Angående Word: Tror absolut att det kan vara klokt att kolla ord med Word, men man ska inte lita för mycket på grammatikkollen. Ett vanligt felmeddelande är t.ex. "Meningen tycks inte innehålla något verb". Vad är det liksom?

Tack för allt klokt!

Skapade en ny version av designen. Än så länge kollad i Safari, men den verkar fungera anständigt i övriga, inklusive IE. Spikade också releasedatum till den 5 feb.

Ser bättre ut. Men en grej i menyn gjorde mig förbryllad (förutom det faktum att rollover inte fungerar varken i Safari eller IE längre).
Då jag kollade i IE6 så är ordningen i menyn annorlunda än då jag kollar på Macen... underligt.

Så här ser ordningen ut i Safari:
Front Page/Articles/Search/Request an article/Login/Register/Blankt/Blankt/Blankt/Forum

I Internet Explorer 6:
Front Page/Articles/Search/Request an article/Forum/Login/Register/Blankt/Blankt/Blankt

Bara så du vet.

Tack Daniel, ska försöka fixa det där. Det är IE som inte hanterar CSS-elementet "float" som den ska.

Ska även fixa så att formulären fungerar snyggt i alla webbläsare.

1
Bevaka tråden