Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 och G4 samma modellnummer!?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland ramlar man över saker som bara "stör". Kanske någon av er kan stilla min undran...

Jag har en G3 300Mhz (blue) med modellnummer M5183, jag har också en G4 dual 500Mhz, tror den kallas Gigabit med modellnummer M5183. Alltså samma!

Enligt vad jag kan hitta så ska Gigabit modellen ha modellnummer som börjar på 7... är det ngn som har en bra teori varför mina maskiner har samma modellnummer?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-20 13:24

Har ingen bra teori.

Enl Mactracker.

Gigabit M7891 (singel 400 MHz), M7892 (dubbel 450 MHz) och M7893 (dubbel 500 MHz)

M5183 är en Powermac G4 "Sawtooth". Den första med AGP-grafik.

var läser man av modellnummer?
kollat i 'about this mac..' och på klisterlappen bak. står det inne i lådan?

Tack för svar.
Gabriela: modellnummer brukar stå på baksidan med klisterlapp...kanske länken nedan ger dig mer svar.

Men min G4 är en Gigabit Ethernet (Powermac 3.3) inte Sawtooth och min G3 är en Powermac 1.1, kolla denna länk:

http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=36

Det är därför modell nummren är så förvirrande för mig då det inte är likadana maskiner.

Får forska vidare - nu när vädret är så dåligt får man häcka framför burken och förkovra sig i värdelöst vetande

ah! nu hittade jag det. (brevid FW-portarna)

bak på min dual 500 (Gb-eth) står det också modellnummer M5183.
det är ju i princip samma chassi som G3an, så själva chassi-typen kanske delar nummer med den första burken med det chassit?
i så fall har det nog att göra med något praktisk detalj rörande något säkerhetscertifikat el.dyl. för just det chassit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 23:24

Som Henil noterar, ladda ner det alldeles förträffliga lilla programmet Mactracker. Fungerar på OS X 10.3 eller nyare, men på tillverkarens sajt kan man ladda ner versioner om man har äldre än 10.3 - eller Windows.

Programmet är så genialt att det borde kosta några slantar... okej, nästan i alla fall... Helt enkelt ett måste för varje Mac-användare.

Låter iof logiskt. Jag köper det Undrar vad man nu ska hitta att fundera över, tur man har ström iallafall trots storm, hagel, regn och rusk!

Har svårigheter att ladda in mina snabbsvar...
Mitt föregående inlägg var till Gabriela och skrivet för flera dagar sen. hmm...

Ha! Mactracker var ju kul, nu vet jag att min modell heter "snakebite" - cool! Passar ju mig

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-22 17:59

Min MDD heter P57!
Om det hör ihop med att den är mer högljudd än flygplanet P51 och därför måste ha ett högre nummer vet jag ej

Vindtunnel var ett annat namn som MDD-användarna har skapat.

Ursprungligen av Henil:

Vindtunnel var ett annat namn som MDD-användarna har skapat.

lite festligt eftersom det var med G5ans vindtunnel-inspirerade kylningskonstruktion som ljudnivåerna blev vettiga igen...

Henil:
Vet precis vad du menar! Sålde precis min MDD för jag pallade inte med oljudet och jag hade inte lust att lägga ner 2000:- på ett verax-kit för att få tyst på eländet. Får spara ihop lite slantar och köpa en G5:a istället. Antar att de iallfall är tysta...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-23 19:20

Jag har tystat den genom verax-kittet (som jag köpte två st av samtidigt då syrran behövde ett till hennes MDD och fick därför ner priset på till totalt ca 2000 kr).

Men nu är jag sååå sugen på en macbook pro.

1
Bevaka tråden