Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger iMac 20" grafikkort?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte uppdatera från min iMac G5 till en intel imac 20"
dels för att den har något kondensfel som blir för dyrt att laga
och för att det är roligt med lite nytt.

Jag har ingen lust att lägga pengarna på en 24" eftersom jag
har en macbook som funkar utmärkt. Så antagligen blir det en 20"
Jag skule vilja veta hur grafikkortet står sig i den. -Tillvalet på 256 VRAM.
Eftersom jag är en world of warcraft junkiee, vore det kul att veta hur det
fungerar med det grafikkortet. I övrigt har maskinen vad som krävs.

Tusen tack för eventuell hjälp.
Ps. Tror ni det är ett bra tillfälle att beställa nu eller ska man vänta ett tag?

Ursprungligen av antonsilver:

Ps. Tror ni det är ett bra tillfälle att beställa nu eller ska man vänta ett tag?

Tja, bara Steve vet. Men man kan alltid gissa: http://buyersguide.macrumors.com/

Ja visst är det så, men eftersom jag redan har en imac hänger jag inte med så mycket på vad som händer med just dem.
Jag väntar nog månaden ut iaf så får jag se om apple äntligen spränger sin januari release av ilife 07 eller inte. Men grafikkortet, någon?
Bra dåligt? främst för Wow som sagt, antar att någon provat?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-23 22:26

Det funkar OK att köra WoW med 128 MB VRAM...
256 MB funkar alldeles lysande!!
Båda tonårssönerna provade först sina spel (native Mac OSX WoW och CoS2) och bootcamp för Counterstrike på min iMac med 128 MB VRAM, och de var helnöjda med den kraften
Sen köpte vi iMac'ar med det uppgraderade videominnet (256 MB) till dem och de är mycket lyckliga.
(Innan hade de riktigt bra PC med Nvidia 6800 kort med 256 MB och de hävdar att de nu har bättre FPS i sina iMac'ar)

Lysande nyheter! tusen tack!
Wow flyter bra på min macbook 13" med, om man inte har de bästa video inställningarna på, men mycket duglig. Nu när man börjar närma sig level 70 krävs det ganska mycket mer av datorn än vid level 15 iaf

Och eftersom WoW bara är en liten del som inte skulle få mig att hellre välja 24"
så är det jätteskönt att höra.
Får bara hoppas på att något händer innan februari på mjukvaro fronten med.
tack åter igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 08:20
Ursprungligen av antonsilver:

Lysande nyheter! tusen tack!
Wow flyter bra på min macbook 13" med, om man inte har de bästa video inställningarna på, men mycket duglig. Nu när man börjar närma sig level 70 krävs det ganska mycket mer av datorn än vid level 15 iaf

Jag tror att pojkarna kör med "MAX på allt" i upplösningen 1680X1050
Så du kommer säkert att bli nöjd!!

Låter underbart! Tusen tack.

Mitt iMac köp handlar främst om andra saker,
I arbetet och så vidare, med saker som jag vet att den klarar av.
Min iMac G5 lät väldigt mycket när den fick arbeta i flera apps. samtidigt,
saker som tog mycket kraft så som bryce, photoshop och aperture.
Att sitta i en sånhär vindtunnel stör min kreativitet något extremt.
Detta kanske beror på att G5an har sitt modekorts problem och kassa
fläktar, hur pass tyst är den nya intel burken?
Jag vet ju att macbooken kan spinna loss rätt bra den också,
men iMacen borde ju rent logiskt vara bättre, stationär och allt.
Är detta något du märkt av speciellt mycket?

Macsimal jag tänkte börja med 1GB internminne med och utöka senare, vad valde ni för konfiguration på er med 256 VRAM?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 08:15

Våra maskiner har 1 GB ram och det funkar fint. Pojkarna har ju oftast bara ett par program igång samtidigt (typ WoW + iTunes + MSN) så de lider inte av att ha för lite minne.

Vid minnesutökningen skall du tänka på att byta båda minneskorten. Du får en märkbar performance-skjuts om det sitter likadana kretsar i båda slottarna.

Jo jag vet om det, samma gällde ju, om inte ännu mer i min macbook pga integrerade grafikkortet. Jag väntar nog ett tag med att köpa 2x 1GB moduler då.
Men själva storleken på RAM minnena bör inte spella någon roll, bara hastigheten är samma. Har hört att man kan få så mycket som 20% slöare dator om man inte har identiska kort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 10:11

Känner inte till de äldre Mac-modellerna, men det finns ett antal trådar om sånt i iMac-forumet.
Personligen får jag nog säga att iMac'en är mycket tyst. När den får jobba hårt så hörs ju fläktarna mer, fast inte på det sättet som det gör i en MacBook. Beror kanske på att MB'en bara har en fläkt och den går igång med besked. Medan iMac'ens två fläktar mer smyger upp i varv.
Jag har en Lacie Porsche 250GB extern USB-disk brevid iMac'en och den brummar högre än iMac'en.
Har ett tag provat ett program som heter iCyclone (för att styra fläktarna) men jag måste säga att Macen sköter det bättre själv.

En helt annan tanke: Om du tänker dig att jobba i din nya iMac med dom programmen du listar ovan skulle jag rekommendera att börja med 2 GB RAM direkt.

ja, jo visst är det så, 2GB ram krävs, men det är en ekonomisk fråga med, jag kan ju köpa till det om någon månad med och photoshop blir nog bra boost på när CS3 kommer skarp. Tusen tack för all ovärdelig hjälp. MVH

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-24 23:35
Ursprungligen av antonsilver:

ja, jo visst är det så, 2GB ram krävs, men det är en ekonomisk fråga med, jag kan ju köpa till det om någon månad med och photoshop blir nog bra boost på när CS3 kommer skarp. Tusen tack för all ovärdelig hjälp. MVH

Som vi säger i Skåne:
Du e välkommen!

1
Bevaka tråden