Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 matar ut systemskiva vid omstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett problem med en G4/350. Den fungerar normalt och kan läsa skivor som den ska, men har ett mycket märkligt beteende. Den matar ut alla skivor under starten. Att starta med C nedtryckt hjälper inte, den går igång och så matas skivan ut (Mac OS 9). Vid installation av Mac OS X händer samma sak, när den startar om (för att påbörja installation och därmed ska starta på extern skiva) sker utmatning.

Detta förhindrar korrekta installationer.

Någon som har några tips?

Har tänkt försöka zappa PRAM och se om firmware kan uppgraderas men det sistnämnda borde vara iordning då den kör Mac OS 9.2.1 idag.

Testa starta om utan tangentbord och mus - spottar den fortfarande ur skivan?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 17:09

Jag har samma "problem" med en av mina nya Macpro's på jobbet! Varje gång jag startar datorn åker dvdn ut. Tror det var nån "vajsing" med datorn under produktionen och den reparerades väl i fabriken, men personen som gjorde det glömde en väldigt suspekt dvd skiva i. Står Apple 24 på den och jag ser att den är "bränd" men när jag stoppar in den i datorn så kommer en ruta upp där det står: "Kan inte läsa av skivan"

Har visserligen inte provat att ominstallera OS X eftersom allt verkar fungera, men det är lite små irriterande att den åker ut varje gång den bootar!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 17:11

Kan det vara så simpelt? Starta utan mus och tangentbord? - Måste testa imorn

Mitt intryck är att detta regleras i firmware, detta eftersom utmatningen sker direkt (innan burken hunnit läsa in någon del av operativsystemet). Ska testa att köra utan tangentbord och mus, dessa två saker har kopplats in och ur några gånger på kort tid om det nu kan vara orsaken.

1
Bevaka tråden