Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med externt tangentbord

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 08:00

Om någon kan hjälpa mig med detta så vore jag tacksam.

Jag har ett externt tangentbord, Logitech S 530 Mac, till min MacBook. Det har fungerat jättebra hittils men nu händer följande: när macbooken går i viloläge eller tangentbordet på något annat sätt kopplas från när daton är på och sedan sätts tillbaka igen fungerar inte kommand, alt, ctrl mm som det ska. Trycker jag t ex command+c får jag detta tecken: ç. Om jag stänger av MacBooken och startar den igen så funkar det som det ska tills nästa gång den sätts i vila mm. Detta har som sagt fungerat tidigare så jag hoppas det är något jag kan göra så att det börjar fungera igen.

Någon som har några förslag på vad det är som händer och hur man kanske kan lösa det?

  • Medlem
  • 2007-01-24 09:10

Har du uppdaterat till senaste versionen av Logitech Control center nyligen? Alla jag snackat med som gjort det har fått problem nämligen. Det du beskriver är att mjukvaran inte är aktiv och när den inte är det så byter Command och ALT plats. Prova så får du se. Tryck ALT+Q i ett program så stängs det precis som äpple (command)+Q brukar göra normalt på ett appletangentbord.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 21:35

Ja, det stämmer, alt och command har bytt plats. Men i bland fungerar det. Jag vet inte om jag har uppdaterat Logitech Control center men det har jag säkert. Vad ska man göra åt det? Skaffa en gamal version? Om det finns kvar? Du har gett mig något att börja leta efter iaf. Tack

  • Medlem
  • 2007-01-24 22:49

Jag läste om det här, men har inte hittat nån lösning än. Vi köpte två såna tangentbord och dessvärre uppdaterade jag LCC på farsans burk. När jag såg resultatet lät jag den gamla versionen 2.0 vara kvar i min dator och den funkar som den skall. Farsans funkar fast specialtangenterna gör det inte....men de använder han inte ändå Kan annars tänka mig att en fullständig nollställning i OpenFirmware-läge samt en ominstallation av MacOS kan fixa det hela.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-25 11:24

Jag har installerat om LCC och det verkar fungera nu, men det är ju inte säkert att det gör det eftersom det har fungerat bra i perioder även när det inte fungerade bra. Hoppas annars att någon kommer på en bra lösning, eller så får man väl kontakta logitech.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-26 13:53

Det fungerade inte, samma problem kvarstår. Det enda tipset som jag fått ovan, att omistallera OS X verkar vara lite extremt för att få ett tangentbort att fungera.

Nu ska jag försöka installera LCC från CD skivan som följer med tangentbordet så ska vi se om det fungerar bättre.

1
Bevaka tråden