Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcherfrågor om MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello.

Är i seriösa funderingar över Macbook Pro. Den är kraftfull, galant och mycket ha-begärlig. Har några frågor dock.

1. Vad är det för svarstid på skärmen som sitter i Macbook Pro?

2. Hur bra är Macbook Pro's ljudkort? Är det jämförbart med t.ex. X-Fi/Audigy?

3. Kan man använda Apple TV som en trådlös router?

4. Är det på gång någon uppgradering av just Airport Express med Airtunes till 802.11n?

5 Hur bra är DAC:n på Airport Express? SlimDevices Squeezebox kanske är ett bättre alternativ på den fronten trots det högre priset?

6. Vilken är den bästa väskan för Macbook Pro? Gärna med länk.

7. Om jag vill spela Counter-Strike Source på Macbook Pro. Vad är bästa alternativet - att emulera det i OSX eller att köra det via Bootcamp?

Detta är mina första frågor som jag hoppas någon/några vänlig/a själar vill upplysa mig om. Det kommer säkert fler frågor också...

Tack! Mvh / eurodanzisch

Ytterligare en fråga.

8. Någon som vet när Photoshop kommer till Universal Binary? Och vilket är det bästa 3D-programmet till Mac?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 00:57
Ursprungligen av eurodanzisch:

1. Vad är det för svarstid på skärmen som sitter i Macbook Pro?

Bra fråga - tror ingen vet det.
Dessa nissar tyckte dock att den var bra http://reviews.digitaltrends.com/review_printerfriendly4208.html

Ursprungligen av eurodanzisch:

3. Kan man använda Apple TV som en trådlös router?

Tror inte det - då det än så länge inte finns en manual på burken så att man kan med säkerhet avgöra, så är det svårt att säga säkert, men jag har inte set/ hört något om att den ska kunna jobba som router - någon annan som vet ?

Ursprungligen av eurodanzisch:

4. Är det på gång någon uppgradering av just Airport Express med Airtunes till 802.11n?

Skulle satsa pengar på att det kommer att komma en sådan

Ursprungligen av eurodanzisch:

8. Någon som vet när Photoshop kommer till Universal Binary? Och vilket är det bästa 3D-programmet till Mac?

Betan på CS3 finns ute nu och UB, påstoås funka bra, och skarp version kommer till sommaren eller nåt

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-22 08:16

CS3 betan fungerar klockrent, har anvant den en hel del. Om du har en gammal CS2 serial (ej pirat) sa behover du bara registreara dig pa adobe.com for att fa ladda ner den gratis

CS spelas bäst i Windows genom Bootcamp, då får du ut maximal prestanda utav datorn. (vilket är en del ) Ljudkortet kan inte riktigt jämföras med Audigy/X-fi iom "bristen"på anslutningar, men det är verkligen inte något dåligt ljudkort. Det klarar t ex 24/96, vilket inte särskilt många "gråburkskort" klarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 08:42

2,5: Du har digital ljud ut på både AE och MBP så du kan koppla till receiver eller högtalare med digital in. Då används inte den inbyggda DACen i AE eller MBP.

7: Vill du slippa köpa Windows och installera det på din fina Mac, så kan jag rekommendera Crossover (det är i beta-stadiet än så länge, men funkar rätt bra ändå). Jag kör det på min MacBook (inte Pro) och lirar Counter Strike: Condition Zero. Har dock inte testat Source för det hade min MacBook med det kassa interna gfxkortet ändå inte klarat av, hade nog laggat för mycket för mig. Men på en Pro-maskin lär det säkert flyta bra för de har ju bra grafikkort. Kan ju vara värt att prova i alla fall.

8: Angående 3D-program så finns ju två av de största och bästa till Macen, Maya och Lightwave. Det finns även en del lättviktare som Cinema 4D (kan det mesta men för en billigare penning än de stora programmen), Modo (fokus på modellering), ZBrush (fokus på modellering), Sketchup (skissa i 3D snabbt och enkelt) osv.

Det var snabbt! Stort tack till alla!

Bra sida det här ser jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-22 14:11

8. Angående 3D-program finns även Blender som är gratis men fortfarande mkt kompetent. Kika på sidan under About Blender - Gallery för exempel.
Fungerar givetvis till Mac.

9. Om jag köper en Macbook Pro nu, vilket det verkar som det blir, vad kostar det att uppgradera till Leopard när det kommer? Eller släpps det mycket snart så man lika gärna kan vänta?

Ursprungligen av eurodanzisch:

9. Om jag köper en Macbook Pro nu, vilket det verkar som det blir, vad kostar det att uppgradera till Leopard när det kommer? Eller släpps det mycket snart så man lika gärna kan vänta?

Det brukar ligga lite över tusenlappen och det kommer inte vara en "uppgradering". Till Mac köper man alltid fullversionen av OS:et. Uppgraderingar (mindre förbättringar av det OS du har) kommer sen kontinuerligt, men de är gratis.

10. Hur, exakt, fungerar studentrabatten? Som jag förstår det måste man vara inloggad på Mecenat.se eller? Har bara CSN-kortet och är vad jag vet inte med i någon kår, vilket verkar vara ett krav för Mecenat? Har läst behörighetskurser på KomVux och enligt Apple.se så är även KomVux-elever berättigad till studentrabatt. Har kollat dels på forumet och även på apple.se men hittar inget där det i klartext står exakt hur rabatten fungerar och verkställs.

Vidare, går det att använda rabatten för Apples produkter på andra återförsäljare, exempelvis Dustinhome.se?

Uppdatering.

Nu verkar det som att köpet definitvt blir av. Macbook Pro 15", 2.33 ghz, 2 gb ram, 120 gb hdd, X1600 Ati 256 mb.

11. Något jag bör veta eller fundera över innan jag trycker på beställ-knappen?

Tack! Mvh / eurodanzisch

Senast redigerat 2007-01-22 19:20
Ursprungligen av eurodanzisch:

11. Något jag bör veta eller fundera över innan jag trycker på beställ-knappen?

Du kommer att hata en del grejer, och älska en del andra.

"And I mean that in a big way."

Ok.

Ingen som använt sin studentrabbat på Apple.se och kan berätta exakt hur det fungerar? Skulle verkligen uppskattas. Nu är det nästan bara det jag väntar på innan jag beställer.

Tack och hej / eurodanzisch

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-23 11:19

Du loggar in på www.csnkortet.se och klickar dig därifrån fram till Apple store. Går du in på apple.se så kommer du inte få lika mycket rabatt.

Okej. Tackar för det. Ska beställa alldelens strax.. spännande. Wish me luck.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-23 11:48

Du kommer garanterat inte att ångra dig!

jag valde den enklare MBP C2D, mest en ekonomisk fråga - och det enda jag kan tänkas ångra är att jag inte tog den varianten du tänker beställa...

Okej. Det känns mycket bra att höra nu när man är 23 lök fattigare. Köpte en Airtunes Express också. Airport Extreme 802.11n var intressant också men det stod "Levereras efter Februari" så det vill inte jag vänta på iaf. + att jag vill ha trådlös musik.

Nu står det såhär i mina beställningsrader:

Ursprungligen av Apple:

Ej skickad ännu.
Ber;knad avs;ndning: 23 Ene, 2007 - 24 Ene, 2007
Ber;knad leverans: 25 Ene, 2007 - 29 Ene, 2007

Vad innebär det? "Ene"??

Vidare undrar jag - är det fortfarande såhär att man måste skicka in någon blankett i efterhand för att få rabatten eller det klart redan i och med att jag var inloggad online på CSN-kortet? Var i så fall är denna blankett?

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-23 14:29
Ursprungligen av eurodanzisch:

Vidare undrar jag - är det fortfarande såhär att man måste skicka in någon blankett i efterhand för att få rabatten eller det klart redan i och med att jag var inloggad online på CSN-kortet? Var i så fall är denna blankett?

Du behöver inte skicka in något. När du loggar in på Mecenat och går vidare till Mecenat Apple Store så är rabatten redan inräknad och Apple drar inte mer än så från kortet.

Ah okej. Det är ju underbart! Made my day nästan.

Tack allihopa som varit aktiv i tråden. Mycket uppskattat!

Hej igen alla! Detta skrivs på en jättefin Macbook Pro. Har bara haft den igång några timmar men känslan är på topp. Ljudet och knappmotståndet på tangetbordet t.ex. är perfekt! I övrigt var det väldigt mysigt och lyxigt att öppna förpackningarna och pyssla lite med setup:en. Det är väl sådant alla ni mac-användare redan upplevt...

Jag har en fråga dock. Är helt blåbär på trådlösa nätverk, och jag är än så länge blåbär på Mac också. Hur gör jag så att min Airport Express bara tillåter min Macbook Pro att ansluta till den? Dvs, jag har nu kopplat in min Airport Express (med Airtunes, om det spelar någon roll) genom nätverkskabel till min switch som i sin tur går till en router och ut på nätet. Och nu vill jag göra mitt trådlösa nätverk säkert så ingen kan komma in och haxxa de andra datorerna eller göra något annat via vårt bredband.

I setupen, alltså första gången ever jag startade denna fina tingest, fick jag välja hur datorn anslöt till internet, då valde jag trådlöst och till min förvåning fungerade allt perfekt redan på en gång och den hittade min Airport. Så nu är jag ute på vift i stora vida world wide web men vill som sagt göra så att endast jag kommer in på min Airport. Har skumläst igenom den lilla manualen som följde med Airport men hittar inget där det står om hur jag skyddar mitt nätverk eller så. Har också sökt på Apple.se och här på forumet men hittar inget i klartext där det står hur man gör.

Så, om någon vänlig själ vill skriva i stegform hur man går till väga skulle det uppskattas oerhört. Kom ihåg dock, jag är inte dum men färsk på både trådlösa nätverk och Mac så var gärna tydlig.

Blev kanske lite söligt inlägg men jag är jättetrött efter en lång dag så jag vill skylla på det! Ha det bra alla / eurodanzisch

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-27 13:26

Den enklaste och säkraste metoden att skydda ett trådlöst nätverk är att aktivera WPA-PSK kryptering. Det innebär att du matar in ett 63-teckens lösenord i din router. Varje dator avkrävs sedan detta lösenord vid sin första anslutning för tillgång till nätverket. För att göra detta helt säkert krävs ett riktigt bra lösenord. Jag rekommenderar att du skapar ett genom denna sida:

https://www.grc.com/passwords.htm

Hur WPA-aktiveringen går till på just din router står antagligen i din manual eller på internet. Får du problem finns det säkerligen en välig själ i detta forum...

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 15:31

Jag rekommenderar att du INTE laddar hem passwords från internet utan gör ett själv genom att öppna terminalen och skriva in följande kommando:

hexdump -v -e "/1 \"%02X\"" -n 32 /dev/random ; echo

eller

tr -cd "A-Za-z0-9" </dev/random | dd bs=1 count=64 2>/dev/null;echo

beroende på om du vill ha hexsiffror eller bokstäver

Hej igen alla!

Har haft datorn nu ett tag, som ni förstår ;), och är mycket mycket nöjd med att använda Macintosh. Har varit mycket trevligt. Tills nu, då den precis låste sig. Trodde Mac var fritt från sådant men det är väl klart att även Macar låser sig? Aja, spräckte min bubbla tyvärr...

En till fråga här iaf. När jag drar ett program i en dmg-fil till Program-mappen så frågar den efter lösenord. Samma sak om jag slänger ett program som ligger i Program-mappen. Så har den inte gjort förut. Jag undrar vad det beror på och hur jag får det som förut. Känns lite som "nåt-hände-som-jag-inte-rår-för-och-nu-är-det-något-shifty-med-datorn-Windows" tyvärr.

Vidare när jag försöker lägga till ett program till Program-mappen så får jag en ruta med "Objektet "XO Wave" kunde inte flyttas eftersom "Program" inte kan ändras".

Och sista frågan för idag :), om jag installerar ett program som har som en installerare istället för det vanliga drag-och-släpp-sättet, måste jag använda någon annan typ av avinstallerare än att bara dra och släppa i Trash?

Tack ska ni ha iaf! Mvh / eurodanz

Counter Strike Source på PPC ?

Går det eller måste man köra intel mac ?

Ursprungligen av italienaren:

Går det eller måste man köra intel mac ?

Enda möjligheten för PPC är att köra det via Virtual PC, vilket är alldeles för slött. Så det är Intel som gäller.

hörde ett rykte om att rhino skulle komma på mac, någon annan som hört nåt sånt?

*hoppas*

1
Bevaka tråden