Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appletalk?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 17:14

En riktig nybörjarfråga...

Jag har en NAS (Network Attached Storage) från Synology med stöd för Appletalk anslutet på mitt nätverk. Nu har jag nyligen köpt en Mac Mini. Vad behöver jag för att kunna kommunicera via Appletalk? Funkar det bara om jag har en separat server där Appletalk körs?

Hoppas frågan inte är alltför dum...

Vet inte om detta är det du söker men kanske...
System Preferences > Network

Sedan kan du se AppleTalk diskar mm på nätverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 09:38

Tack för svaret, men det är inte vad jag söker. Denna inställning har jag hittat, men jag undrar om det räcker med en "vanlig" Mac för att sätta upp en AppleTalk förbindning, eller måste man ha en server som "initierar" AppleTalk?

Måste du ha AppleTalk? Det behövs väl bara om man man kör OS 8?
OS 9 kan man ställa till kommunikation via TCP/IP om jag minns rätt.

Det räcker med en vanlig Mac för att AppleTalk ska hitta andra AppleTalk-tjänster.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 12:16

Tack för alla snabba svar. Detta forum är suveränt!

Appletalk i 10.4 (Tiger) är endast avsedd för att stödja gamla skrivare som pratar Appletalk. Vad jag vet och erfarit så har Apple stängt av möjlligheten att ansluta Appletalk-ledes mot en server som kör Appletalk.
Man får helt enkelt köra TCP/IP istället som fungerar minst lika bra, särskilt ihop med Bonjour om din NAS-disk har stöd för det. Då får man samma enkla zeroconf-upplevelse med TCP/IP som man hade med Appletalk.

Vet inte hur det är i 10.4, men i 10.3 finns ju AppleTalk som en punkt under "Katalogtjänster" i verktygsmappen. Kanske är defaultinställningen där ändrad i 10.4?
Testa att aktivera den.

1
Bevaka tråden