Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra epostprogram

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet någon ett bra epost program? Jag vill kunna komma in på adium med det och mail.

tack för svar

Adium är ju en IM-klient där du kör MSN, AIM, ICQ med mera - det används inte för epost.

Apple Mail är utmärkt tycker jag och ingår i Mac OS X.

  • Medlem
  • 2007-01-22 21:21

Vill du ha ett som dessutom är integrerat med resten av Officepaketet så finns Entourage med i det. Finns studentlicenser för runt 1300 kronor

Ett fritt alternativ är Mozillas Thunderbird som en del gillar. (Själv tycker jag Eudora är bäst faktiskt, men jag skulle aldrig rekommendera det till en ny användare.)

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-23 10:40
Ursprungligen av Adrian B:

Ett fritt alternativ är Mozillas Thunderbird som en del gillar. (Själv tycker jag Eudora är bäst faktiskt, men jag skulle aldrig rekommendera det till en ny användare.)

Skönt att se att du fortfarande håller dig till Eudora du också Det vore dock kul med en nyare version än 6.2.3 och att jag hade fått min mac.se-mail att fungera i den.

Varför skulle du inte rekommendera den till en ny användare?

Ursprungligen av iggy:

Skönt att se att du fortfarande håller dig till Eudora du också Det vore dock kul med en nyare version än 6.2.3 och att jag hade fått min mac.se-mail att fungera i den.

Ja, Eudora går en oviss framtid till mötes. De höll ju på med en total omskrivning till Cocoa under mer än ett års tid, men det bidde inte ens en tumme. Nu ska Mozilla ta över Eudora och det råder väl lite förvirring kring vad det egentligen innebär (men det verkar som om det blir en variant av Thunderbird).

Ursprungligen av iggy:

Varför skulle du inte rekommendera den till en ny användare?

Om det är en ny användare men med "geek-känsla" som skulle föredra ett snabbt, stabilt och effektivt program och inte tycker att utseendet måste vara av senaste trenden samt står ut med värdelös rendering av html-mejl, ja då skulle jag rekommendera det. Men är man ny i Mac OS X och kanske ingen power user direkt, ja då känns nog Eudora lite knepigt. Då kan man lika gärna köra Mail.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-24 09:54
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, Eudora går en oviss framtid till mötes. De höll ju på med en total omskrivning till Cocoa under mer än ett års tid, men det bidde inte ens en tumme. Nu ska Mozilla ta över Eudora och det råder väl lite förvirring kring vad det egentligen innebär (men det verkar som om det blir en variant av Thunderbird).

Tycker det blir trist om Eudora förändras för mycket så det inte blir Eudora alls längre..

tänkte mer en internetbasserade epost som det går att logga in på adium med och se eposten i mail

såg att jag skrev lite konstigt i första frågan,

Va??

Alltså.. Adium har inget alls med epost att göra. Adium använder man till ICQ, MSN, Jabber etc..

Vill du bara ha en webbmail som man kan kolla med Apples Mail-program så fungerar www.gmail.com bra.

Ursprungligen av Johan S:

Va??

Alltså.. Adium har inget alls med epost att göra. Adium använder man till ICQ, MSN, Jabber etc..

Vill du bara ha en webbmail som man kan kolla med Apples Mail-program så fungerar www.gmail.com bra.

om du vill ha im i din mail så är det enda jag kan komma på gmail, fast då är det bara jabber (google talk) som fungerar, men då kan du lägga till msn/icq-transport så kommer du åt de också via gmail.com

tex .mac går det att chatta med i adium och det går att kolla posten i mail. Ett sånt program vill jag ha. fast inte betala så mycket, helst inget. Vet nån om mac.se funkar bra?

Himynameisjonas:
Du förstod vad jag ville ha , bra :D. Men jag fattade inte riktigt hur man gör det där.

  • Medlem
  • 2007-01-23 12:03

.mac är inget program, det är en tjänst som innehåler flera olika tjänster bland annat chat, e-post, webbutrymme mm.

Helt gratis:

  1. Registrera engmail-adress (säg till i den här trådenom du behöver en inbjudan)

  2. Gå tillWindows Live (MSN)och registrera dig, ange att du vill använda din befintliga epost och ange den gmail-adress du skapade.

  3. Använd den nyskapade Windows Live inloggningen i Adium för att chatta med dina MSN-kontakter.

  4. Google har instruktionerför hur du använder Apple Mail tillsammans med Gmail om du inte vill använda det som webbmejl.

tack hagelin. Ruskigt bra instruktiober.

tack, alla andra också.

Baron: blandade ihop det lite men du förstod väll?;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 17:59

Mail funkar perfekt. Jag ser åtminstone ingen anledning att välja något annat.

  • Medlem
  • 2007-01-23 18:17
Ursprungligen av Mondo:

Mail funkar perfekt. Jag ser åtminstone ingen anledning att välja något annat.

Bilagevisningen är lite knölig, man har inte samma örnkoll på pop-mail som i tex Entourage.

  • Medlem
  • 2007-01-23 18:54

Bland annat därför som jag tycker så bra om Entourage. Man ser PDF-er och JPG-ar och html-prylar direkt i mailprogrammet. Är helnöjd faktiskt. Har inte haft problem sen Office 2001 och X-versionerna för de småsög med "borttappade" databaser och annnat skumt, men har aldrig haft problem med 2004-an. Är nöjd med mitt köp hittills i alla fall, har haft 2004 sen det släpptes

Ursprungligen av Korsriddaren:

Bland annat därför som jag tycker så bra om Entourage. Man ser PDF-er och JPG-ar och html-prylar direkt i mailprogrammet.

Det gör man ju i Mail också

  • Medlem
  • 2007-01-24 08:58

Det är möjligt, men fortfarande hör man om folk här som blir av med sina maildatabaser och förlorar sin e-post och det har jag inte råd att göra. De problemen har jag inte sett med Office 2004.

Ursprungligen av Johan S:

Det gör man ju i Mail också

  • Medlem
  • 2007-01-24 21:55
Ursprungligen av Johan S:

Det gör man ju i Mail också

I Entuorage slipper man. Det gör man inte i Mail, väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-26 13:58

Hm, Sitter här med mail och Entourage framför mig... Vill gärna ha en hygglig grund innan jag bestämmer mig för vilket jag ska använda (har precis switchat). Det blir sån himla soppa om jag försöker använda flera mail prog samtidigt...

Innan på min PC var alla mail jag fick från Mac användare i textformat med bilderna som skulle varit inbädade i HTML bifogade som vanliga bilagor... Jag vill inte att det ska vara så när jag skickar mail från min Mac. På samma sätt så vill jag att få alla mail snyggt och prydligt i de format de var avsedda att visas i.

Fungerar detta i Entourage?:confused:

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-01-26 14:47
Ursprungligen av Oltrix:

Hm, Sitter här med mail och Entourage framför mig... Vill gärna ha en hygglig grund innan jag bestämmer mig för vilket jag ska använda (har precis switchat). Det blir sån himla soppa om jag försöker använda flera mail prog samtidigt...

Innan på min PC var alla mail jag fick från Mac användare i textformat med bilderna som skulle varit inbädade i HTML bifogade som vanliga bilagor... Jag vill inte att det ska vara så när jag skickar mail från min Mac. På samma sätt så vill jag att få alla mail snyggt och prydligt i de format de var avsedda att visas i.

Fungerar detta i Entourage?:confused:

Det gör det säkert. Men jag vet inte hur...har bara använt Outlook en gång i tiden och det höll på att göra mig vansinnig. det funkar däremot i Eudoran.

Glad att jag fick min eudora tillbaks (och det är inte alls knepigt för nybörjare! Eller, ja, möjligtvis om man inte är speciellt insatt i datorer överhuvudtaget, men så vitt jag kunnat se är vilket mailprogram som helst svårt då.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-26 14:24

Jag skulle inte rekommendera Entourage eftersom 1. Det är PowerPC 2. Det är Microsoft. Jag tycker att mail är mycket snabbare, snyggare, och gör mig mer produktiv.

Entourage är ett fantastiskt bra program. Själv hanterar jag cirka 300 mail per dag, har cirka 70.000 mail i arkivet, hanterar alla mina kontakter, kalendrar och att göra-listor etc där.

Jag har också använt Apples mail en del, och även om det är ett bra program så är det väsentligt klenare vad gäller funktionalitet än Entourage.

Själv skulle jag gråta blod om jag var tvungen att använda Mail (eller för att inte tala om Eudora) istället.

Det enda e-postprogram som jag tycker matchar, och i vissa stycken överträffar Entourage är Microsoft Outlook, som givetvis finns bara för Windows

Jag håller som vanligt med Richard.

Jag använde parallellt Mail och Entourage dagligen förut och irriterade mig som tusan på fiffiga funktioner i Entourage som fattades i Mail, eller funktioner där Mail bara är korkad helt enkelt. Att en URL som tex http://www.apple.com/ inte blir klickbar i alla situationer tycker jag var en av topp 10 av idiotiska GUI jag någonsin sett. Om man skrev Ola och Andersson i sökrutan så fick man flera träffar (dvs en eller-sökning på två ord) istället för färre (en och-sökning på två ord). Numera är dock den senare grejen fixad tror jag.

Glad är jag att jag slipper Mail numera.

Använder Mail och kan bidra med att:

  • Mail är inte helt stabilt för mig med stora (15-20 000+) mängder mejl

  • Skulle undersöka Entourage och eventuella andra alternativ om det inte vore för att jag är barnsligt förtjust iMailActOn och MailTags

Jag använder i bara Apples Mail, och det fungerar utmärkt både på jobbet och privat. Jag har inte upplevt några krashade databaser eller något annat strul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 01:24

Mail sparar meddelandena som separata textfiler i användarens mapp/Bibliotek/Mail. Om en textfil går sönder - och hur ofta blir en textfil skadad? - pajar bara bara just den filen. Entourage bygger en enorm monolitisk databas. Om databasen blir för stor och ballar ur, tja, vad händer då...?

Ursprungligen av Mondo:

Mail sparar meddelandena som separata textfiler i användarens mapp/Bibliotek/Mail. Om en textfil går sönder - och hur ofta blir en textfil skadad? - pajar bara bara just den filen. Entourage bygger en enorm monolitisk databas. Om databasen blir för stor och ballar ur, tja, vad händer då...?

För det första är Entourages databas (numera) extremt stabil, har inbyggda underhålls- och backupfunktioner, men rent generellt så skulle jag vilja svara att det händer samma sak som om hårddisken kraschar, om man tappar bort datorn etc - det vill säga, det finns ingen ersättning för regelbundna backuper - och det gäller oavsett vilket mailprogram man använder!

  • Medlem
  • 2007-01-27 09:40

Jag använder bara mail, men ett problem är att epost som skickas från mail som ren text och tas emot av Outlook radbryts på ett idiotiskt sätt. Förutom att det ser ut som om jag som avsändare inte har alla hästarna i stallet så funkar inte långa länkar eftersom dom radbryts och blir stympade. En lösningen jag har kommit på är att välja en färg på texten, tex svart, och skicka i väg det som formaterad text. Det går inte att i inställningarna välja formaterad text och sedan tro att det sänds som formaterad text, utan man måste göra någon åtgärd som kräver formaterad text. Det jag är osäker på är om man kan lita på att formaterad text funkar överlag eller blir det ärtsoppa av mina mejl.
/Beppe

Bevaka tråden