Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överförningshastigheten i MSN messenger är grymmt seg

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Varför tar det så grymt lång tid att skicka/ta emot en fil på 3 mb över msn?

Det går ju säkert 10-15 gånger snabbare att skicka mellan två Microsoft datorer.

just nu använder jag MSN messenger men jag har även provat adium och mercury messenger men alla går lika sakta. Jag har 24 mbit uppkoppling.

Samma för mig, stor skillnad mellan windows och osx. Även linux segar.
Gäller alla klienter jag testat.

Edit: stavfel

Senast redigerat 2007-01-23 17:03

En kompis till mig kör windows XP och har 8 mbit uppkoppling och för han så tar en fil på 5 mb 30 sekunder och för mej kan det ta upp mot 30 minuter (24 mbit).

Hur kan det vara så?

Det hela beror på att det finns två överföringsmetoder i MSN, antingen direkt mellan klienterna(snabbare) eller via servern (långsammare). Överföring direkt mellan klienterna stöds bara av Microsofts Windowsklient, inte av deras Macklient eller tredjepartsklienter.

Ursprungligen av Hagelin:

Det hela beror på att det finns två överföringsmetoder i MSN, antingen direkt mellan klienterna(snabbare) eller via servern (långsammare). Överföring direkt mellan klienterna stöds bara av Microsofts Windowsklient, inte av deras Macklient eller tredjepartsklienter.

Oh, bra svar. Då vet man det!

Ursprungligen av Hagelin:

Det hela beror på att det finns två överföringsmetoder i MSN, antingen direkt mellan klienterna(snabbare) eller via servern (långsammare). Överföring direkt mellan klienterna stöds bara av Microsofts Windowsklient, inte av deras Macklient eller tredjepartsklienter.

Men varför tar mac-versionerna en "omväg" då? OCh inte går direkt mellan datorerna då?

Intressant nog så.tycker jag att det verkar vara samma på Skype... segt att föra över filer. Undras om det är så på en Windows maskin också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 17:32

Enligt min erfarenhet är det bar AMSN som fungerar med hyffsad hastighet.
Å andra sidan är den äckligt ful så jag brukar köra med adium för vanligt snack och köra igång AMSN om jag måste skicka någon fil.

Om ni vill prova hittar ni det här http://amsn-project.net/index.php

EDIT: stavfel

Ursprungligen av jonasdf:

Enligt min erfarenhet är det bar AMSN som fungerar med hyffsad hastighet.
Å andra sidan är den äckligt ful så jag brukar köra med adium för vanligt snack och köra igång AMSN om jag måste skicka någon fil.

Om ni vill prova hittar ni det här http://amsn-project.net/index.php

EDIT: stavfel

Ska testa den nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-25 01:36
Ursprungligen av jocke_mtb:

Ska testa den nu.

Nå, hur gick det? :nyfiken:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 12:15

Jag kan ju säg att jag själv utan problem kan skicka filler i 3-400 kb/s till folk med peezee och messenger via AMSN. Så funkar gör det ju, det är bara det att det är så fult som stör mig

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-20 22:58

Hur får ni så bra hastighet i amsn jag kör ochså amsn ibland och där upplever jag samma seghet som i adium??:SS att skicka filer

  • Medlem
  • 2007-11-21 14:45

Skype funkar dunder med. Går betydligt snabbare

/Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-21 16:48

Ett annat program ni kan testa är Dropshare.

Har ingenting med MSN att göra men ett enkelt program där man drar filen till som man vill "dela ut" så får man en länk som man sen ger till personen som ska ha filen. Den klickar på länken i t.ex. MSN om man nu har skickat över den där och då startar internetläsaren och filen laddas ner via den.

http://www.dropshare.net/

1
Bevaka tråden