Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor skillnad mellan 1.25 och 2 gig RAM?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-16 14:47

Kommer snart få mina efterlängtade pengar från Back to School driven, tänkte att dessa dryga 900 spänn skulle investeras i Mac-prylar, funderade då genast på mer RAM.

Frågan blir då om jag kommer märka någon skillnad mellan 1.25 och 2 gig? Med tanke på uppstart och hantering av många program samtidigt.

Så fort internminnet är "slukat" börjar datorn använda virtuellt minne - dvs hårddisken. Där tappar du rejält med fart så frågan är ju mest om du använder upp allt internminne på din dator idag? Om du gör det är svaret - ja det kommer bli stor skillnad.

  • Medlem
  • 2007-01-16 15:55

Har cirka 137 mb RAM kvar när jag har som mest program aktiva. Men extra RAM kommer alltså inte bidra till ökad allmän snabbhet i systemet? Tex tiden det tar att öppna word (PowerPC). Dvs allmänt ökad rapphet.

Ursprungligen av Jovan:

Har cirka 137 mb RAM kvar när jag har som mest program aktiva. Men extra RAM kommer alltså inte bidra till ökad allmän snabbhet i systemet? Tex tiden det tar att öppna word (PowerPC). Dvs allmänt ökad rapphet.

Den frågan går inte att besvara på något vettigt sätt, blir lite som att fråga hur långt ett snöre är. Har du problem med att systemet swappar under belastning kommer du att bli hjälpt av att bygga ut minnet. Har du inte det kan du spendera pengarna på något annat. Kör aktivitetskontroll och kolla minnesstatistiken så märker du.

  • Medlem
  • 2007-01-16 19:18
Ursprungligen av Samuel K:

Den frågan går inte att besvara på något vettigt sätt, blir lite som att fråga hur långt ett snöre är. Har du problem med att systemet swappar under belastning kommer du att bli hjälpt av att bygga ut minnet. Har du inte det kan du spendera pengarna på något annat. Kör aktivitetskontroll och kolla minnesstatistiken så märker du.

Egentligen upplever jag inte systemet som slött i allmänhet, min utgångspunkt var mest om det gick å få det ännu snabbare. Det jag kan störa mig på är att MS Word inte flyter speceillt bra när man skrollar genom ett dokument med många bilder. Kan kanske bero på att det är just PowerPC.

Kom att tänka på en annan sak, finns det något som tyder på att Leopard kommer kräva mer RAM för att flyta på bra?

Ursprungligen av Jovan:

Det jag kan störa mig på är att MS Word inte flyter speceillt bra när man skrollar genom ett dokument med många bilder. Kan kanske bero på att det är just PowerPC.

Mest troligen beror det just på att det är PPC-program, det kräver mycket av processorn med att emulera PPC och minne ska det tydligen dra mycket av under emulering.

Om du kör med två stycken identiska minnesmoduler så kommer systemets minnesbandbredd teoretiskt fördubblas, men hur det är i verkligheten vet jag inte. Att ha minst ca 100MB ledigt RAM ser jag inte som en stor anledning att köpa mer minne, själv kör jag med 1GB totalt och det brukar kännas bra även när jag bara har 50MB av det kvar.

Leta efter tester om DDR2-minnen i Dual Channel-läge och se om du blir klokare på det

Själv skulle jag köpa nåt annat i ditt läge, typ en hårddisk.

Måste säga att jag knappt märkte någon skillnad alls när jag gick från 1,25 till 2 GB RAM i min iMac G5.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 18:19

jag har Mb och uppgraderade från 1 till 2Gb, jag upplever en fartskillnad.

Yes!!

köpte 2st 1gigsstickor och monterade vid köp (cashade från komplett)... och har aldrig lyckats använda upp mer än 1.4gig. detta är vid stressande av pscs2 + annat typ
- awaken
- cyberduck
- azerus
- itunes
- quicksilver
- remotebuddy
+ google notifiers
+ firefox

men visst... 2gig är ju bra att ha iaf :"> O:-)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-19 23:33

Leopard ska väl bli mindre krävande.

Ursprungligen av John P:

Leopard ska väl bli mindre krävande.

va? är det så?

Jag kör alltid slut på internminnet känns det som. Skulle helst ha 3GB i min MacBook Pro men det hade jag inte råd med.

Just nu kör jag (sorterat efter hur mycket RAM dom slukar)

- Safari
- Firefox
- Transmit
- Adium
- Textwrangler
- Mail
- iChat
- Remote Desktop Connection
- Remote Desktop
- Textredigerare
- Terminalen
- Förhandsvisning
- LittleSnitch
- Aktivitetskontroll

Så fort jag drar igång Photoshop, Dreamweaver eller varför inte Office så börjar det sega.

Är det inte så att det inaktiva minnet fördelas när det blir "brist" på ledigt minne? Det vill säga att du i den där statistiken inte använder 1,96GB internminne, utan snarare strax över 1GB.

Ursprungligen av Björnström:

Jag kör alltid slut på internminnet känns det som. Skulle helst ha 3GB i min MacBook Pro men det hade jag inte råd med.

Just nu kör jag (sorterat efter hur mycket RAM dom slukar)

- Safari
- Firefox
- Transmit
- Adium
- Textwrangler
- Mail
- iChat
- Remote Desktop Connection
- Remote Desktop
- Textredigerare
- Terminalen
- Förhandsvisning
- LittleSnitch
- Aktivitetskontroll

Så fort jag drar igång Photoshop, Dreamweaver eller varför inte Office så börjar det sega.

1
Bevaka tråden