Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

delicious library

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 15:54

Hej,

Jag har precis köpt detta fina program, inkl. BT Scanner. Testade det förut med min webbkamera och var rätt glad över resultatet.

Nu dock när jag har scannet in runt 100 av mina 300 dvd filmer så blev jag otroligt besviken. Av 100 filmer så kanske 20 identifierades av Amazon.com. BLÄ. Är det möjligt att få delicious library att söka på IMDB istället, eller annan källa? Någon annan som haft lika dålig "hitrate" ?

Filmerna har troligtvis inte samma streckkod som på amerikanska Amazon, därför hittas inte filmerna.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 17:44
Ursprungligen av mmmikael:

Filmerna har troligtvis inte samma streckkod som på amerikanska Amazon, därför hittas inte filmerna.

Jag använder engelska amazon. Den hittade svenska filmer såsom onskan. Verkar som den dock hittade i princip alla Reg 1 filmer jag ha, men långt ifrån alla Reg2 - Ganska värdelöst. Känns som jag lagt 2000 spänn helt i sjön.

Skriv till utvecklaren och fråga hur du ska göra och berätta att du inte är nöjd och varför.

Han brukar vara trevlig och om han är på bra humör och du skriver lite trevligt så löser han det säkert på något fint vis.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-01-21 19:52

Nej det stämmer..

...det går inge bra att scanna in steckkoden eller skriva in den om du inte köpt en importfilm. Jag har skrivit in mina 280 filmer (dvs sökt på namn, titel) Det är lite segt men inte någon större besvär när man väl ligger i fas. Skriva in 5-6 dvd i månaden tar ju inte så lång tid.
Jag undrar istället om det går att koppla ical / delicious till ett annat mailprogram än mail? På jobbet där jag också köpt programmet vill jag kunna skicka påminnelser till folk som inte lämnar tillbaka filmer eller böcker i tid, men där är det firstclass.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-22 19:02
Ursprungligen av Samor:

...det går inge bra att scanna in steckkoden eller skriva in den om du inte köpt en importfilm. Jag har skrivit in mina 280 filmer (dvs sökt på namn, titel)

Saken är att det gick ganska bra (som jag skrev först) då jag använde min webkamera, ungefär 7 av 10 testfilmer fungerade. Nu fick jag dock sämre resultat när jag testade på hela samligen sas. (Har runt 400 filmer så en Barcode scanner tänkte jag var en rätt ok investering, ja, något dyr men 400 filmer tar en stund)..

Men som sagt va nu har jag ingen användning för skräpet så jag ska maila programmeraren o slå programmet i huvudet på honom

Du ställer in förvalt mailprogram som ska användas av systemet inne i Mail.app.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Eller i Entourage, eller vilket annat e-postprogram du nu använder.

Varför gömmer Apple dessa inställningar inne i Safari och i Mail? Vore det inte bättre med en inställningspanel i typ med den som finns för vad systemet ska göra om man ploppar in en tom DVD?

Jo, det är klart att listan kan göras lång. Det betyder ju inte att det är korrekt. När började Apple med att flytta bort dem från Systeminställningarna? Det var väl när Safari dök upp?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det har aldrig funnits en komplett inställning för något sådant i Systeminställningarna.

Vad babblar du om?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Den panelen är ju knappast komplett, det var det jag skrev. Den har ju bara web och e-post. Inte chat, musik, bildredigering, bildinsamling, rss/atom, DV eller något annat.

Jaha ja. Men om du läser mitt inlägg som du svarade på så skrev jag Safari och Mail. Att du yrar om någon komplett lista får stå för dig.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och det skulle antagligen aldrig gå att få de inställningarna att bete sig på ett bra sätt eftersom det då skulle behövas så extremt många inställningar på ett och samma ställe. Ska allt vara centralt är det lika bra att flytta ut alla inställningar dit. Varför splittra program-inställningarna och ha dem på olika ställen, både i program- och systeminställningarna? det är kontra-intiutivt om något.

Att du tror att det skulle vara lika bra att flytta "alla" inställningar som någon överhuvudtaget kan tänkas kunna göra på sin Mac in till en flik inne i Systeminställningarna tror jag knappast att du menar på allvar.

Jag är säker på att du också vet att programutveckling handlar om att prioritera och välja bort lika mycket eller mer än vad det handlar om att lägga till.

Att något är intuitivt betyder inte heller nödvändigtvis att det är den bästa lösningen, bara att det är den som kräver minst tankekraft första gången som den används.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Frågan borde väl snarare vara om Apple ska hålla reda på alla program, filtyper och protokoll som ständigt dyker upp?

Öh, ja. Hur tror du det det ska fungera? Hört talas om "Uniform Type Identifiers"? Metadata?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är för övrigt kontext som gör oss människor så duktiga på att förstå hur vår omvärld fungerar, att inte ta tillvara på det vore mycket dumt.

Det var ju en lagom komplicerad bild du har av hur långt kognitionsforskningen har nått.

Ursprungligen av Merovech:

Det var ju en lagom komplicerad bild du har av hur långt kognitionsforskningen har nått.

Jag har blivit påhoppad tidigare här på 99mac för att jag presenterat detaljerade forskningsresultat, jag tänkte att det kanske var bättre att hålla det på en lägre nivå för att förhindra att det upprepas. Tydligen har jag misslyckats igen.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-25 18:51

Nu har tråden helt spårat ut och admin sover ?

Ursprungligen av studiox:

Hej,

Jag har precis köpt detta fina program, inkl. BT Scanner. Testade det förut med min webbkamera och var rätt glad över resultatet.

Nu dock när jag har scannet in runt 100 av mina 300 dvd filmer så blev jag otroligt besviken. Av 100 filmer så kanske 20 identifierades av Amazon.com. BLÄ. Är det möjligt att få delicious library att söka på IMDB istället, eller annan källa? Någon annan som haft lika dålig "hitrate" ?

Hur har det gått? fått någon ordning på ditt filmbibliotek? har själv funderat på att köpa delicious library, men blir lite lätt avskräckt... hade tänkt att det skulle kunna få ersätta dvdpedia som jag kör nu, men då dvdpedia söker på discshop.se hittar jag i alla fall de flesta filmerna i alla fall om jag skriver in titeln manuellt (dock funkar inte ord med åäö) och i och med att jag nu blivit iMac ägare så har jag ju kameran och den stöds i dvdpedia också. men jag hade fått för mig att delicious library skulle funka ännu bättre, men i det kanske jag har fel?

Mvh
Peter

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-09 00:05

Delicious library körde jag in 340 filmer med manuell sökning. Visst ett 30-40tal hittade den inte och därav en del serier.
Såg bra ut men efter några starter, dagar kunde man inte se omslagen på många filmer. Verkade som länkarna bröts efter ett tag man såg dom liksom skuggade när man kollade närmare.
Tråkigt men man kan förstå att direktlänkat mot nätet inte håller i evigheter som jag fattat det som.
Kör numera exel i vanlig ordning, utan bild men har mina nummer på filmerna som är dödsviktiga för att hitta i boxemn jag har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 01:02

Tycker Delicious Library är Macens i särklass mest överskattade program. Vad spelar det för roll att ögonen är lyckliga när programmet knappt funkar som utlovat?

Det var trist att höra att det inte funkar som utlovat, men jag blir glad att höra det innan jag ger mig till att byta program.

Kan då rekommendera dvdpedia som jag kör nu, den har funkat bra, har nu lagt in 200 filmer och det verkar somom den faktiskt laddar ner omslagen och lagrar dem i datorn så de finns kvar. och som sagt den jobbar bland annat mot svenska discshop så det finns rätt god chans att den hittar vad man söker.
Tack för ert "input" och tack för att ni räddad mig från att göra bort mig och byta program!!!

Ha en skön sommar!!

Jag använder Delicoius Library för mitt bok bibliotek (~1000 böcker). Det består huvudsakligen av engelska/amerikanska böcker. Data som man får från Amazon.co.uk varierar i kvalitet, men numera så hittas nästan alla böcker. För äldre böcker så kan omslagsbilden vara fel eller fattas, men det är för att de som har lagt in bilden i Amazon har gjort fel (användarna själva m.a.o., ibland med 10-tals olika utgåvor av en bok så kan det vara svårt att veta vilket omslag hör ihop med vilket utgåva). Det går ju att fixa i alla fall. Det är bara att lägga in en egen bild om man vill.

Jag vet inte vilken version som Tjarven provade som inte skulle ha lagrat grafiken till omslagen lokalt. Det gör det för böcker i alla fall på den version som jag använder (1.6.4) och jag tvivlar på att det är olika för DVDer.

Själv är jag är jäkligt nöjd med Delicious Library.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-10 19:23
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag vet inte vilken version som Tjarven provade som inte skulle ha lagrat grafiken till omslagen lokalt. Det gör det för böcker i alla fall på den version som jag använder (1.6.4) och jag tvivlar på att det är olika för DVDer.

Själv är jag är jäkligt nöjd med Delicious Library.

Delicious Library 1.6.4 andvände jag men inte längre jag tappade stinget för programet.
Jag sökte bara efter namnet och när jag hittade ett lämpligt omslag så lade jag till den.
På nått sätt verkar den som den inte lagrar lokalt bilden eller infon om filmen?
Förstår mig inte på programet och varför vissa bilderna blir skuggiga. Med lite tur kan man klicka på skuggiga bilderna och vips är de där igen .
Gäller dessvärre till ovanligheterna.
Kanske har jag missat någon inställning att lagra lokalt då?

1
Bevaka tråden