Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rotera bilder bugg?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-20 11:31

Hur tusan roterar man bilder i macos. visst går de att göra i iphoto och i förhandsvisning. dock så uppdateras inte iconen och laddar jag upp den på internet t ex så är den inte roterad. öppnar jag den på datorn är den roterad men varken iconen eller om man använder bilden utanför datorn så fastnar den ändringen, rätt värdelöst minst sagt. hur fixar jag detta utan extra program, för visst sk väl macos klara en så simpel uppgift

Man använder programmet Förhandsvisning. I Leopard är de grundläggande bildhanteringsfunktionerna inbyggda direkt i en bildvisare i Finder, har jag hört.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-20 13:14
Ursprungligen av Merovech:

Man använder programmet Förhandsvisning. I Leopard är de grundläggande bildhanteringsfunktionerna inbyggda direkt i en bildvisare i Finder, har jag hört.

jo jag roterar bilden i förhandsvisning och sparar den. problemet är att iconen/bilden i findern inte blir ändrad, där visas bilden fortfarande som den såg ut innan ändringen. dubbelklickar jag på bilden/iconen i finder så visas bilden i förhandsvisning såsom jag ändrade den. men laddar jag upp den på internet eller skickar den till någon annan så visas bilden som den var innan jag ändrade den. såhär är de på alla 3 macar jag har här hemma, hur komer man runt detta problem? hur uppdaterar jag bilden så ändringarna syns direkt på bilden/iconen i finder och så att ändringarna även ligger kvar när den t ex laddas upp på internet.. beskär jag t ex bilden så funkar de ändringarna, men just att rotera bilder funkar inte alls!

Det var lite speciellt. Du får nog ta och rapportera det som en bugg.
bugreport.apple.com

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-20 21:18
Ursprungligen av Merovech:

Det var lite speciellt. Du får nog ta och rapportera det som en bugg.
bugreport.apple.com

fast jag har ju detta problem på alla mina 3 datorer. måste ju vara så i alla macos om inte jag gör nåt fel, men man ska väl inte behöva göra mer än att rotera bilden och spara?
väldigt skumt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-20 21:37

Jag har samma problem. Den öppnas rättvänd när man öppnar den i förhandsvisning men uppladdad på nätet tex. blir den som innan den vändes.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-20 22:08
Ursprungligen av fredHo:

Jag har samma problem. Den öppnas rättvänd när man öppnar den i förhandsvisning men uppladdad på nätet tex. blir den som innan den vändes.

jag skulle tro att om alla testar så måste ju mer eller mindre alla ha detta problem. annars har jag haft extremt otur med mina 3 macar

ja, samma här. Nån som vet???????

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-23 18:13

Samma problem här. Vill bara få det ur mig. Lite konsekvens tack apple! Roterar jag i förhandsvisning så borde väll program som findern och pages också hänga med i svängarna?! Dåligt!

1
Bevaka tråden