Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FreeBSD eller Debian?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vad tycker ni att jag ska köra på servern?

Det handlar om en helt vanlig apache/mysql-server som dessutom ska köra lite skal. Inget ovanligt mao.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-21 13:18

Vad är du mest van vid. BSD-userland eller Debians egna linuxstil?
Vore väl smidigast att ta det du är mest van vid. Båda sidorna har bra manualer och hjälp.

Den stora frågan är väl om man vill ha ett GUI och möjlighet att ansluta via någon form av Remote Desktop. Om du ska köra Bash och endast Apache/MySQL så lär det inte spela så jättestor roll.

Vi kommer få in en massa Dell burkar snart och då tänkte jag sätta upp någon form av Linux / UNIX på dom så alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-21 16:43

In med Solaris 10 på alla kanske. Apple kör väl fortfarande Solaris på alla deras databasburkar, och Applestore körde länge Solaris.

Jag har mer vana av Debian än FreeBSD, så jag tänkte lära mig lite mer utav det sistnämnda. Har suttit och donat med det nu under dan, och tja, märker ingen större skillnad. Ports är inte hälften så smidigt som apt-get, och tar brutalt mycket längre tid. Nog för att man kan installera binärer, men då förlorar man ju lite av grejen med det hela. Sen så är PF sjukt smidigt, men det får bli OpenBSD på routerburken istället.

Mao, det lutar åt Debian. Men BSD ska det lekas lite med, kan vara bra att kunna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-21 17:47
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har mer vana av Debian än FreeBSD, så jag tänkte lära mig lite mer utav det sistnämnda. Har suttit och donat med det nu under dan, och tja, märker ingen större skillnad. Ports är inte hälften så smidigt som apt-get, och tar brutalt mycket längre tid. Nog för att man kan installera binärer, men då förlorar man ju lite av grejen med det hela. Sen så är PF sjukt smidigt, men det får bli OpenBSD på routerburken istället.

Mao, det lutar åt Debian. Men BSD ska det lekas lite med, kan vara bra att kunna.

Det är ganska snabbt, om du kör FreeBSD, testa med pkg_add -r [programnamn]
Det är typ samma sak som apt-get, vadå förlora grejen, apt-get är ju samma sak, färdigkompilerade paket. Men du kan ta hem sourcen om du vill...

Var länge sedan jag körde FreeBSD dock. Kör Debian på servern.

1
Bevaka tråden