Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Photoshop, InDesign, Photoshop och GoLive i Creative Suite

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 19:18
Citat:

Fasen vad nördiga all har blivit i datorvärlden... Windows XP, Macromedia MX, Adobe CS... Lägg av! Så jäkla löjligt!
Creative Suite... Hahahaha! Vad är det för fel med versionsnummer, som alla förstår?

Just cs blir ännu löjligare när man går på Chalmers...

Jag var säker på att dreamweaver mx och flash mx var romerska 60 alltså 6.0 och skulle precis som os x utalas 6 alt 10, vilket jag tyckte var lite fyndigt men det har tydligen inget med det att göra...

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det finns bara gamla program för nedladdning - typiskt Adobe. Det är inte första gången.

Demoversioner kommer när programmen är skeppade.

Ska se om jag kan ta och beta av några av funderingarna här i tråden.
/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 19:31

En viktig sak som dom sa på pressträffen idag:
Det är ny design på lådorna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Det jag undrade i den gamla tråden som försvann var vad Version Cue är för ett program som ingår i båda versionerna. Är det en filhanterare som ska konkurrera med till exempel iView Media?

Version Cue är "klistret" mellan applikationerna i suiten. Man kan egentligen se det som en feature i de olika programen - inte en produkt i sig.
Version Cue kommer bara att finnas i Creative Suite - inte i en box för sig.

Version Cue är en versionshanterare på filnivå. Precis som man öppnar/sparar lokalt så öppnar/sparar man in i Version Cue - man behöver alltså inte checka ut, jobba och sedan checka in utan detta sköts "automatiskt" vid öppnande, sparande och stängande av dokument.

Tänk er följande.

Fotografen sitter i Photoshop CS, tar in en bild från en digitalkamera med CameraRAW (nu inkluderat i PS). Han gör justeringar och sparar in filen i sitt projekt i Version Cue. 1:a versionen är skapad.

Bildbehandlaren tar upp bilden i sitt Photoshop CS, gör en del justeringar av färg, sparar in en ny version - version 2 finns på servern. Sedan gör han en ny färgjustering och sparar detta som en version när han stänger dokumentet. Version 3 finns på servern.
Vi har således 3 versioner på servern (original, färghanterad-1, färghanterad-2) - det är färghanterad-2 som är den "aktuella" versionen eftersom det var den senaste.

Layoutaren skapar ett nytt dokument i InDesign CS och väljer att montera bild - från Version Cue, och väljer fotot från ovan. Bilden blir den frilagda.

Lite senare kommer bildbehandlaren och AD:n överens om att det faktiskt är versionen som heter färghanterad-1 som skall vara den som går i tryck.
Bildhanteraren går in i Photoshop CS, öppnar bilden och väljer att se versioner. Han "promotar" version 2, färghanterad-1, till aktuell version och stänger.

Layoutaren får nu ett meddelande i sin länkpalett om att hans länk är ändrar. Han uppdaterar länken och ser färghanterad-1.

Ett enkelt exempel på hur det skulle kunna se ut. Skillnaden mot dagens arbetsflöde är att man hela tiden har kontroll på vilka versioner som finns och vem som har tillgång till dem. Man har möjlighet att söka bland sina filer i Version Cue på XMP metadata - som t.ex nyckelord och kommentarer.

/Mattias Jonsson
Adobe

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Yes! InDesign har snott det jag saknade från QP... kontroll paletten! Yahooo!

Vill nog se att vi tog det från PageMaker och/eller Photoshop - Hur som, bra idéer skall användas.

Andra bra idéer i InDesign CS är:

* Workspaces - Arbetsytor. Du kan spara palettplaceringar och dessa återställs inte så fort du ändrar i t.ex Plugin mappen.

* Utökad infopalett med info om bilders färgläge, upplösning (effektiv och verklig), ordräknare, radräknare, info om överskjutande text mm.

* Textredigeringsvy a'la PageMaker/InCopy med live uppdatering i layouten.

* PDF Export - PDF 1.5, InDesign lager blir lager i PDF:en, PDF/X-1a och PDF/X-3 stöd

* Möjlighet att lägga in en film/ljud i layouten och på så vis skapa interaktiva PDF filer. (Tänk er en publikation som publiceras både på papper och som PDF med interaktiva annonser i PDF:en, sportnyheter med rörliga bilder på det snygga målet osv.)

* Utökat XML stöd, bl.a möjlighet att använda DTD:er

* Tabeller med löpande huvud/fot i tabeller som länkas mellan flera block/sidor.

* Stöd för Photoshop filer i duplex, triplex, kvadruplex läge och med dekorfärgskanaler.

* Montera Illustrator filer direkt eller klistra in Illustrator objekt som redigerbara objekt i InDesign CS

osv... osv...

Fråga gärna (finns i "Macnytt" via iChat en stund framöver).

/Mattias Jonsson, Adobe

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
...åsså ska dom visst börja med produktaktivering åxå, á la WinXP och QuackExpress.

Ja, vi har produktakrivering. I Photoshop CS, för Windows.
Detta har testats i en pilot i Australien i ungefär ett år och har fungerat mycket bra.
Vi gör allt som står i vår makt för att denna aktivering skall fungera så smärtfritt som möjlgit för våra användare. Aktiveringen är -mycket- noga utprovad och vi känner oss väldigt säkra på att det kommer att fungera bra.

/Mattias Jonsson, Adobe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-29 22:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Demoversioner kommer när programmen är skeppade.

Ska se om jag kan ta och beta av några av funderingarna här i tråden.
/Mattias

Mattias, jag undrar om det hände någonting med CE stödet i GL CS.
Version 6 i OSX var som bekant helt odugligt på den punkten. Adobe skyllde på Apple och viceversa.
Alla specifika tecken för CE språk försvann sedan man har sparat dokumentet.
Tidigare skapade dokument öppnade i GL 6 tappade CE tecknen direkt. Det var bara en massa frågetecken och dyl.
Vet ej om det är lönt att nämna utebliven uppdatering för svensk GL 6.
Det tog 18 månader till att få fram den nya GL. Frågan är om det var värd att vänta.

Hmm, det blir inte en svensk version denna gången, det är 100.

En recension av nya PS CS hos DP Review:
Adobe Photoshop CS Review

Samtidigt som Think Secret rapporterar om att vissa proffs är negativa till uppdateringen:
Some pros criticize Adobe CS upgrades

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Mattias, jag undrar om det hände någonting med CE stödet i GL CS.
Version 6 i OSX var som bekant helt odugligt på den punkten. Adobe skyllde på Apple och viceversa.
Alla specifika tecken för CE språk försvann sedan man har sparat dokumentet.
Tidigare skapade dokument öppnade i GL 6 tappade CE tecknen direkt. Det var bara en massa frågetecken och dyl.
Vet ej om det är lönt att nämna utebliven uppdatering för svensk GL 6.
Det tog 18 månader till att få fram den nya GL. Frågan är om det var värd att vänta.

Hmm, det blir inte en svensk version denna gången, det är 100.

Den GoLive-buggen var loggad och skall förhoppningsvis vara åtgärdad i GoLive CS, men jag har inte haft möjlighet att kolla. GoLive CS kommer inte att översättas till svenska så det betyder definitivt engelsk version om man vill uppgradera

Några frågor:

1) Har storleken på text, rutor osv i paletterna blivit större som en anpassning till den högre skärmupplösning som oftast används av MacOS X-användare? Eller går det kanske t.o.m att välja olika palettstorlekar? I Indesign 2 måste man anstränga ögonen för att kunna använda paletterna ordentligt med den rekommenderade upplösningen för en 19" CRT-skärm, dvs 1280*1024.

2) Är programmen testade med och anpassade för MacOS 10.3 (Panther)? Är de G5-optimerade?

Till sist en kopia av mitt inlägg på MacWorlds forum angående Adobes svenska prissättning:

Den svenska prissättningen är helt åt skogen. Även om man räknar på 25% moms på priset av Premium Edition, hamnar priset på 1536 USD eller ca 11 870_SEK med dagens dollarkurs hos Forex. Jag har mycket svårt att se vad som kostar 8350:- mer i den svenska versionen. Om man liksom i MacOS X kunde få med alla språk i samma paket, skulle jag kanske kunna förstå prisskillnaden, men detta är så vitt jag vet inte fallet.
Även priset på US-versionen av Premium-sviten är högre i den svenska webshopen: 15 175 SEK, en skillnad på 3305:-. Varför?

När jag såg det amerikanska priset kände jag "Wow! Vilket underbart lågt pris för ett paket med alla program jag behöver!". Efter att ha sett det svenska känns det mer som om att jag skulle vilja piratkopiera hela sviten. Kan inte någon starta en namninsamling mot Adobes höga priser, eller något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 22:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
GoLive CS kommer inte att översättas till svenska så det betyder definitivt engelsk version om man vill uppgradera

Enligt pressreleasen ska en svensk version komma. Men det vore väl bara en välgärning om den inte kom. Det kan mycket väl vara fel i pressreleasen då det är samma pris för engelsk och svensk version. Jag köpte av misstag en svensk Golive en gång. Den var totalt oanvändbar. Att imagemap översätts till bildkarta är väl iofs korrekt men man fattar ju inte vad som menas.

Hoppas också att översättningen i de andra programmen blir bättre. Det är ju inte så illa som det var en gång i tiden då CMYK översattes till CMGS... Men border som översätts till gräns när det handlar om ram är ju pinsamt för ett professionellt program.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Version Cue är en versionshanterare på filnivå.

Yes! Grymt, men varför framgår inte detta bättre i beskrivingen av nya features? Jag hittade iaf ingen bra beskrivning av Version Cue tidigare, kanske letade jag dåligt?

Fungerar Version Cue även på en lokal burk, dvs utan server?

En annan sak jag inte hittade i PDFerna: Kan man välja referensobjekt när man kör Align i InDesign nu?

Och hur mycket snabbare kommer AI att köra på en G4? Något måste väl kunna förbättras väl? Det kan ju omöjligt gå segare iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Yes! Grymt, men varför framgår inte detta bättre i beskrivingen av nya features? Jag hittade iaf ingen bra beskrivning av Version Cue tidigare, kanske letade jag dåligt?

Fungerar Version Cue även på en lokal burk, dvs utan server?

Jo. Version Cue är smart även för en ensam användare. Riktigt smart.

Det enda program som marknadsförs att prestandan blivit bättre är Indesign CS där man som första punkt skriver "Avsevärt förbättrad prestanda."

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 00:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Jo. Version Cue är smart även för en ensam användare. Riktigt smart.

Japp. Jag råkar jobba i ett ungt företag som bl a utvecklar en universell lokal versionshanteringslösning för alla filtyper i Windowsmiljö. Kanske finns detta behov även för OS X, någon som har koll om det redan finns sådana lösningar för den goda sidan? Eller är Version Cue något helt (nåja) nytt överallt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Ja, vi har produktakrivering. I Photoshop CS, för Windows.
Detta har testats i en pilot i Australien i ungefär ett år och har fungerat mycket bra.
Vi gör allt som står i vår makt för att denna aktivering skall fungera så smärtfritt som möjlgit för våra användare. Aktiveringen är -mycket- noga utprovad och vi känner oss väldigt säkra på att det kommer att fungera bra.

/Mattias Jonsson, Adobe

Hmm.. Avskyr i princip produktaktivering. Efter att ha krånglat med LiveChannel och LSP i veckor..

Men men.. Hur ser den ut? Fungerar den så att det endast är första gången den checkar serienummret? I mångafall så kollar även programet upp det VARJE gång det startar. Annars går det inte att köra. Om det är så, ja då är det ingen hit direkt eftersom jag stundtals jobbar offline.

Och hur fungerar det om datorn pajar? Och man blir tvungen att installera om programmet?

Senast redigerat 2003-09-30 02:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson

* Möjlighet att lägga in en film/ljud i layouten och på så vis skapa interaktiva PDF filer. (Tänk er en publikation som publiceras både på papper och som PDF med interaktiva annonser i PDF:en, sportnyheter med rörliga bilder på det snygga målet osv.)

/Mattias Jonsson, Adobe

Problemet med denna funktion är att det blir svårt att få det plattformsoberoende.
På maccen är det Quicktime som gäller. På PC Windows Media. Detta har ju varit problem hela tiden när det gäller PDF:er med filminnehåll tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Jo. Version Cue är smart även för en ensam användare. Riktigt smart.

Det enda program som marknadsförs att prestandan blivit bättre är Indesign CS där man som första punkt skriver "Avsevärt förbättrad prestanda."

Även Illustrator har fått påtagliga prestandaförbättringar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 08:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Ja, vi har produktakrivering. I Photoshop CS, för Windows.

Det kommer alltså inte i Mac-versionen? Puh!

Hur är det föresten med licensen man köpt? Får man installera på två datorer om man använder dem själv? (jobbet och hemma)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Problemet med denna funktion är att det blir svårt att få det plattformsoberoende.
På maccen är det Quicktime som gäller. På PC Windows Media. Detta har ju varit problem hela tiden när det gäller PDF:er med filminnehåll tyvärr.

Iofs så har väll de flesta alla tre instalerade.
Eller åtminstonde två.
Kanske kan real användas.

detta har man kunnat tidigare. fast - då har man först fått producera en PDF - öppna i Acrobat och sedan lägga in filmerna i Acrobat. Att man kan göra detta i InDesign är smidigt! Men, fråga, packas filmerna automatiskt in i PDFen då, eller!? Idag kan man ju välja om man vill packa in QT-filen eller bara länka externt.

* Möjlighet att lägga in en film/ljud i layouten och på så vis skapa interaktiva PDF filer. (Tänk er en publikation som publiceras både på papper och som PDF med interaktiva annonser i PDF:en, sportnyheter med rörliga bilder på det snygga målet osv.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Iofs så har väll de flesta alla tre instalerade.
Eller åtminstonde två.
Kanske kan real användas.

Nops.. Vi kanske har det. Men den stora massan har Windows Media (PC) och på Mac Quicktime. Och även om du har Windows Media Player för Mac, så lär inte det fungera med Acrobat. Fast det kanske ändras med Windows Media Player 9 OS X?

Och på Win sidan och Quicktime, så är det fett buggigt med filmer i PDF. Detta beroende på att pluginen för Quicktime (Systemwide) verkar vara slarvigt skriven på Windows. Iaf om man får tro de flesta Quicktime gurus på Apples listor. Då återstår i princip bara MPEG1... Vilket kanske inte är det smidigaste formatet... Men men, det går ju. Om man anstränger sig.. Men för bred användning.. Nja..

hur menar du? att qt i pdf inte fungerar så bra. jag kör med det dagligen och jag har inte märkt några problem...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton

Och på Win sidan och Quicktime, så är det fett buggigt med filmer i PDF. Detta beroende på att pluginen för Quicktime (Systemwide) verkar vara slarvigt skriven på Windows. Iaf om man får tro de flesta Quicktime gurus på Apples listor. Då återstår i princip bara MPEG1... Vilket kanske inte är det smidigaste formatet... Men men, det går ju. Om man anstränger sig.. Men för bred användning.. Nja..

Får Indesign 3 ett eget filformat som inte kan öppnas i 2:an?

Om så är fallet kan man exportar till v 2?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Är de G5-optimerade?

Från Apples egen hemsida (min markering):

Introducing the new Adobe Creative Suite. Built for Mac OS X and optimized for the Power Mac G5, it represents the most complete upgrade in Adobe’s history. The Suite includes turbocharged versions of your favorite professional tools at an outstanding value.

Läs mer här:
http://www.apple.com/macosx/applications/adobe/

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
hur menar du? att qt i pdf inte fungerar så bra. jag kör med det dagligen och jag har inte märkt några problem...

I Windows?

Jag letar över allt för att få reda på om the new Adobe Creative Suite är optimerad för Intel-macar. Men det på något sätt som om man går runt denna enkla fråga. Någon som vet?

Ursprungligen av hoken1397:

Jag letar över allt för att få reda på om the new Adobe Creative Suite är optimerad för Intel-macar. Men det på något sätt som om man går runt denna enkla fråga. Någon som vet?

Om du hade kollat på datumet på tråden så hade du sett att den var från 2003, då var det Adobe CS2 som kom ut 2004 som diskuterades

Den stora grejen med Adobe CS3 som kommer ut i vår (2007) är ju att den är Universal Binary, d.v.s. Intel-optimerad. Själv kör jag fortfarande CS1 på min Macbook Pro eftersom jag inte funnit det lönt att skaffa en icke-intel-optimerad CS2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 12:04

Photoshop finns i en intelbeta som funkar hur bra som helst...

Bevaka tråden