Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook låser sig...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min syster har en ibook som inte vill gå igång ordentligt, hon är i London så kan inte riktigt titta på den själv utan blir support över nätet. Hon fick lov att stänga av den med av/på knappen efter att den totallåst sig när hon spelade betapet. Nu låser den sig vid äpplet vid uppstart.

Någon som har någon idé vad hon kan prova?

Red: Är en g4, 12" med senaste tiger.

/christoffer

Senast redigerat 2007-01-13 13:46

Nu har syster i vart fall försökt installera om tiger. Eftersom jag själv aldrig försökt installera tiger då mitt system dundrar på snällt så har jag ett par frågor. När hon skall bestämma installationsplats så finns det inga alternativ att välja på, finns det en väg runt det här eller är det helt enkelt så illa att hårddisken gått sönder?

Inte gå igång? Kommer den till startljudet men inte till något "grått äpple"? Låter hårddisken annorlunda än förr? Isåfall kan den ha rasat.

Mata in Tigerskivan och starta med "C" intryckt och starta skivverktyg. Finns där någon disk?

Hon verkar inte få igång skivverktygen. Touchpaden är död. Går det att styra menyerna från tangentbordet på något sätt?

Ibland har hon kommit till äpplet, ibland bara till en grå skärm. Verkar visst vara lite olika olika gånger hon försökt.

Det bör gå att starta från cd-n även om hårddisken är död. Att trackpaden inte funkar beror väl på att uppstarten inte är färdig? Eller går det inte att starta från cd ö.h.t?

Är hårddisken död kan jag rekommendera att köpa ett externt firewire-kabinett till den gamla disken (inte USB då det alltid strular på åtminstone min iBook - FW har mer kräm). Sätt in en ny hårddisk i iBooken och försök att rädda innehållet på den gamla. Funkade för mig.

Det går bra att starta på cd'n. Hon kommer fram till installation av osx och så vidare. Däremot verkar hon inte få trackpaden att fungera alls så hon kommer inte åt menyn för att starta skivverktyg (om det nu är där det finns, aldrig installerat osx själv som sagt eller behövt köra något sådant).

Går det att styra menyerna via tangentbordet?

Om inte installationen hittar hårddisken alls, är det någon idé att pröva skivverktygen?

Hur svårt är det att byta hårddisk i en ibook? Är det något man kan handleda en syster, som inte är så van alls att meka med datorer , över telefon med?

Det är ett mindre h-e att byta hd i en iBook - men det går. Fast handleda över telefon till en icke mekarvan person verkar lite tveksamt...

Skaffa rätt verktyg först och kolla sedan på iFixit: http://www.ifixit.com/Guide/83.0.0.html

Vad gäller en "spudger" går det lika bra med ett utrangerat kreditkort.

Ha en äggkartong redo att märka upp för varje moments alla skruvar.

Jag själv satte in en Hitachi 160GB nyligen. Räkna med att lägga ner ett par timmars jobb (eller lämna in på verkstad för kanske 1000 kr i arbetskostnad).

http://www.99.se/ibook-macbook/97052-harddisken-kraschat.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/102739-hitachis-seagates-160-gb-2-5-tumsdisk.html

Tackar för hjälpen! Då får hon nog helt enkelt lämna in den, lär kosta motsvarande reperationskostnaden att skicka den hit från London och sen tillbaka.

Om hon vill ta den till ett reparationsställe så finns det en helt fantastisk AppleStore på Regent Street. Där finns all service, skulle jag tro. www.apple.com/uk/retail/regentstreet/

Annars så är det värt att gå dit bara för att glo.

Japp, tror hon planerat att ge sig dit. Får hoppas det är något som är enkelt för dem att fixa och relativt billigt för min syster. Lyckades switcha över henne och vore otur om hon nu blir avskräckt. Hon var mycket förtjust i den fram tills den brakade samman...

Tackar för all hjälp!

Måste bara uppdatera den här tråden lite. Visade sig att det inte alls var så mycket fel på systers ibook, bara en ominstallation på apple store på regent street. Men det är egentligen inte det intressanta. Utan istället detta. Hon går till Apple Store med sin begagnade ibook, väntar ett tag och kommer sen fram till supportdisken. De tittar lite på den, installerar om os x på burken och ger henne lite rekomendationer om vad som kan ha gått fel och det skall undvikas i framtiden. Gratis! Vilket företag ger sådan service till kunder som kommer med gamla begagnade produkter? Har haft en sådan upplevelse tidigare med en gammal Compaq Laptop som jag själv klumpat sönder, supporten tittade mellan fingrarna och tog in den på garantiservice, men det känns ändå som ett undantag.

Nåväl. Säkerligen många av er som redan visste att Apple var snälla, men som nybliven macbookägare sen ett halvår tillbaka så blir jag överraskad lite då och då av både min dator i sig, tex. när jag hittar nya smidiga funktioner, och av Apple, som när de ställer upp och hjälper till utan det minsta krångel.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-06 14:48

skönt att det löste sig för switchern till slut. Är man trevlig och dessutom dam/kvinna/tjej med fördelaktigt yttre så brukar man ju gå hem hos nördtekniker ;D

1
Bevaka tråden