Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lås upp 802.11n draft i din nya Mac inom kort

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple Insider tipsar idag om att dom flesta nya Macar levereras med inbyggt stöd för nya snabba 802.11n standarden för trådlösa nätverk. Problemet är bara att det krävs ett litet program kallat "AirPort Extreme 802.11n Enabler 1.0" för att aktivera funktionen - och programmet kommer kosta 5 dollar eller motsvarande 35-40 kronor!

Anledningen sägs vara lagstiftningen i USA som hindrar Apple från att lansera nya funktioner i redan befintliga produkter.

Produkterna som är redo för 802.11n är MacBook, MacBook Pro och iMac med Core2 Duo processorer samt Mac Pro med Airport Extreme. Enda undantaget är iMac 1.83GHz 17" modellen.

Den som beställer en ny Airport Express basstation slipper dock pynta för uppdateringen ingår i förpackningen! Undrar om uppdateringen kommer spridas för vinden på nolltid?

Läs mer: http://appleinsider.com/article.php?id=2398

Senast redigerat 2007-01-16 23:18

Låter som en konstig lagstiftning om man inte får ge bort en mjukvaruuppdatering som aktiverar en befintlig hårdvufunktion, medan det är ok att sälja uppdateringen? Då borde man väl få betala varje gång Mac OS X får nya funktioner via den inbyggda programuppdateringen?

"Because of the Act, the company believes that if it sells a product, then later adds a feature to that product, it can be held liable for improper accounting if it recognizes revenue from the product at the time of sale, given that it hasn’t finished delivering the product at that point," he wrote.

Det är alltså inte det att de inte får ge bort uppdateringen, det är bara det att deras bokföring skulle bli krångligare då.

Snarare att intäkten för en produkt som såldes tidigare tas i efterhand - med andra ord flyttar dom vinsten framåt i tiden vilket anses som en lindrig form av bokföringsbrott eller åtminstonde brott mot Sarbanes-Oxley act som gäller börsbolag i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 21:39

Så om de från början gått ut med att det suttit ett .n-kort i datorn så hade vi sluppit denna kostnad?

Kan någon säga mig vad detta innebär? Kan jag surfa snabbare trådlöst?
Behöver jag någon ny dosa (har en Airport Express)?

Kan absolut inget om sånt här.

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-01-16 22:01

jepp du måste ha en basstation (airport extrem eller annan) som klarar n-formatet

... men surfa snabbare är nog tveksamt då det knappast finns några internetlinor som matchar "n"-standarden. T.o.m. den äldsta standarden räcker gott för en majoritet av Sveriges internetanvändare. Däremot går filöverföringar mm snabbare på det lokala nätverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 22:16

Jag har 80Mb ner i min fiber. Där borde det kunna bli skillnad.

Yes!!

Som jag förstått det är draften av 11n en rätt kass grej som är väldigt ovänlig mot existerande 11b/g-nät. En genomgång av de existerande lösningarna för draft-11n gav rätt negativa vibbar, läs mer här. Man kan ju hoppas att Apples grejer är bättre, men det är väl tveksamt då de inte gör chipsen själva.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-17 00:57

Gud, vad jobbigt
"Respektera din grannes rätt till en rättvis andel av kvarterets 20 Mhz-band..."
Snacka om omogen teknik...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-17 08:54

Haha faan vad fint!
Nu vill jag ha min Macbook snaaaabbt igen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 15:49

Så n-tekniken finns inte i macbook med en vanlig core duo processor? Det måste vara core2duo eller?

Ursprungligen av Luken:

Så n-tekniken finns inte i macbook med en vanlig core duo processor? Det måste vara core2duo eller?

Stämmer bra. Det är bara de med C2D som har n-stöd.

hopp. där fick man för att man inte höll ut och väntade på en c2d processor istället... god damn. men men, min macbook puttrar på rätt snabbt som det är.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-17 23:23

Hmm, fråga;

Måste jag ha en Applerouter för att kunna dra nytta av 802.11n (draft) eller går det bra med vilken draft 802.11n som helst? Alla kör ju med egenutvecklade varianter ju..

Det *borde* gå med andra också om de verkligen följer "draften" (utkast?) på samma sätt, men det har väl varit lite si och så hittills har jag för mig. Jag har inte läst något om hur det är med just Apples produkter.

Men om nu Apple ska sälja denna uppdatering till de som inte köper en AirPort Extreme så måste det väl betyda att de säljer den för att dessa personer vill låsa upp funktionen och använda med annan utrustning?

Det slutgiltiga priset blir 1.99 dollar:

802.11n Upgrade Fee Confirmed at $1.99

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-19 15:56

"Apple spokesperson Lynn Fox has confirmed to News.com that Apple will be charging an upgrade fee in the amount of $1.99 for Core 2 Duo iMac, MacBook, MacBook Pro, and Mac Pro users who have 802.11n capable chipsets. Users who purchase an Airport Extreme base station will not have to pay for the upgrade."

Har man nya Airport Express verkar det inte kosta någonting alls då... Men jag undrar också hur "N" från till exempel Netgear och "N" från Apple fungerar tillsammans...? O:-)

iMacs nätverkskrets är inte uppgraderingsbar vad jag vet.

News.com har en lång artikel om hela uppgraderingen och varför priset blir $1.99:
http://news.com.com/2100-1044_3-6151790.html?part=rss&tag=2547-1_3-0-20&subj=news

Nu verkar version 1.10 av "draften" (utkastet) vara påväg och den ska bete sig bättre mot grannar med äldre nät (11b/11g), något som dagens 11n-draft varit minst sagt dålig på (se mina länkar tidigare i tråden). Om jag förstod det rätt så ska dagens 11n-draft-produkt också kunna uppgraderas med firmware till denna bättre version, såsmåningom.

802.11n Moves Closer To Ratification

Jag fortsätter rapportera lite om 11n i den här tråden:

802.11n draft 1.10 är nu godkänd efter att "all of the 3,000 technical comments to the 802.11n draft 1.0 have now been resolved" (3.000 stycken, puh!).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-06 17:21

Airport Extrem card som sitter i Core 2 Duo har tre stycken antennkablar.
Den vanliga card har svart o grå färgad kabel.
Nya card har svart, blå och grå kablar

Öh?!

Har en Mac som klarar av uppgraderingen. Har dock en Powerbook brevid som inte gör det och en Basstation (Netgear) som inte gör det.

Vinner jag ngt på att installera uppdateringen? Eller kan jag försämra för PB och/eller Netgear'en ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-08 17:03

Om man installerar Leopard på en iMac av den här generationen akiverats draft-n då automatiskt eller måste man aktivera det "manuellt" via separat uppdatering eller program?

Ursprungligen av planB:

Om man installerar Leopard på en iMac av den här generationen akiverats draft-n då automatiskt eller måste man aktivera det "manuellt" via separat uppdatering eller program?

Ursäkta att det bara är en gissning, och inte fakta...

...men jag tror att man behöver uppdateringen. Jag tror inte att det räcker att installera Leopard.

Men det är ju bara att prova. Skulle det visa sig att det funkar utan uppdateringen så är det ju bara bra.

Och visar det sig att det inte funkar, så är det ju bara att köpa uppdateringen - den kostar 18 kr.

uppgraderingen gäller alltså inte mac mini? trots att denna kör core2duo nu?

Ursprungligen av danbrynefall:

...Mac mini? Trots att denna kör core2duo nu?

Vad menar du med "nu"? Det var länge sen Mac mini fick Core 2 Duo.

Om du menar den nuvarande Mac mini-modellen så har den redan 802.11n, så där behövs ingen uppgradering.

Om du menar den förra Mac mini-modellen som också hade Core 2 Duo så är svaret: Nej, uppgraderingen funkar inte på den.

Så här står det på Apple Store:
"* MacBook Pro with Intel Core 2 Duo
* MacBook with Intel Core 2 Duo
* Mac Pro with AirPort Extreme option
* iMac with Intel Core 2 Duo (except the 17-inch, 1.83GHz iMac)
Please make sure you have one of these Mac computers before purchasing the 802.11n Enabler software. It is not compatible with other Mac models."

Senast redigerat 2009-05-08 22:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "nu"? Det var länge sen Mac mini fick Core 2 Duo.

Om du menar den nuvarande Mac mini-modellen så har den redan 802.11n, så där behövs ingen uppgradering.

Om du menar den förra Mac mini-modellen som också hade Core 2 Duo så är svaret: Nej, uppgraderingen funkar inte på den.

Så här står det på Apple Store:
"* MacBook Pro with Intel Core 2 Duo
* MacBook with Intel Core 2 Duo
* Mac Pro with AirPort Extreme option
* iMac with Intel Core 2 Duo (except the 17-inch, 1.83GHz iMac)
Please make sure you have one of these Mac computers before purchasing the 802.11n Enabler software. It is not compatible with other Mac models."

Tack för att du förtydligar, det är jag som inte har koll på modellerna (ny på mac)

Jag menade alltså den nuvarande, som jag på något vis fått för mig var den enda Mini med Core 2 Duo. Fråga mig inte varför...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-08 22:44

För klarhetsskull gällde min fråga iMac av generationen omedelbart före alu iMac'arna. Det är en gammal tråd och jag borde varit tydligare med vad "den här" syftade på.

Bevaka tråden