Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ljud för min Macbook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte fixa så att jag kan få ett bättre ljud på min macbook och tänkte fråga om ljudkort och högtalare.
Ett exernt ljudkort är väl ett måste för att få bättre ljud, eller? Isåfall vilket.

Vilka högtalare kan ni rekomendera? Vill helst ha 2.1 eller 2.0.

Mitt budget för både ljudkort och högtalare ligger på ca tvåtusen kanske nån hundralapp mer.

Ytterst tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 18:43

Rent spontant skulle jag lägga stålarna på högtalare och använda det inbyggda kortet!

Vänligen, Ylan

Jag upplever själv ljudkortet på min macbook som rätt kasst faktiskt. Blir bättre ljud om jag kopplar stereon el. hörlurar till Apples trådlösa router Airport Express Base Station och strömmar musiken från iTunes (airtunes).
Fast en airport express kanske är lite väl dyr om du vill ha råd till högtalare också...
Du har inte tänkt på ett par grymma hörlurar (jag kan rekommendera Sennheiser HD 555? som jag själv kör med. Kostar runt tusenlappen och är riktigt sköna)?

Edit: Nackdel att ta det via Airtunes är ju att endast iTunes fungerar med det "out of the box" och endast med musik. Man kan strömma ljudet från andra program (typ quicktime med filmer) med hjälp av tredjepartsmjukvara (tror ett heter airofoil eller nåt liknande) men då måste man mixtra med synkning mellan bild och ljud..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 19:18
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag upplever själv ljudkortet på min macbook som rätt kasst faktiskt. Blir bättre ljud om jag kopplar stereon el. hörlurar till Apples trådlösa router Airport Express Base Station och strömmar musiken från iTunes (airtunes).
Fast en airport express kanske är lite väl dyr om du vill ha råd till högtalare också...
Du har inte tänkt på ett par grymma hörlurar (jag kan rekommendera Sennheiser HD 555? som jag själv kör med. Kostar runt tusenlappen och är riktigt sköna)?

Edit: Nackdel att ta det via Airtunes är ju att endast iTunes fungerar med det "out of the box" och endast med musik. Man kan strömma ljudet från andra program (typ quicktime med filmer) med hjälp av tredjepartsmjukvara (tror ett heter airofoil eller nåt liknande) men då måste man mixtra med synkning mellan bild och ljud..

Fick för mig att det satt samma ljudkort i alla macböcker, och har hört gott om Macbook Pros ljudkort!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Fick för mig att det satt samma ljudkort i alla macböcker, och har hört gott om Macbook Pros ljudkort!

Vänligen, Ylan

Aha det vet jag inget om. Har inte läst nåt själv om dem
(förutom vad folk sa i en tråd när jag klagade lite på ljudkortet i min macbook: http://www.99.se/ibook-macbook/107057-ipod-nano-baettre-aen-macbooks-ljudkort.html?highlight=ljudkort+nano )
utan pratar bara utefter min egen erfarenhet.

Efter ett tags lyssnande med mina hörlurar i macbooken var jag besviken på ljudet. Var det hörlurarna som var defekta? Satte i hörlurarna i ipod nanon och det var mycket bättre ljud. Sen provade jag Pcn (har Sound Blaster Audigy där i som är rätt bra) och vilket ljud jag hittade. Även bra ifrån stereon.
Satte tillbaka i macbooken... det gör jag inte om Inget vidare ljud enligt mina öron iallafall.
Antagligen blir det betydligt bättre om man kör via den optiska utgången.

Jag är absolut ingen ljudproffs men det gör det ju bara sämre att jag hör skillnad då hehe.

edit:
Slutsats. Ljudkortet må vara bra om man kör optisk ut Jag har bara testat analog.

Senast redigerat 2007-01-22 19:49

Vill köra med högtalare, saken är den att jag inte kommer att ha någon annan stereo än datorn så därför vill jag ha rätt bra grejor.

Finns det några högtalare som ni kan rekomendera?

Har kollat runt lite och undrar ifall någon har provat Klipsch ProMedia GMX A-2.1, Altec Lansing FX6021
eller COUSTIC ENERGY AEGO.
Jag har också hört mycket bra om Creative Xmod. Är kanske inte nödvändigt, eller? Blir ju lite dyrare än min budget, men kanske är värt det?

Senast redigerat 2007-01-22 20:51

Kan du inte koppla in macbooken optiskt till förstärkaren då?
sen kan du ju använda vilka högtalar du vill. Om förstärkaren tolkar den digitalasignalen så borde inte ljudkortets kvalitet spela någon större roll...

1
Bevaka tråden