Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung LCD-TV och DVI / HDMI

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 13:28

Har precis införskaffat en Samsung LCD TV LE26R71B med HDMI och VGA ingång. Upplösningen är 1360X768 pixlar. Vill gärna ansluta den digitalt till min PowerBook G4 15"

För det första hävdar Samsung att TV:n inte är kompatibel med DVI från en dator? Och att man måste ansluta analogt via VGA porten? Trodde att HDMI var helt bakåt kompatibelt med DVI??? Någon som har mer kött på benen i denna fråga???

För det andra går det inte att ställa in upplösningen till 1360X768 när jag provar med en gammal VGA sladd som jag hade liggande, utan jag får köra 1280X768. (visserligen är skärpan helt ok... men när man vet att det borde kunna bli ännu bättre...

Tacksam för råd! Mvh Jesper

  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 14:35

Jag har sökt en del på nätet för att hitta den optimala (eller nästan i alla fall) lösningen för ett mediacenter baserat på Mac. Jag får intrycket att TV-tillverkarna aktivt motverkar integrationen med dator, de vill väl hellre sälja TV och inspelningsbara DVD-spelare än bli tillverkare av stora dataskärmar. Därav att man försvårar användning av de digitala ingångarna från dator och hänvisar till analoga med begränsad upplösning. Att du inte kommer till mer än 1280 x 768 är väl p g a det är vad VGA klara av, tror jag.

Trist med så många som frustreras av att försöka få digital signal rakt igenom utrustningen och som sedan får nöja sig med lägre kvalitet och kraftkrävande omskalning av bilden.

Man kanske skulle titta efter skärm modell större som är avsedd för anslutning till dator (typ Samsung Sync Master), utan TV-tuner (om man ändå har EyeTV eller liknande) men med 1920 x 1080-upplösning och HTPC-för framtida DRM-skydd och inga högtalare (som ändå inte används)? Problemet är väl att det blir ännu dyrare att slippa "TV-delarna" i TVn.

Nån som kan mer om dessa frågor får gärna bidra med sina kunskaper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-02 15:23

Jag har en Thompson LCD, som jag har ansluten till min mini via en dvi->hdmi konverterare och sedan en hdmi kabel till tv:n
Med den får jag 1360x768 upplösning på tv:n enda jag behövde göra som var lite bökigt var att ändra upplösningen via DisplayConfigX och pula lite med skärm inställningarna.
Utan DisplayConfigX trixandet blev tv:n svart vid de "valda" HD upplösningarna som 1280x768 osv.

Har en Panasonic 37PV60E, 37" plasma med 2 HDMI ingångar. Har kopplat Mac Mini Intel Core Duo via DVI-HDMI adapter och det funkar kanon för medievisning, Datorn hittar skärmen och döper den till och med till Panasonic TV (Kanske ett samarbete på gång då plasman fanns med i OSX??). Är jättenöjd och kör frontrow för film, musik , DVD och Foto dock får man inte upp hela skrivbordet om man skall få full skärm för film - men jag tycker man får acceptera att ett mediecenter är just ett mediecenter - dvs inte en dator för att skriva text, surfa etc med.

  • Medlem
  • 2006-08-17 13:42
Ursprungligen av nubbe:

Jag har en Thompson LCD, som jag har ansluten till min mini via en dvi->hdmi konverterare och sedan en hdmi kabel till tv:n
Med den får jag 1360x768 upplösning på tv:n enda jag behövde göra som var lite bökigt var att ändra upplösningen via DisplayConfigX och pula lite med skärm inställningarna.
Utan DisplayConfigX trixandet blev tv:n svart vid de "valda" HD upplösningarna som 1280x768 osv.

Hej Nubbe.

Jag håller på själv och trixa med displayconfigX på min Macmini (Intel DualCore) och undrar vilka värden du har för att få det att fungera. Min samsung lcd (le32m61b kopplat DVI > HDMI) kommer ej igång då jag startar minin. Hade vart underbart om du kunde hjälpa mig (oss) med detta.

Tack på förhand

Alex

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-21 22:17

Hej!

Bifogar en bild på mina inställningar som jag kör med via DisplayConfigX, denna ger mig i alla fall vad jag uppfattar som "äkta" 16:9 hd upplösning på tv:n och fungera utan problem både på min gamla mac mini g4 1,25 samt min mac mini intel core solo.

Hoppas det hjälper..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-16 14:33

...

Nubbe
Drog hem displayconfigX men inställningarna funkar ju inte om man inte köper programmet, måste man köpa det?
Sen när jag kör från minidvi till dvi sen till hdmi ingången på TV:en så på TV:en så syns inte raden längst upp med äpplet och findern osv. Likaså med docken

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 22:24

Ja, du måste köpa programmet för att kunna använda det med HD upplösningar, det du beskriver med är samma problem jag fick när jag använde default inställningarna för 1280x768 på min lcd tv. Jag blev av med sådana problem genom inställningarna ovan.

Jag lånar tråden lite. Har en Samsung LCD-TV med DVI-ingång (inte HDMI) och tänkte skaffa en DVI-kabel till den så jag kan koppla in min Macbook Pro. Kollade på Kjell & Co och såg att det finns DVI-I, DVI-A och DVI-D. Vad är det för skillnad och vad ska jag ha?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-17 11:29

Du ska ha en DVI-I kabel, den kan ge både analog och digital signal, din tv kan förhoppningsvis taemot båda.
DVI-A, är analog DVI, dvs en vga signal med ny kontakt, ganska menlöst i min mening
DVI-D, är enbart digital signal, inget analogt läge, det här kör apples bildskärmar med.
DVI-I, är både analog och digital signal i samma paket.

Ska du köpa en kabel skulle jag rekommendera en dvi-i kabel så ska du utan problem klara dig.

Ursprungligen av nubbe:

Du ska ha en DVI-I kabel, den kan ge både analog och digital signal, din tv kan förhoppningsvis taemot båda.
DVI-A, är analog DVI, dvs en vga signal med ny kontakt, ganska menlöst i min mening
DVI-D, är enbart digital signal, inget analogt läge, det här kör apples bildskärmar med.
DVI-I, är både analog och digital signal i samma paket.

Ska du köpa en kabel skulle jag rekommendera en dvi-i kabel så ska du utan problem klara dig.

Håller med, men kolla lite på hur kontakterna ser ut först. De olika DVI-varianterna har olika många stift. Så kolla att de hon- och han-kontakter som du har passar med den kabel du köper. Ett tips är att rita av kontakterna och sedan ta med dem till butiken så att du kan vara 100% säker på att det blir rätt.

Har samma problem som ni andra i tråden med min Samsung LE-32T51.
Har testat med DisplayConfigX utan hjälp.

Antingen får man ju välja på svart ram runt bilden (inte så snyggt) eller att bilden ligger lite utanför TVn. (Snyggare, men problematiskt ibland vid filmvisning med undertexter)

Finns det ingen lösning på Dator + DVI + LCD-TV = Overscan-problemet?

MBP till Samsung LE 32 R7 via DVI/HDMI-sladd?

Ursprungligen av southtown:

Har samma problem som ni andra i tråden med min Samsung LE-32T51.
Har testat med DisplayConfigX utan hjälp.

Antingen får man ju välja på svart ram runt bilden (inte så snyggt) eller att bilden ligger lite utanför TVn. (Snyggare, men problematiskt ibland vid filmvisning med undertexter)

Finns det ingen lösning på Dator + DVI + LCD-TV = Overscan-problemet?

Det verkar som om det ska gå att fixa om man kan få in rätt inställningar i DisplayConfigX.
Sitter här med enSamsung LE 32 R7 som inte vill lira med macen.
Bild blir det med DisplayConfigX, men den passar inte alls på TV'n.

Kan man hitta vilka inställningar (timings?) som gäller för denna burk (och andra) någonstans på nätet?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 12:05

Precis den info jag är ute efter. Tänkte köpa en Sony KDL 40W2000, en LCD med 1900x1080 upplösning, som kan köra 1080p.

Så frågan är, räcker det med en Mac Book, som tydligen kan ge 1900x1200 via DVI-utgången? Kommer det att funka med en DVI-HDMI-kontakt? Orkar en Mac Book köra ut 1080p, eller liknande? Eller måste man skaffa en fetare dator? Kommer det att bli grymt?

Egentligen finns det ju inte så mycket att kolla på i 1080p, men man vill ju att det ska gå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 19:25

I andra trådar har jag sett att folk har spelat upp HD trailers i 1080p på mac minis med en Core Duo 1.66ghz, så en macbook ska klara av det utan problem.
Om jag summerar det som finns i tråden så ligger nog mycket på tv:n hur den fungerar mot en dator signal hur pass lätt det är att få "rätt" upplösning via dvi->hdmi kontakt.
Jag har som sagt lyckats få min LCD att gå i 1368x768 med lite mindre meck, hur det är med andra LCD-tv:s och inställningar är svårt att säga, du borde om inte annat försöka hitta teknisk info om tv:n du ska köpa om det är viktigt att du kan ansluta din macbook till tv:n i just 1080p upplösning.
Å andra sidan kommer ju iTV eller vad den nu än kommer heta om förhoppningsvis ett par månader och är nog troligt att den klarar HD utan problem och hanterar upplösningar mycket bättre..
bara mina åsikter i det hela.

Det kanske inte gör någon som helst skillnad men ska det inte vara 1366x768?

Jag har en Samsung le-32r71w. Jag har haft min powerbook G4 1,5 15 kopplad både till vga (via apples dvi-vga adapter) samt till hdmi (dvi-htmi). De kablar jag använt har varit av mycket hög kvalitét, dvi-hdmi är 1m, vga-kabeln är 2m. Jag jämförde resultatet nogrannt med massa olika inställningar på bägge ingångar och VGA-ingången gav otvetydligt bättre bild på denna TV.

Om man använder DisplayConfigX och ställer in den rätta upplösningen för tv:n via dvi till hdmi blir det värkligen korrekt pixelmappat då?

Jag har själv en Samsung LE-40R74 som jag försökt koppla till min MacBook via dvi till hdmi men jag som många andra får ca 5% overscan. Har läst mycket på Min Hemmbio´s forum och där värkar det som att LG´s skärmar pixelmappar korrekt via hdmi ingången.

Här är en sida för er som vill läsa lite om pixelmappning: http://pixelmapping.wikispaces.com
Finns även en lista med vilka skärmar som klara att mixelmappa via hdmi och vga ingångarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 21:01

Följer med intresse denna diskussion, även om det var ett tag sedan senaste inlägget skrevs... Själv sitter jag just i en sits att jag skall få 3 st.LCD-TVskärmar (SAMSUNG LE-32R74BDX 32# LCD-TV) att lira med en och samma mac (MacPro Intel Duo).

Jag är ganska novis på det här området och behöver råd dels vilken typ av kablar som är att föredra för bästa bildkvalitet, dels om jag skall satsa på en bildswitch/split eller liknade lösning (samma bild skall alltså gå ut till samtliga tre skärmar, även om jag längre fram kan tänka mig att det vore läckert och kunna köra bildspel där bilderna skiftar olika i resp. skärm)... Jag lägger in detta inlägg även som egen ny tråd.

Ursprungligen av JesperE:

Har precis införskaffat en Samsung LCD TV LE26R71B med HDMI och VGA ingång. Upplösningen är 1360X768 pixlar. Vill gärna ansluta den digitalt till min PowerBook G4 15"

För det första hävdar Samsung att TV:n inte är kompatibel med DVI från en dator? Och att man måste ansluta analogt via VGA porten? Trodde att HDMI var helt bakåt kompatibelt med DVI??? Någon som har mer kött på benen i denna fråga???

För det andra går det inte att ställa in upplösningen till 1360X768 när jag provar med en gammal VGA sladd som jag hade liggande, utan jag får köra 1280X768. (visserligen är skärpan helt ok... men när man vet att det borde kunna bli ännu bättre...

Använd en bra VGA-kabel. LExxR-serien tar inte emot PC-signaler via HDMI-ingången. Samsung har låst denna funktion. Anledningen vet jag inte, ej heller om det går att trixa sig förbi. Har själv en LE32R75 och bilden via VGA är helt okej. Varför du inte kan välja den exakta upplösningen vet jag inte. Har inte haft problem med det själv. Dubbelkolla alla inställningar du kan ha på din dator.

Ursprungligen av frippe99mac:

Har en Panasonic 37PV60E, 37" plasma med 2 HDMI ingångar. Har kopplat Mac Mini Intel Core Duo via DVI-HDMI adapter och det funkar kanon för medievisning, Datorn hittar skärmen och döper den till och med till Panasonic TV (Kanske ett samarbete på gång då plasman fanns med i OSX??).

De flesta skärmar & nya TV-apparater har en signatur som datorn kan skriva på skärmen, t.ex. ett uppskattat hjälpmedel om du har flera skärmar och vill ställa in dom rätt horisontellt / vertikalt i förhållande till varandra. Då är det lättare om datorn skriver ut ett namn på bilden.

Ursprungligen av OldAl:

Min samsung lcd (le32m61b kopplat DVI > HDMI) kommer ej igång då jag startar minin. Hade vart underbart om du kunde hjälpa mig (oss) med detta.

Tack på förhand

Alex

Jag antar att det är samma med M-serien som med R-serien. Samsung har låst den funktionen. Lösningen är enkel - använd VGA-kabel. Bilden blir fortfarande mycket bra så länge du inte kör med någon skräpkabel.

Ursprungligen av southtown:

Jag lånar tråden lite. Har en Samsung LCD-TV med DVI-ingång (inte HDMI) och tänkte skaffa en DVI-kabel till den så jag kan koppla in min Macbook Pro. Kollade på Kjell & Co och såg att det finns DVI-I, DVI-A och DVI-D. Vad är det för skillnad och vad ska jag ha?

Innan du beställer kabeln, kontrollera att din TV stöder PC via DVI eller HDMI.

Ursprungligen av kitesurf:

Det verkar som om det ska gå att fixa om man kan få in rätt inställningar i DisplayConfigX.
Sitter här med enSamsung LE 32 R7 som inte vill lira med macen.
Bild blir det med DisplayConfigX, men den passar inte alls på TV'n.

Kan man hitta vilka inställningar (timings?) som gäller för denna burk (och andra) någonstans på nätet?

Har du testat med VGA-kabel?

För en Samsung LE32R7X-skärm ska du köra 60hz från en dator.

Ursprungligen av Clavius:

Följer med intresse denna diskussion, även om det var ett tag sedan senaste inlägget skrevs... Själv sitter jag just i en sits att jag skall få 3 st.LCD-TVskärmar (SAMSUNG LE-32R74BDX 32# LCD-TV) att lira med en och samma mac (MacPro Intel Duo).

Jag är ganska novis på det här området och behöver råd dels vilken typ av kablar som är att föredra för bästa bildkvalitet, dels om jag skall satsa på en bildswitch/split eller liknade lösning (samma bild skall alltså gå ut till samtliga tre skärmar, även om jag längre fram kan tänka mig att det vore läckert och kunna köra bildspel där bilderna skiftar olika i resp. skärm)... Jag lägger in detta inlägg även som egen ny tråd.

Använd VGA-kablage. VGA-växlare är dessutom betydligt billigare än HDMI / DVI-diton.

Mvh / eurodanzisch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 18:28

Så för att sammanfatta:

HDMI/DVI-kabel hade varit det optimala valet av kabel om det hade fungerat; vilket det inte gör på Samsungs LCD-skärmar - varför man är tvungen att använda VGA-kabel istället.

Ännu en trist teknisk kompromiss...

Macbook till Samsung LCD TV - Varför detta problem???

Hej!

Jag har ett problem!! Det är så att jag nyligen köpt en Samsung 40-tums LCD-Tv (LE-40S71) och jag har problem med att få bilden att passa Tv-skärmen när jag kopplar den till min Macbook. Borde kanske nämna att jag har en vit Macbook Intel Core Duo och att TV:s upplösning är 1360x768.

Kör jag med en DVI>HDMI kabel blir bilden antingen för stor eller för liten i alla upplösningar jag provat. Kör jag med en VGA sladd fyller hela skrivbordet tv:ns skärm i upplösningen 1024x768 men men bilden blir utdragen och inte alls så skarp plus att den blir överdimensionerad. Med det menar jag att exempelvis ett worddokument som tar upp halva skärmen på Macbooken tar upp hela skärmen på Tv:n och ca 30 % av mina widgets hamnar utanför tv-skärmen.

Dock när jag använder VGA-sladden och kör i uplösningen 1280x768 på tv:n och 1280x800 på Macbooken blir bilden mycket bättre. Den blir skarpare och ett worddokument tar upp lika mycket på tv:n som på datorn samt att alla mina widgets syns. Dock har jag problemet att bilden förskjuts ca 2 cm åt vänster varav det blåa äpplet försvinner samt att de blir en svart rand vertikalt på högra sidan av tv-skärmen. MYCKET irriterande!!!!!

Går det på något sätt att lösa problemet jag har med VGA anslutningen i upplösningen 1280x768 så man slipper denna förskjutning?

Jag läste i tidigare inlägg där någon fick det att fungera med med DVI>HDMI anslutning och med hjälp av DisplayConfigX. Jag hade dock gärna viljat slippa köpa programmet samt köpa en minidvi>DVI adapter samt en DVI>HDMI sladd.
Om dock ingen har en lösning på hur jag ska får det att fungera men en VGA sladd i bättre upplösning måste jag nog prova det andra alternativet ändå.

MVH / Lindback

  • Medlem
  • 2007-03-05 11:13

Jag införskaffade just en Samsung LE-19r71w. Den funkar finfint i upplösningen 1440x900 med MacBooken. Riktigt najs och snyggt vit 19"-skärm!

Ursprungligen av danjo:

Jag införskaffade just en Samsung LE-19r71w. Den funkar finfint i upplösningen 1440x900 med MacBooken. Riktigt najs och snyggt vit 19"-skärm!

Danjo, har du anslutit den via Dvi då eller? Jag funderar nämligen på precis samma skärm som komplement till mina datorer (Macbook o imac g5) och för ev. videoredigering där samsungen skall funka som referens-tv...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-16 22:30

pixelmappat och dvi/hdmi

Alla skärmar har ett sk EDID chip som berättar för den elektronik som ska kopplas in vad skärmen heter och vad den har för upplösningar. Tyvärr så är det långt ifrån alla tv tillverkare som lägger in upplösningarna korrekt för en dator. Framtidens tv och video är 720p och 1080p (eller i) dvs 1280*720 eller 1920*1080 i overscan. En panel som har 1360*768 berättar alltså felaktigt att den har 1280*720 för datorn via hdmi/dvi och desutom i overscan.
En del märken gör dock "rätt" tex LG. Där kan man få 1366*768 eller 1360*768 via hdmi. Vid 1360*768 så stänger den av 3 pixelrader på varje sida så att det ändå blir en pixelmappad bild.

Nästan alla skärmar visar korrekt bild från dator via VGA dock (även 1360*768) och det blir faktisk helt OK.

Ursprungligen av a.lindback:

Hej!

Jag har ett problem!! Det är så att jag nyligen köpt en Samsung 40-tums LCD-Tv (LE-40S71) och jag har problem med att få bilden att passa Tv-skärmen när jag kopplar den till min Macbook. Borde kanske nämna att jag har en vit Macbook Intel Core Duo och att TV:s upplösning är 1360x768.

Kör jag med en DVI>HDMI kabel blir bilden antingen för stor eller för liten i alla upplösningar jag provat. Kör jag med en VGA sladd fyller hela skrivbordet tv:ns skärm i upplösningen 1024x768 men men bilden blir utdragen och inte alls så skarp plus att den blir överdimensionerad. Med det menar jag att exempelvis ett worddokument som tar upp halva skärmen på Macbooken tar upp hela skärmen på Tv:n och ca 30 % av mina widgets hamnar utanför tv-skärmen.

Dock när jag använder VGA-sladden och kör i uplösningen 1280x768 på tv:n och 1280x800 på Macbooken blir bilden mycket bättre. Den blir skarpare och ett worddokument tar upp lika mycket på tv:n som på datorn samt att alla mina widgets syns. Dock har jag problemet att bilden förskjuts ca 2 cm åt vänster varav det blåa äpplet försvinner samt att de blir en svart rand vertikalt på högra sidan av tv-skärmen. MYCKET irriterande!!!!!

Går det på något sätt att lösa problemet jag har med VGA anslutningen i upplösningen 1280x768 så man slipper denna förskjutning?

Jag läste i tidigare inlägg där någon fick det att fungera med med DVI>HDMI anslutning och med hjälp av DisplayConfigX. Jag hade dock gärna viljat slippa köpa programmet samt köpa en minidvi>DVI adapter samt en DVI>HDMI sladd.
Om dock ingen har en lösning på hur jag ska får det att fungera men en VGA sladd i bättre upplösning måste jag nog prova det andra alternativet ändå.

MVH / Lindback

Har samma skärm och samma datorn. Fick du det att fungera tillslut? Har ännu inte bestämt mig om jag ska köra på HDMI eller VGA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 14:30

Jag har själv en 32'' motsvarande Samsung...och det verkar bara fungera med VGA.

Ok, då får det bli en VGA-adapter för mig också.

Jag får det att fungera med vga i upplösning 1024x768 men man märker att det blir utdraget och kör jag tex ett safarifönster blir den helt överdimensionerad. Kör jag 1270x768 får ja den där förskjutningen till vänster som irriterar mig. Jag har inte provat DisplayConfigX men ja hoppas på att det ska fungera så inte allt blir utdraget men ändå passar skärmen perfekt.

Jag ska prova DisplayConfigX så hör ja av mig hur de gick. Jag vill helst köra via VGA eftersom att jag har min stationära PC kopplad till TV:n via HDMI. Tyvärr finns de ju bara ett HDMI uttag på TV:n. I nuläget rekomenderar jag att använda VGA eftersom att det hitills är den enda lösningen för att kunna fylla ut hela tv:n skärm.

MVH lindback

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-04 10:06
Ursprungligen av a.lindback:

Jag får det att fungera med vga i upplösning 1024x768 men man märker att det blir utdraget och kör jag tex ett safarifönster blir den helt överdimensionerad. Kör jag 1270x768 får ja den där förskjutningen till vänster som irriterar mig. Jag har inte provat DisplayConfigX men ja hoppas på att det ska fungera så inte allt blir utdraget men ändå passar skärmen perfekt.

MVH lindback

Dum fråga, men har du tryckt på "sök bildskärmar" i systeminställnigar->bildskärm? Då brukar ju skärmen identiferas och de upplösningar den stödjer dyka upp.

Bevaka tråden