Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur höjer jag priset?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Driver ett liten reklambyrå sedan 3,5 år tillbaka och har tills nu haft en timdebitering på 500:-/tim. Funderar nu på att höja priset och undrar därför hur mycket jag kan höja. Finns det regler för hur mycket man får höja? Nån form av mall eller indexering? Tacksam för tips och råd.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-18 23:36

Jag höjer med 50 varje år, rätt befogat om man är nystartad. I din branch ligger de flesta på 700-1000 ungefär va? Bättre att höja år till år än att höja med 200-300 med en gång.

Ang. regler och mallar så kan du kolla hur 2006 gick. Hur mycket pengar fick du in kontra hur många timmar du la ner? Där har du dit faktiska timpris.

Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 10:00

Det finns såklart inga regler. Det är ju en balans mellan vad dina kunder är beredda att betala och vad du måste få betalt för att överleva :-)*

* Med överleva menar jag såklart köpa en Porsche varannat år

Hade hoppats på lite mer råd om hur mycket jag kan höja. Vilja inte att mina befintliga kunder ska ramla av stolen när jag aviserar om detta. Självklart måste man sätta priset i relation till vad man har att erbjuda (kvalitet och kunskap). Kika gärna in och titta på vad vi gjort tidigare: www.linkanreklambyra.se

Självklart vore det trevligt med en Porsche

Reklambranschen har väl ett rekommenderat minsta timpris på 650:- plus moms? Jag har för mig att det finns någon branschorganisation som ger ut sådana rekommendationer lite då och då.

Jo, jag har hört om det rekommenderade minimipriset. Har sökt på nätet men ännu inte hitta något. Får söka vidare.

Jag skulle sätta prisnivån baserad på efterfrågan. Om du redan är fullbokad och kan debitera mer än 150 timmar i månaden ska du naturligtvis se över prislistan och justera priserna något uppåt.

Om du har svårt att få jobb och behöver fylla ut arbetsdagarna med mer jobb kan ju ett lägre pris eller "fastprisjobb" vara ett sätt att öka intäkterna.

Jag sitter i ett långt projekt just nu där vi sänkte priserna rejält men lyckades få 3 månaders heltidsbokning. Lägre intäkt per timme men totalt sett bra ekonomi ändå.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle sätta prisnivån baserad på efterfrågan. Om du redan är fullbokad och kan debitera mer än 150 timmar i månaden ska du naturligtvis se över prislistan och justera priserna något uppåt.

Jo, jag håller med dig. Det är som sagt en justering på gång. Det kommer att hamna på 600:-/tim. Det är fortfarande 50:- under branschens minimipris, men jag vågar inte höja mer.

Tack för alla svar. Älskar detta forum.

Låter bra Drummer, själv är jag inte gammal nog för att förstå mig på allt sånt här, men att höja priset sakta är väldigt vanligt och bra att göra Se bara på McDonalds, de höjer sina meny-priser med några kronor per år (iaf här i Borås).

Är du i ett expansivt skede kan en metod för att höja debiteringen vara att ge nya kunder ett högre pris än dom befintliga. Större kunder är vana att betala något högre timmpriser, så dina arvoden avspeglar den storlek/kvalitet på firma du vill vara. Det gäller dock att inte blanda ihop vem som ska betala hur mycket.

1
Bevaka tråden