Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av bank

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-20 01:16

Hejsan, fyller 18 om några månader och så här innan man får full access via internet så vill jag ordna med en bank som har bra och smidig kompabilitet med mac. Jag har läst tråden om handelsbanken och mac. Verkar ju som om det fungerar på ett eller annat sätt.

Just nu är ja kund hos SEB men de erbjuder inte ens internetbank till personer under 18, visserligen är det inte så lång tid kvar men de erbjuder inte någon form av elektroniska kort för säkrare betalning via internet. Jag lyckades övertala morsan att använda PayPal när jag skulle köpa DockStar från ecamm men det var knappt, jag skulle helst se en sådan tjänst i mitt framtida bank-liv

Är det någon som har bra resp. dåliga erfarenheter av internetbanker och deras tjänster? Har tittat lite på Nordea samt Handelsbanken. Är det någon som använder deras tjänster och hur väl fungerar det via mac? Har banken någon form av lägre avgifter för ungdomar (SEB erbjuder gratis Maestro till personer under 25 tror jag)?

Tacksam för alla (vettiga) svar! O:-)

//Ahmedmo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 09:15

Jag använder Handelsbanken och det funkar bra med skraplotter^W engångskoder. Webbinterfacet är lite rörigt...

Sedan Handelsbanken började stödja Macversionen av Firefox tillsammans med säkerhetsprogramvaran (inga skraplotter) har livet blivit helt underbart!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-20 13:03

Tack för alla svar! Om det är nån som har fler åsikter så tveka inte.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-20 13:13

Skaffa en bank som erbjuder e-legitimationstypen "BankID". Det betyder att Nordea och SEB går bort för deras e-leg funkar mkt svajigt elelr inte alls med Mac och Safari.
Firefox går typ alltid bort vid kontakt med myndigheter via e-leg. Safari funkar dock finfint med Försäkringskassan, CSN etc.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-21 18:58
Ursprungligen av babyman:

Skaffa en bank som erbjuder e-legitimationstypen "BankID". Det betyder att Nordea och SEB går bort för deras e-leg funkar mkt svajigt elelr inte alls med Mac och Safari.
Firefox går typ alltid bort vid kontakt med myndigheter via e-leg. Safari funkar dock finfint med Försäkringskassan, CSN etc.

Vilka banker erbjuder BankID då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 20:42

Bytte bank från Handelsbanken för ett par år sedan efter som de enbart hade stöd för Windows för internetbanken.

Använder idag Swedbank och har fungerat felfritt till Mac. Använder säkerhetsdosa.
Swedbank erbjuder även gratis internetbank och Visa-kort för studenter, vilket är positivt.

Använder också Swedbank som alltid fungerat fint för mig. Gillar särskilt deras service med E-kort så man kan handla på internet utan att ge ut sitt riktiga visa nummer utan skapa ett nytt e-kort för varje köp med en köpgräns man själv bestämmer. Vet inte om andra banker erbjuder detta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-21 23:31
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Använder också Swedbank som alltid fungerat fint för mig. Gillar särskilt deras service med E-kort så man kan handla på internet utan att ge ut sitt riktiga visa nummer utan skapa ett nytt e-kort för varje köp med en köpgräns man själv bestämmer. Vet inte om andra banker erbjuder detta.

Jag håller med e-kort är grymt. Har helt revolutionerat mitt internetshoppande. Dustinhomes fraktfrihet och e-kort är guld värt.

Att Swedbank dessutom är gratis för studenter är inte helt fel.

Men sen är det ju som med alla banker, de tror sig inte behöva vara trevliga för att behålla sina kunder. De vet att om man har några konton, lite fonder och så så är det för knöligt att byta.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-22 14:45

Okej när jag läser detta så lutar det lite mer åt swedbank. Kan inte riktigt bestämma mig. Kom gärna med mer förslag.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-22 14:52

Swedbank är riktigt bra. De har helt rätt attityd när det gäller Mac-användare och är, för att vara bank, ganska insatta i Macens värld.

Handelsbanken är helt åt helvete usel om man kör Mac. För att skapa bank-id kan du inte logga in med skraplotterna, utan måste använda certifikat. Dessa stöds inte på Mac. Har för mig att man kunde komma runt det med någon urgammal version av Netscape, men jag rör nog ihop det nu. Vilket som, enda smidiga sättet är att skapa bank-id på PC och sedan kopiera cbt-mappen till Mac. Låter det smidigt? Precis. Och skraplotter är usel som säkerhet, eftersom de inte är tidsbegränsade.

Swedbank använder tvåvägscertifiering. Du får en kod att mata in i din koddosa. Den gäller bara i tre minuter. Det är HÖG säkerhet. Dessutom är Swedbanks internetbank den i mitt tycke smidigaste av alla jag testat (vilket är de flesta där ute).

Så kort och gott, kör Swedbank. Om du inte vill det av någon anledning, se då bara till att du INTE kör handelsbanken. De förtjänar inte dig som kund.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 16:38

Som många andra har sagt: Swedbank. Har haft "dom" som bank sedan de röda minutenkorten och har aldrig haft några problem! Internet banken är guld värd!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-01-22 17:04

jag har swedbank. deras internettjänst funkar utmärkt med safari och mac. sen så får du gratis visa-kort där om du e student (med visakort blir du inte begränsad till minuten-utagen)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-22 20:22

Okej Swedbank får det bli. Kommer tillbaka med information om hur det går.

Skandiabanken, inga avgifter

Har länge haft Skandiabanken, fungerar bra med Firefox. Lättanvänd. Började i år med engångskoder, vilket väl är lite tråkigt. Har praktiskt taget inga avgifter, ett "alltiettkonto" som ger 2,5% ränta för närvarande.

  • Medlem
  • 2007-01-25 15:58

Swedbank Rules!

Skandiabanken funkar utmärkt i alla fall i firefox på mac. Bästa bankapplikationen tycker jag även om det blivit lite krångligare att logga in nu med de nya engångskoderna.
Har även Swedbank och SEB (fan, borde göra något åt ordningen i min privatekonomi) men tycker inte de är riktigt lika smidiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 17:15

Välj bank inte efter hur deras internettjänster fungerar utan efter hur de har skött sig finansiellt de senaste åren. Jag har alltid hållit mig till Handelsbanken.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-25 17:58

ICA-banken rulez!

Eller nordea

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-04-25 23:10

Har bytt till Swedbank nu. Allting fungerar bra men tyvärr gäller deras student erbjudande högskole och universitetsstuderande . Vilket betyder att jag som gymnasiestudent måste betala fullpris. Känns verkligen konstigt då jag är lika fattig som övriga studenter plus det att jag faktiskt har insättning från CSN i form av studiebidrag.

Egentligen lite OT men jag använder 4 banker :D, SweBank, Ica, Länsförsäkringar, Handelsbanken. Det gäller att sprida riskerna.

Swebank har ett e-sparkonto som man endast kan hantera via internetbanken. Om du vill ha lite pengar liggande på ett konto o vill få ränta på dem så är det ett bra konto (fn 2.6%), dessutom med tanke på att Swebank annars inte ger ränta på annat än vissa specialkonton.

e-kortet är nog bra men jag har ännu inte fått användning för det. Det funkar inte vid köp från utlandet eftersom kortet egentligen inte existerar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 13:37

Jag har haft Swedbank under alla dess namn under minst 10 år och är nöjd på alla sätt och vis. Dock vet jag att de vänner jag har som använder Skandiabanken också är mycket nöjda, och eftersom man inte behöver bekosta bankkontor genom dyra avgifter så är det mycket billigare att ha Skandiabanken om man inte är student. Jag har funderat på att byta, men jag är helt enkelt för lat. Men när använder man bankkontoren egentligen?

Jag har SEB och allt funkar prima. Ser ingen anledning att byta heller.

Nordea har funkat bra för mig i alla år (på mac och med andra synvinklar). Men man bör nog bli s.k. förmånskund för att det skall kännas prisvärt (bättre ränta, lägre avgifter, billigare Visa, personlig bankman osv osv). Det kan dock vara lite svårt att uppnå den statusen som gymnasist så där omedelbums.

Vad gäller säkerheten tycker jag deras "skraplotter" är utmärkta så länge man inte går på spam-mejl på risig rysk-svenska. Men det gör väl inte du!?

Det som är sämst (och som redan nämnts ovan) är att e-leg inte vill fungera på mac.

Bra är att Nordea så gott som alltid finns som direktval när du handlar på nätet (SJ etc), och att man då betalar direkt från kontot med sina vanliga koder och inte behöver gå omvägen via Visa e.d.

  • Medlem
  • 2007-04-27 10:44

Länsförsäkringar

Har samlat försäkringar, lån och bankkonton i Länsförsäkringar. Internettjänsterna har fungerat klanderfritt i flera år nu. Tidigare erfarenheter från Försäkringssparbanken, numera Swedbank, och den fungerade också bra. Enda nackdelen med LF är att de inte har reguljära bankkontor men den gången per år som jag kan tänkas behöva besöka ett dylikt, får jag istället göra ett besök på LF:s kontor i stan.

Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 08:19

Jag tycker SEB och Swedbank har de absolut bästa internetlösningarna. Det här med dosa är riktigt bra imho.

Hur som, SEB har också studenterbjudande, som även gäller gymansiestudenter med gratis Visa odyl.

Tänk också på att de här e-kort, eller vad de nu kallas även är en försämring för dig som nyttjar det. Genom att göra så här, skjuter du över "risken" och ansvaret på dig själv, istället som för idag där bankerna står bakom och tar smällen.

Ursprungligen av mry:

Hur som, SEB har också studenterbjudande, som även gäller gymansiestudenter med gratis Visa odyl.

Nej, det stämmer väl inte?

"Erbjudandet gäller för dig som studerar på universitet, högskola, eller annan eftergymnasial utbildning."

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_BFB2ED85BC6661F6C125714D00493AC3%26xsl%3Dse%26sitekey%3Dseb.se

Jag råkade lyssna på programmet "Pengar" på P1 igår och där sa en kille som var säkerhetsexpert att Swedbank är en av de banker som har det bästa säkerhetssystemet - det med dosan. Det känns bra att höra fast jag anade det redan. Att sitta och skrapa fram koder från lotter *hrmhrm Nordea hrmhrm* känns inte särskilt säkert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 15:42
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag råkade lyssna på programmet "Pengar" på P1 igår och där sa en kille som var säkerhetsexpert att Swedbank är en av de banker som har det bästa säkerhetssystemet - det med dosan. Det känns bra att höra fast jag anade det redan. Att sitta och skrapa fram koder från lotter *hrmhrm Nordea hrmhrm* känns inte särskilt säkert.

Engångskoder är ju fortfarande, teoretiskt sett, den enda helt säkra krypteringsmetoden.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-05-03 15:59

Det har blivit swedbank nu iaf. Tack för all hjälp.

1
Bevaka tråden