Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning om du köper Mac Pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kort varning kan vara på sin plats här om du funderar på att köpa en Mac Pro.

Trots att det är ett känt problem att deras optiska enhet av modell Sony D150 fungerar dåligt fortsätter de att leverera sådana enheter (som alltså inte kommer fungera när de landar hos dig). Detsamma gäller bluetooth-enheten som fungerar dåligt.

Den support du kommer få om du klagar är parodisk. Själv satt jag i telefon i en och en halv timme (det blev en principsak som hade ett visst humoristiskt värde). De erbjöd mig till sist att byta ut hela datorn alternativt få en ny likadan Sony-enhet skickad, trots att vi alla var överens om att den också skulle vara icke-fungerande (go figure). Datorn är i övrigt i perfekt fungerande skick.

Min rekommendation alltså:
1) Budgetera för och köp en extra optisk enhet (Pioneer DVR111 sägs fungera utmärkt). Kostnad ca 300+moms.
2) Köp INTE Apple's inbyggda Bluetooth-enhet, utan köp en separat Belkin-enhet. Tror den kostar ca 2-300 +moms.
3) Be till gud att din dator aldrig strular, om du inte har en massa timmar över att lägga i Apple's logistiklabyrinter förstås.

Om du orkat läsa så här långt utan att skratta ihjäl dig så bjuder jag här även på ett bonus-skämt:
När de nu erbjudit mig att skicka en eventuellt likadan defekt optisk enhet (värde 300 + moms) med bud (x kr + moms) så skulle jag skicka tillbaka min gamla (likaledes icke fungerande) med ett annat bud (ytterligare x kr + moms) så ville de ha mitt VISA-nummer för att kunna debitera mig 2300 kr ifall jag inte fick iväg den gamla inom tio dagar. Way to go Apple Store. Glad att jag spenderade 27 000 kr hos just er.

Jag har varken haft problem med DVD-R enheten eller Bluetooth. Har en Mac Pro 2.66 med X1900 grafikkort.

Jag har också 4x2.66 och X1900 som alltså inte fungerar. Har hört om många med samma problem.

Men problemet är ju egentligen inte att gå ner till närmsta butik och köpa en DVR111 för 300 spänn, utan att man - när saker strular - inte får vettig service. Mina orimligt struliga samtal med Apple kostar ju både dem och mig ett antal multiplar av 300 spänn.

Synd på en i övrigt lysande produkt att leverantören inte sköter sig bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 10:14

Helt Otroligt !!

Men det är ju inte första gången man möts av sådant oproffesionellt beteende.
mina djupaste sympatier för alla berörda.
oftast finner jag många liknande scenarios, hos både grossister och div.återförsäljare i sverige.
Ingen verkar vara speciellt insatt i vare sig vad det är för något de säljer, eller har koll på de tekniska aspekterna när man väl behöver komplettera med något.
Denna typ av nonschalans gentemot sina kunder kommer förhoppningsvis (WISE UP EVRYBODY) !!
att leda till att man som konsument kommer att välja en återförsäljare i något annat eu land, som av min egna erfarenhet och uppfattning uppbär ett adekvat och högst proffessionellt förhållningssätt gentemot sina kunder .
I sverige får man allt som oftast en kännsla av att man ska vara tacksam att man överhuvudtaget får lov att handla var man änn gör det, någon slags pennalistisk/reppresiv janteism,och om det inte vore nog så tror de att man ställer upp på deras oftast överdimensionerade prissättning.
Åk till polen/tyskland/österrike/tjeckien/england/ var f..n som helst då kommer ni oftast förnimma vad proffessionalism/kundlojalitet samt vettig prissättning is all about.;) oftast avnjutandes en cigarr och cognac sittandes i en bekväm soffa medans du får lyssna/prova vad det änn är du är intresserad av, och det bästa av allt... du får göra det hur länge DU VILL.

Är detta ett känt problem? Länk någon?

Jag har en 2,66:a, med X1900, bluetooth och en Sony som optisk enhet och jag har inte upplevt några problem alls. Med något. Oavsett vad jag gör med brännaren (bränner vanliga skivor eller DL, plus eller minus) så fungerar allt.

Vad händer när det strular?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-22 18:58
Ursprungligen av Pearly:

Jag har också 4x2.66 och X1900 som alltså inte fungerar. Har hört om många med samma problem.

Vad har du för burk som har FYRA processorer.............

I övrigt har jag inte haft några problem, BT använder jag varje dag till min telefon (under windows *Suck* - Samma sak med optiska då jag spelar BF2 varje dag (Även om den inte läser så mycket då kan jag erkänna)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 20:25
Ursprungligen av studiox:

Vad har du för burk som har FYRA processorer.............

tjaa det sitter ju 2 processorer med 2 kärnor vardera i så....

  • Oregistrerad
  • 2007-01-22 22:29
Ursprungligen av kainen:

tjaa det sitter ju 2 processorer med 2 kärnor vardera i så....

Besserwissermode:on
Det är ändå 2x och inte 4x

Hur ska man skriva då? Min Powermac är ju 2 * 2 Ghz, och min Mac Pro är då 2 * 2,66 mhz? Jag menar, slår jag igång sandra-win så rapporterar det fyra processorer som vardera arbetar på 2,66 mhz, så till och med windows tolka det så

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-23 10:17
Ursprungligen av crownswe:

Hur ska man skriva då? Min Powermac är ju 2 * 2 Ghz, och min Mac Pro är då 2 * 2,66 mhz? Jag menar, slår jag igång sandra-win så rapporterar det fyra processorer som vardera arbetar på 2,66 mhz, så till och med windows tolka det så

Jag tror bestammt att din Mac Pro ar 2*2,66Ghz ocksa... inte Mhz

Daremot ar det ju 2st processorer men det ar quadcore

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 12:01
Ursprungligen av Björnström:

Jag har varken haft problem med DVD-R enheten eller Bluetooth. Har en Mac Pro 2.66 med X1900 grafikkort.

samma här... fast i min sitter det en pioneer DVR-111D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 20:30

Även jag sitter med en 2,66 med X1900. Datorn har funkat utan ett enda problem från dag 1. Har inte hört talas om några problem med Sony-brännaren (har dock inte letat heller...).

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2007-01-19 16:57

Det är allmänt känt att Sony-driven suger. Sämre läs och skrivhastigheter, samt kräsnare vad gäller skivor, och den pajar lätt. Tur som man har fick man en Pioneer med sin Mac Pro i julklapp. Efter att ha avbrytit under bränning så slutade den läsa skivor, fick dock en ny...

Kan iallafall meddela nu att Apple skickat en helt ny dator med en DVR-111D i. Funkar som en klocka. De kunde skickat mig bara driven eller 300 spänn, men det är väl deras problem. Nu funkar allt iallafall. Nu håller jag tummarna att allt annat kommer funka. Great burk för övrigt.

(Lite off topic här med 2 vs. 4 kan jag tycka. 4 kärnor som räknar i två fysiskt separerbara enheter. Nu släpper vi det.)

1
Bevaka tråden