Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på PC

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte först posta i "Windows på Mac" men även om artikeln på CNN till stor del handlar om just detta så är det intressanta i artikeln (förutom att Parallels tydligen ägs av SWsoft) snarar vad som skrivs om VMware och Parallels förmåga att köra OS X på PC-hårdvara. Tag en titt, bra artikel! (ber om ursäkt om detta redan är postat men jag hittade inget)

Jag hoppas för övrigt att detta blir verklighet snarast så att jag äntligen kan köpa en lagom stor rese-lap top att köras OS X på, en MacBook är ju alldeles för stor för att släpa med sig. Jag börjar bli förbålt trött på det magra utbudet av Mac-modeller!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-23 02:08

Skulle inte bli förvånad om apple skulle försöka förhindra det med tex licens krav, mjukvaru hinder osv. - om man inte ska få köra os x på PC varför ska man få köra OS X på en emulerad burk ? - samma fula skit.

Håller med om att Apple har ett för smalt utbud. Ser själv fram mot en bärbar mac med doknings möjlighet - tänk Duo.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-23 07:42

Jag har faktiskt testkört osx på en vanlig pc!

Det finns/fanns (vet inte vart han har tagit vägen) en mycket begåvad hackare om heter Maxxuss, han knäckte TPM-modulen i Osx och det fanns t o m ett flertal forum på området. Apple har väl stängt dom tror jag.

Det fungerade ganska dåligt med Osx på en pc men jag tror att det berodde på att mitt grafikkort var slött. Dessutom fanns det inga drivers för kortet utan Os xkörde det genom nån seg vga-drivrutin.

Det var innan jag hade en mac, anledningen till at jag switchade från första början var att jag gillade Osx starkt men jag ville ha ett piggare system utan en massa krångel.

Om man inte får tag i en laptop med nästan exakt samma hårdvara som i en mac så kommer man att få et mycket segt operativsystem.

Gillar du osx så håll er till mac!

Ursprungligen av ahmedmo:

Det fungerade ganska dåligt med Osx på en pc men jag tror att det berodde på att mitt grafikkort var slött. Dessutom fanns det inga drivers för kortet utan Os xkörde det genom nån seg vga-drivrutin.

Det var innan jag hade en mac, anledningen till at jag switchade från första början var att jag gillade Osx starkt men jag ville ha ett piggare system utan en massa krångel.

Om man inte får tag i en laptop med nästan exakt samma hårdvara som i en mac så kommer man att få et mycket segt operativsystem.

Gillar du osx så håll er till mac!

Håller man sig till de inofficiella systemkraven så går det alldeles utmärkt att köra OS X på vilken dator som helst. Apple kör med samma komponenter som alla andra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-23 12:39
Ursprungligen av ahmedmo:

Jag har faktiskt testkört osx på en vanlig pc!

Det finns/fanns (vet inte vart han har tagit vägen) en mycket begåvad hackare om heter Maxxuss, han knäckte TPM-modulen i Osx och det fanns t o m ett flertal forum på området. Apple har väl stängt dom tror jag.

Det fungerade ganska dåligt med Osx på en pc men jag tror att det berodde på att mitt grafikkort var slött. Dessutom fanns det inga drivers för kortet utan Os xkörde det genom nån seg vga-drivrutin.

Det var innan jag hade en mac, anledningen till at jag switchade från första början var att jag gillade Osx starkt men jag ville ha ett piggare system utan en massa krångel.

Om man inte får tag i en laptop med nästan exakt samma hårdvara som i en mac så kommer man att få et mycket segt operativsystem.

Gillar du osx så håll er till mac!

Är du säker på att han knäckte TPM-modulen?
För enligt Amit Singh, den främste utav alla OS X hackare, så har inte OS X inte någon drivrutin för TPM-moduler. Han har nämligen skrivit en egen för det. Så att någon skulle knäckt den obefintliga drivaren låter mystikt.

Amit Singh har släppt en bok som bland otroligt mycket annat tar upp TPM...
"Mac OS X Internals: The Book". Otroligt bra bok om man vill lära sig OS X. Finns knappast något annat sätt att lära sig så mycket om OS X som i denna. Den tar upp allt.
http://www.osxbook.com/book/bonus/chapter10/tpm/

Edit: Det kanske var den där OS X Intel-versionen som kördes på Pentiummaskiner som Apple gav ut till utvecklare. Den körde nog TPM-grejer. Senaste Macarna har tydligen inte ens ett TPM-chip som Intel pluppar på alla deras Mobos vanligtvis.

Senast redigerat 2007-01-23 12:57

Det är intressant hur självsäkra de är på att allt kommer att klaffa "inom ett par månader". För det första måste de ha TPM-nycklarna för att lyckas ordentligt, vilket de kan få ganska stora problem med Apple kring.

Därför tror jag att Apple är på idén. För inte så länge sedan dumpade de Computer i företagsnamnet och jag tror att de helt enkelt kommer att stödja idén. Inom ett par månader kan vi börja gissa att Leopard lanseras och det är inte helt otroligt att Apple öppnar det för alla datorer. Jag tror att vi kommer att börja se OS X på allt fler datorer i framtiden.

Edit: Apple använder inte TPM längre, de kör med en annan lösning.

Senast redigerat 2007-12-18 23:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-23 09:40
Ursprungligen av Marcus K:

Det är intressant hur självsäkra de är på att allt kommer att klaffa "inom ett par månader". För det första måste de ha TPM-nycklarna för att lyckas ordentligt, vilket de kan få ganska stora problem med Apple kring.

Därför tror jag att Apple är på idén. För inte så länge sedan dumpade de Computer i företagsnamnet och jag tror att de helt enkelt kommer att stödja idén. Inom ett par månader kan vi börja gissa att Leopard lanseras och det är inte helt otroligt att Apple öppnar det för alla datorer. Jag tror att vi kommer att börja se OS X på allt fler datorer i framtiden.

Knappast, det strider mot Steve Jobs principer tror jag. Hu ska han kunna ha kontroll över varje liten skruv då?
På senaste keynoten citerade han Alan Kay: "People who are really serious about software should make their own hardware."

Ursprungligen av tobot:

Knappast, det strider mot Steve Jobs principer tror jag. Hu ska han kunna ha kontroll över varje liten skruv då?

Frågan man kan ställa då är om han har mer kontroll över de som kör pirat än om de skulle köpa OS X.

Ursprungligen av tobot:

På senaste keynoten citerade han Alan Kay: "People who are really serious about software should make their own hardware."

Det är visserligen sant. Men å andra sidan sa han bara veckor innan iPod fick videomöjligheter att video i en iPod nog inte var en bra idé.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-23 09:59
Citat:

Det är visserligen sant. Men å andra sidan sa han bara veckor innan iPod fick videomöjligheter att video i en iPod nog inte var en bra idé.

Det kan han ju ha sagt bara för att luras....

Men å andra sidan ... OS X på PC är inte en så dum idé. Det är väldigt många som undviker Mac och OS X just för priset på datorerna. De är verkligen ruskigt dyra, men jag vet att om man jämför en PC kontra Mac prestandamässigt så blir Macen billigare, men rena priserna är avskräckande. Jag har kört på samma PM och iMac sen 98, de börjar bli rätt trötta nu och har svårt att hänga med i utvecklingen... jag vill ha råd att köpa en nyare Mac, men inte fan räcker ekonomin till det, och aldra minst med en grabb som fyller två veckor idag

Ursprungligen av Marcus K:

[snip] ... det är inte helt otroligt att Apple öppnar det för alla datorer. Jag tror att vi kommer att börja se OS X på allt fler datorer i framtiden.

No way. Apple är ett hårdvaruföretag, OS X finns för att folk ska köpa deras hårdvara. En dag kanske detta ändras, men det är långt kvar.

I och med att det står i licensavtalet för OS X att Mac OS X inte får installeras på något annat än en Apple-märkt dator så har jag svårt att se att man skulle få installera det emulerat.
Jag kanske har missuppfattat vad de menar, men det är så som jag ser på det hela.

Apple är i första hand ett hårdvaruföretag. De skippade Computer i namnet eftersom de inte enbart tillvekrar datorer, utan de tillverkar även mp3-spelare och nu mobiltelefoner.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

No way. Apple är ett hårdvaruföretag, OS X finns för att folk ska köpa deras hårdvara. En dag kanske detta ändras, men det är långt kvar.

Ursprungligen av ztaafen:

Apple är i första hand ett hårdvaruföretag. De skippade Computer i namnet eftersom de inte enbart tillvekrar datorer, utan de tillverkar även mp3-spelare och nu mobiltelefoner.

En av de få saker jag lärt mig vad gäller företagsekonomi är att man aldrig ska hålla fast vid hur något fungerar bara för sakens skull. Om analytikerna på Apple tror att de kommer att tjäna mer på att öppna OS X finns ingen anledning annat än emotionella att låta bli.

Ursprungligen av Marcus K:

En av de få saker jag lärt mig vad gäller företagsekonomi är att man aldrig ska hålla fast vid hur något fungerar bara för sakens skull. Om analytikerna på Apple tror att de kommer att tjäna mer på att öppna OS X finns ingen anledning annat än emotionella att låta bli.

Absolut! Du har helt rätt. Den dag Apple litar på att hårdvaran och mjukvaran kan leva i var sin stabil ekonomi (och med det menar jag att OS och HW säljer bra separat, utan koppling till varandra) kommer de nog öppna för nya grepp och kanske kränga OS X separat.

Om t.ex. det blir en betydande andel Mac-köpare som inte bryr sig om OS X utan bara kör Windows, kanske man vågar sig på att också sälja OS:et till de som inte är intresserade av hårdvaran. Om det nu finns såna tokar

Utan att på något sätt vara företagsekonom så håller jag absolut med de två föregående talarna (Marcus o Per). Jag kan inte se något logiskt skäl till att Apple inte skulle släppa OS X fritt om företaget skulle tjäna på detta ekonomiskt. Jag tror snarare at aktieägarna skulle kräva att OSet släpptes om ett flertal analytiker börja påvisa att detta skulle kunna bli en vinstmaskin för Apple. Men som sagt Mr Jobs kan ju ha sentimentala skäl som väger tungt. Men hur länge blir han kvar?

Jag hoppas dock starkt att jag kan installera OS X på en liten bärbar ”PC” i framtiden, inte av ekonomiska skäl utan för att kunna välja en hårdvara som passar mina behov.

Betänk bara att Apple just nu har 31% marginal på sin hårdvara. Vad de tjänar på mjukvaran är marginellt. OS X kostar mycket att hålla uppdaterat och utveckla; om de kostnaderna inte kan täckas av garanterad hårdvaruförsäljning så skulle det vara ett förlustprojekt rakt igenom.

För ärligt talat, hur många kommer betala för OS X om det släpps till vanliga PC-datorer? Vem kommer egentligen tjäna på det; Apple eller Dell et al?

Apple tjänar sina pengar på hårdvara. OS X på en kreti och pleti dator? Sure, men jag har lite svårt att se på vilket sätt dom skulle tjäna pengar på det. Det är ju nästan inga operativsystem på marknaden som sälj med några fantastiska vinster. utan det är supporten och mertjänster runtomkring (läs: hårdvara, tekniker, officepaket etc) som det tjänas på. Och det är inget man bara bygger upp på en dag direkt.

Vet inte om nån sagt det (speedsurfar lite) men det är ju en jäkla skillnad att ha stöd för 10 grafikkort som man vet den exakta specen på och att ha stöd för ALLA.
Det är ju ett av problemen med xp, att de blir allt för alla och därmed måste ha bakåtkompatibilitet på ett helt annat sätt, för att de har väldigt svårt att förutse hårdvarukonfigurationerna som xp kommer att utsättas för.

Vet inte om ni nånsin kört ett strippat xp, där man bara behållit det som behövs för den aktuella maskinen. Det är en jäkla skillnad, och då är det inga stora ingrepp bara rensande.

vad är det jag säger? Att det verkar osannolikt med osx für alle, men man ska ju aldrig säga aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 19:58

Som Christopher skriver tjänar Apple sina pengar på att sälja datorer. (Apples vinst de senaste kvartalet överskred en miljard dollar netto...) Apple är inte Microsoft och kommer aldrig att bli det, tack och lov.

Den här diskussionen dyker upp ungefär en gång per år. Det är samma fråga varje år: "-När kommer Apple att släppa Mac OS X för vanliga PC-hojar från Dell, HP och Puttes PC-hörna i Bandhagen?" Svaret är enkelt: "-Inte så länge 90 procent av intäkterna är från Mac-datorer."

1
Bevaka tråden