Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-link kryptering DI-524

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lyckas inte få igång en fungerande kryptering med min router D-link DI-524.

Jag har sett att många har haft liknande problem,
läst trådarna om detta, följt tipsen, uppdaterat firmware...
men det fungerar fortfarande inte.

Datorerna som använder routern är en gammal iBook G3, den äldre vita, och en sprillans ny MacBook.

Utan kryptering fungerar allt finfint.

Min gamla D-Link 713P fungerar inte i standard WEP läge, däremot OK om jag konfigurerar om routern och väljer WEP 40/128bitar hex kryptering.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-22 13:25

Hade samma Router som du och fick inte heller till det med kryptering. Köpte en Airport Express istället, och det fungerar helt utan problem. Verkar som om 524:an och MacBook inte kommer överens. Mina kompisar har testat deras MacBook oxå mot min gamla D-link utan lyckat resultat. Så byt Router, och passa dig för D-link i fortsättningen.

  • Medlem
  • 2007-01-22 13:36

Du behöver inte byta router, byt istället kryptering till WPA PSK i webbgränssnitten. Skriv in ett 8 teckenslösenord så ska de fungera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-22 22:20

Jag har en D-link DI 524 med en MacBook Core Duo. Funkar hur bra som helst med WPA PSK istället för WEP.. Prova själv lite innan någon säger: byt router!!! .. Men visst är det så att vissa routrar inte lirar med vissa datorer.. Det säger jag inte emot.

Wpa Psk

Tack för tipsen!
Jag ska prova WPA PSK. Verkar lovande.
Men jag hinner inte testa förrän i morgon, onsdagkväll.
Återkommer.

Wpa Psk

Tack för alla tips, men...
tyvärr!
Jag fick inte igång det med WPA PSK heller.
När jag ska logga in på den gamla datorn ibook G3, finns det alternativen
lösenord
40-bitars hex
40 bitars ASCII
128 bitars hex
128 bitars ASCII
LEAP

Men det fungerade inte på nya MacBook heller.

Nya tips?

  • Medlem
  • 2007-01-23 23:31

Jag har satt upp ett nätverk med en macbook och en d-link 524, kan inte säga att det har varit smärtfritt men det fungerar. Ger en kort förklaring på hur jag gjort så kan du se ifall du gjort likadant.

* Öppna http://192.168.0.1/ i webbläsaren
* Klicka på Wireless i den vänstra menyn
* Här kan du välja namn, kanal, säkerhet och kryptering vid säkerhet väljer du WPA-PSK
* Vid kryptering väljer du TKIP
* Slå in en kod på åtta tecken

Klart

Fungerar på MacBook, inte på iBook

Tack Jovan!
Det fungerar bra på MacBook. tyvärr inte på iBook g3. Där kan man inte välja WPA ... tyvärr.
Det är nog så att D-linken inte är kompatibel med en sån här gammal skorv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-31 09:19

Det är snarare så att din gamla iBook inte är kompatibel med D-linken. om du ställer krypteringen till WEP så ska inte ibooken ha några problem med krypteringen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-31 13:20

Synd på WPA, WEP är väl inte direkt att rekommendera nu för tiden?

Lämade tillbaka d-link till slut. Köpte airport express. Nu fungerar allt prima!

WPA stöds som sagt inte med Airport, bara Airport Extreme.

1
Bevaka tråden