Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnet RAM i PB 12"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just upptäckt att RAM på mystiskt vis har försvunnit från min PowerBook 12" 1,5Ghz.
Där borde vara (och har fram till nyligen varit) 1,25 Gb RAM i den. 256 Mb fast och en extra 1Gb. Men enlige "About this mac" och Xbench så har den bara 768 Mb Ram. Min 1 Gb kloss ses bara som en 512 Mb kloss.

Maskinen har inte gått i backen, jag har inte hällt kaffe i den och jag kör version 10.4.8, så allt borde fungera.

Synnerligen underligt. Någon som har några teorier om detta, eller har upplevt det samma?

Tacksam för svar.

Jag har också haft liknande problem med min 12". 2-3 gånger har en stor del av ram-minnet bara försvunnit inne på "about this mac", vilket jag också märkt tydligt på prestandaan. Lyckligtvis har de alltid fixat sig genom att plockar bort minnet och ordentligt sätta de på plats igen.

Hoppas de löser sig.
/Gustaf

Tjena Gustaf,

jag har testat att plocka ut och stoppa tillbaka minnet ett antal gånger. Testade också att stoppa in ett gammalt 256 Mb minne jag hade liggande och fick då (inte helt oväntat) 512 Mb ram. Men så snart jag stoppar i min 1 Gb sticka igen så trillar jag ned på 768 Mb igen.
Men jag tackar för insatsen.

1
Bevaka tråden