Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa en MacBook trots alla problem?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-21 20:21

Efter att ha läst en del här på forumet så verkar det som om väldigt många har problem med sina MB allt från: blinkande skärmar, döda/defekta pixlar, missljud, varma ,låser sig/stänger av sig mm.. tänkte beställa en vit MB C2D 2.0, 120gb, 2gb intärn. men börjar tveka nu pga alla problem ;/ sen har man ju också hört/läst om att det är väldigt dålig service av apple.
och eftersom det är mkt pengar för mig (ca 15000kr) så vill man ju ha en felfri dator.
tycker ni man ska vänta tills dom fixar problemen i MB? lr kommer apple ens göra d?
Tack för svar!
Mvh
Zinko

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 20:26

Du kommer nog få standardsvaret: "det är inte så många som har problem med sina MacBooks, det är bara så att de som har det söker sig till olika forum".

Själv tror jag inte på det, jag ska få min tredje MacBook den här veckan. Får se hur pass felfri den är. Beställde förresten samma dag som den nya MacBooken lanserades, 8 november?

  • Medlem
  • 2007-01-21 20:34

Okej - alltså har du haft 2 MacBooks med problem?

Hur har Apple agerat mot dig då?
Tar det långt tid att få en ersättningsmaskin?

Lycka till med den nya!

Jag är på väg att bli en "switcher". Jag planerar att köpa en fullmatat svart Macbook, och har läst på detta forum en längre tid. Jag hoppas att det finns mångfallt fler som INTE har problem med sina Macbook´s än de som skriver om sina problem på detta forum.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 07:25
Ursprungligen av Zinko:

Okej alltså har du haft 2 med problem ;/ hur är apple då? tar d långt tid o få dom nya levererade?
Lycka till med den nya!

Jag var klantig och gick med på att ta den till ett service center första gången. Gör inte så! Får du en som är defekt, kräv en ny. Tar väl cirka en vecka att få ersättningsdatorn.

Det verkar dock som att inte alla märker att MacBooken piper. Är du inte känslig för ljud blir du säkert nöjd.

MacBook är den bästa, mest beroendeframkallande produkt jag köpt under mina 30 år. Så får du gissa mitt svar sen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 21:37

Beställde även jag en MB 8 nov, samma dag de lanserade C2D till den.
Beställde vit, 2Ghz, 2GB minne och 80GB hd. Har inte haft några problem alls med den och är helnöjd. Var en switcher jag med, förvisso inte från windows utan ifrån linux, och är helnöjd både med datorn och OS X.

Jag tror inte att MacBook dras med fler produktionsfel än dess konkurrenter, snarare tvärtom. Däremot kan det väl mycket väl vara så att man får en liten sne uppfattning av forumet med tanke på att flertalet skriver och frågar om fel som uppstår. Förvisso finns det andra delar i forumet där sådant inte förekommer (som i "Allt om Mac"), men just i dessa specifika underdelar så är det nog som så.

Jag funderar också på att bli en så kallad "switcher" men är mycket fundersam med tanke på alla problem... Väntar på en 12" macbook pro, om det nu någonsin kommer att lanseras..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 23:24

Är ju trist att vissa fått en negativ bild av MacBooken.
Eftersom det är ett forum där folk frågar efter hjälp på eventuellt uppkommna problem är det ju inte direkt konstigt att det ser ut som att det är många fel. Folk skapar inte nya trådar för att säga hur bra deras dator fungerar och därför blir bilden väldigt skev.

Överlag fungerar folks datorer. Med alla elektroniska apparater finns en liten felprocent, oavsett tillverkare.

  • Medlem
  • 2007-01-21 23:32

Tack för alla svar!
beställer nog min macbook på tisdag o får hoppas att den är felfri!

Jag har inte haft några som helst på problem med min Macbook som jag har haft i snart två månader.

  • Medlem
  • 2007-01-22 00:24

Okej!=)
Hoppas datorn är värd priset då!
blir d problem med min inom 14 dagar lär jag nog kräva pengarna tillbaka o slippa problem som många fått.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 07:46

Jag har både en MBP i jobbet och en svart MacBook privat. Det är underbara maskiner båda två och jag har inte haft några som helst problem med dem.

När jag tänker efter så har jag inte haft några problem med någon av de 30-talet apple-produker jag ägt sedan början av 90-talet förutom en defekt minneskrets i en PowerMac G5 samt att min SE/30 gav upp förra året efter endast 15 år i drift (skitkvalitet...) Däremot har jag fått byta DVD-läsare i en bärbar HP, skärm i en bärbar DELL, logikkort i en ThinkPad mm.

Bärbara datorer är små högteknologiska mästerverk. När priserna dessutom ska pressas så slinker felaktiga exemplar igenom tyvärr men jag tror absolut inte att andelen felaktiga Apple-datorer är högre än hos någon annan tillverkare. När man tänker efter så byggs ju faktiskt datorerna i många fall av samma fabriker av samma komponenter oavsett vem "tillverkaren" är.

Det gäller dock att stå på sig om man fått ett felaktigt exemplar så att man får en maskin man är nöjd med.

För min egen del har jag infört tumregeln att aldrig köpa 1:a generationens hårdvara från Apple. Det ligger i sakens natur att Apples drift att överaska sin publik går ut över deras 'betatestning' (om man nu kan säga så om hårdvara).
Men eftersom MacBook nu lyckligen fyllt 2 kan man lungt köpa en sådan.
Enligt det här sättet att räkna ser vi nog tessempelt inte en iPhone värd pengarna här i landet på närmare 2 år.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 10:47

Jag ska idag (förhoppningsvis) få min tredje Macbook.
I mitt fall hade jag en defekt pixel som uppenbarade sig inom 14 dagar. (Vid blåa bakgrunder blev den defekta pixeln svart. Vid grönt och rött fungerade den som den skulle)
För övrigt fungerade datorn perfekt.
I andra fallet hade jag en helt död pixel som var svart hela tiden. Förövrigt fungerade datorn perfekt.
I mitt fall är det alltså att jag är extremt noga med att det inte ska finnas några defekta/döda pixlar. Så här i efterhand kanske det hade varit bättre att behålla den första, då man ändå fick anstränga sig en del för att se den defekta pixeln, i och med att det var bara blå färg som inte fungerade. Men men, jag hoppas nu att min tredje Macbook fungerar bra=)
På en tv kan jag acceptera en död pixel eller möjligen två, men på en datorskärm som man sitter så nära så ser man hela tiden dessa små prickar som iallafall jag irriterar ihjäl mig på.

Var inte rädd för att köpa en Macbook, ifall den inte fungerar så som du tänkt är det bara att lämna tillbaka den inom 14 dagar. I mitt fall har det inte varit nåt snack alls, inga problem att byta ut till en ny. Nu sista gången sa tjejen på kundtjänst att om jag inte var nöjd med denna så kanske de övervägde att lämna tillbaka mina pengar istället för att ge en ny dator (i vänlig ton), så det är inga som helst problem. Jag är mycket nöjd med Apple support, vad jag erfarit hittills iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:34
Ursprungligen av widde:

Var inte rädd för att köpa en Macbook, ifall den inte fungerar så som du tänkt är det bara att lämna tillbaka den inom 14 dagar. I mitt fall har det inte varit nåt snack alls, inga problem att byta ut till en ny. Nu sista gången sa tjejen på kundtjänst att om jag inte var nöjd med denna så kanske de övervägde att lämna tillbaka mina pengar istället för att ge en ny dator (i vänlig ton), så det är inga som helst problem. Jag är mycket nöjd med Apple support, vad jag erfarit hittills iallafall.

När det gäller den döda pixeln så är väl inte en död pixel tillräckligt för byte egentligen - även om de uppenbarligen verkar vårda sitt rykte på den fronten.

Men det ska alltså vara ok att lämna tillbaka en dator inom 14 dagar (är det distansköplagen?) - även om man packat upp och använt den?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-25 09:04
Ursprungligen av sylt:

Men det ska alltså vara ok att lämna tillbaka en dator inom 14 dagar (är det distansköplagen?) - även om man packat upp och använt den?

Ja, det är ångerrätten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-25 10:12
Ursprungligen av sylt:

När det gäller den döda pixeln så är väl inte en död pixel tillräckligt för byte egentligen - även om de uppenbarligen verkar vårda sitt rykte på den fronten.

Jag tycker att det är lite överdrivet att skicka tillbaka en i övrigt perfekt dator för att en pixel är död. Om man slutar stirra på pixeln och jobbar med datorn istället så glömmer man den snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 12:11
Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker att det är lite överdrivet att skicka tillbaka en i övrigt perfekt dator för att en pixel är död. Om man slutar stirra på pixeln och jobbar med datorn istället så glömmer man den snabbt.

Det beror helt och hållet på var pixeln sitter och vilken färg den har (och kanske vad man har för storlek på skärmen). Jag har en diskret död pixel på min stationära skärm och den syns knappt. Men är den ilsket röd eller vit kan det säkert vara extremt irriterande.

Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker att det är lite överdrivet att skicka tillbaka en i övrigt perfekt dator för att en pixel är död. Om man slutar stirra på pixeln och jobbar med datorn istället så glömmer man den snabbt.

Jepp. Jag har själv, så vitt jag vet, inte haft någon död pixel vare sig på min Powerbook eller Macbook, men på Powerbooken så hade jag en stor repa på skärmen. Störde mig lite på den ett tag, men efter ett tag brydde jag mig inte ens. Märkte den inte.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-22 10:54

Jag har haft min MacBook 1 en vecka nu, och har inte haft några som helst problem!
Det är den bästa dator jag ngnsin har haft!!!!

  • Medlem
  • 2007-01-22 21:31

Tack för svaren!
Annan: Okej brukar vara ganska känslig när d gäller ljud. låter den för mkt lämmnar jag tillbaks den

Alla vet att Apple har grymt bra produkter. Dessutom är dom genomtänkta, bra OS, Bootcamp och har en genomtänkt design. Att köpa en macbook är ett enkelt beslut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-23 21:22

Jag fick min MacBook den 16 juni förra året.. Har fungerat klockrent sen dess. Som tur är, så har jag haft tur med alla mina Macdatorer.. Köp!

Men sen finns det ju dessa människor som faktiskt får problem med sina MacBooks och jag kan bara säga..synd. Verkligen synd, för det är den ultimata bärbara datorn

Jag köpte min MacBook i lokala Macbutiken här i Västerås den 14:e, men har ännu inte stött på några som helst konstigheter.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 21:46

Jag är inne på min tredje och har lite småproblem med dem..
Döda pixlar på de första två, den sista nu har en flimrande skärm och piper lite (inte alls mycket dock).
Har typ 12 dagar på mig innan ångerrätten går ut..Men den åker nog tillbaka så jag får mina pengar tillbaka.. tyvärr

  • Medlem
  • 2007-01-23 21:53

Widde: Döda pixlar, pipigt ljud och flimmrande skärmar skulle jag inte tålerera!
men jag ger apple en chans iaf beställer nog en imorn. blir nog en vit C2D 2gh, 2 gig minne, 120 hd o en dvi till dvi

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 00:20
Ursprungligen av Zinko:

Widde: Döda pixlar, pipigt ljud och flimmrande skärmar skulle jag inte tålerera!
men jag ger apple en chans iaf beställer nog en imorn. blir nog en vit C2D 2gh, 2 gig minne, 120 hd o en dvi till dvi

Köp hårddisken av någon affär och montera in själv. Billigare (Apple Store är nere nu, men jag har för mig att det var så) och så får du en HDD över.

  • Medlem
  • 2007-01-23 21:55

kul o se att folk är nöjda med sina macbooks också =)!

Bevaka tråden