Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp: Frysningar/Krascher...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-14 00:25

Har nu haft min Macbook Pro core 2 duo i ett par veckor. Är mycket nöjd både med datorn och operativsystemet, jag har dock upplevt 2 frysningar/krascher. Första frysningen inträffade vid låg belastning och innebar att i stort sett allting låste sig samt att den berömda "spinnande bollen" trädde fram och inte ville försvinna. Det i min mening konstiga var dock att det obehindrat gick att röra på muspekaren - fungerar det så på mac vid "frysningar"? Misstänkte efter lite googlande att denna krasch berodde på ett defekt RAM-minne. Det misstänkta minnet byttes därför ut.

Har efter detta haft datorn igång runt 10 dar i sträck utan problem. Igår skedde dock samma sak igen - en frysning/krasch. Denna gång dock utan badboll. Muspekaren går fortfarande obehindrat att styra. Kan det vara minnet trots att muspekare går att röra? Observera också att jag INTE får upp en kernel panic skärm. Systemet fryser bara i "naturligt" tillstånd med möjlighet att röra musen så jag tvingas göra en hård omstart. Hittar en jäkla massa log-filer, vad ska jag leta efter?

All hjälp uppskattas stort. Trodde jag skulle slippa sådana här grejor när jag bytte till OSX och mac...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-15 12:40

att OSX är okrashbart är bullshit. har haft min MBP C2D i snart 2 veckor och den har lyckats låsa sig bla då jag skulle tömma en nästan tom papperskorg osv. enda sättet att kunna starta om var att ta ur batteriet vilket jag tvivlar på är särskilt hälsosamt.
har tyvärr noll koll på hur du ska lösa det... men om du inte får råd här - testa svenska macworlds forum där det finns ett par personer som är duktiga och hjälpsamma. annars är det väl bara att försöka klaga hos apple as usual.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-23 20:40

Vad gör du när krascharna inträffar?

Det finns olika typer av hängningar som jag har varit med om; badboll, programmet segar ner sig och låser sig (muspekaren går att röra) eller datorn låser sig helt och svarar inte på några knapptryckningar alls.

Brukar behöva öppna html-dokument med både Firefox och Safari och den där "öppna med" dialogen i Finder brukar ofta vara en källa till badboll (och starta om Findern)
(tvångsavsluta)
Har varit med om ett par gånger att Garageband strulat då jag byter presets i några mjukvarusyntar och det leder till att datorn låser sig helt. Det blev att trycka på knappen.

1
Bevaka tråden