Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem och Mac?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-18 22:19

Jag har Comhems 24Mbit tänst sedan ett par månader och det har hittills fungerat över förväntan bra, ungefär 70-80% av kapaciteten (typ 17-20Mbit/s). Nu till det tråkiga.

I några dagar nu har jag haft en rejäl störtdykning på hastigheten. Jag förstår verkligen inte vad som hänt. Och det gjorde tyvärr inte kundtjänsten heller.

- Har du startat om modemet? jupp
- Har du startat om datorn? jupp
- Har du testat full duplex i system pref? O ja!
- Har du kört tptest vid olika tidpunkter på dygnet? Jajamensan, typ 30 stycken test i tre dagar och alla är likvärdiga.
- Har du XP eller Mac? O:-)
- Ring tillbaks imorgon. Skaffa tre mätvärden för morgon, middag och kväll!

Med ett nyligen avslutat förhållande med BBB i ryggen kändes kundtjänstkillens bemötande ganska konstruktivt och trevligt

Jag undrar om detta scenario med Comhem känns bekant, dvs. plötsliga jumbodippar i hastigheten? Är det comhems fel, hårdvara, nätverkskort etc som ställer till det?

F.ö så har jag en DP2.0 G5 från 2004. Inget airport eller router. Bara massa meter kabel och comhemmodemet.

Mycket tacksam för hjälp av comhem-kunder såväl som andra med koll på nätverk å sånt.

Samma sak här. Tidigare har det rullat på fint, men de senaste dagarna sackar det rejält.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 08:15

Får jag fråga vart du bor? Jag bor i centrala Göteborg.

Update: när jag körde tptest imorse kl 07:00 fick jag timeout på samtliga deltester förutom TCP sändning = 46kbit/s. WTF är det frågan om?

Börjar bli desperat...kan någonsin formatering och ominstallation av os x vara ett alternativ att testa?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 09:08

...en fundering. Har jag åkt ner till comhems "small" alternativ? Detta har 250kbit ner och 128kbit upp. Precis som i tumnageln i första posten. Eller är det en slump?

  • Medlem
  • 2007-01-19 09:32

Kolla med Comhem, konstigare saker än att en operatör gjort fel har ju hänt. Inte omöjligt att din teori stämmer, men du får kolla med dem för att få reda på det

Ursprungligen av babyman:

...en fundering. Har jag åkt ner till comhems "small" alternativ? Detta har 250kbit ner och 128kbit upp. Precis som i tumnageln i första posten. Eller är det en slump?

ComHem har en massa strul nu i och med övertagandet av UPC-chello.
Jag är f.d. UPC-kund och övergången till ComHemnätet gick smärtfritt. Men sen jag fått byta mailadress (10/1-07) är det ryckigt. Jag tror de har lite att jobba med just nu.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 10:39
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kolla med Comhem, konstigare saker än att en operatör gjort fel har ju hänt. Inte omöjligt att din teori stämmer, men du får kolla med dem för att få reda på det

Enligt kundtjänst står jag ff på 24:an men dom ser väl bara abonnemangsuppgiften. Vad kan comhem göra för att kolla utöver en nisse som kommer hem till mig och vill ha betalt för att konstatera att jag inte kör XP.

Har dom möjlighet att pinga min dator, eller kräver det extraordinära insatser från teknisk support.

Ursprungligen av babyman:

...en fundering. Har jag åkt ner till comhems "small" alternativ? Detta har 250kbit ner och 128kbit upp. Precis som i tumnageln i första posten. Eller är det en slump?

Exakt samma sak hände mig i förrgår. Men ett samtal till supporten löste problemet. De skickade någon signal till kabel-modemet som startade om automatiskt efter det. Nu surfar jag med full hastighet igen. Då jag påpekade problemen jag haft, både med mailen och hastigheten, så drog de bort kostnaden för en och en halv vecka.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-20 00:42
Ursprungligen av KristerG:

Exakt samma sak hände mig i förrgår. Men ett samtal till supporten löste problemet. De skickade någon signal till kabel-modemet som startade om automatiskt efter det. Nu surfar jag med full hastighet igen. Då jag påpekade problemen jag haft, både med mailen och hastigheten, så drog de bort kostnaden för en och en halv vecka.

Nu på kvällen den 19:e funkade det avsevärt mycket bättre...c:a 9Mbit/s ner och knappt en Mbit upp. Något knas var det allt med comhem. Jag ska dock ändå ta å slå comhem en signal på måndag och be dom verifiera min hastighet. Jag tänker ju inte betala för 24 som de ser ut just nu. Undra vad som är " the magic word" för att få kompensation på nästa räkning.

Jag ska nog ta å byta till medium. Jag håller ändå inte på med DC++ å såna grejer. Varför ska jag ha det värsta för att läsa det senaste skvallret på aftonhoran.

tack för mig på ett tag hoppas jag. och tack för era fina inlägg om comhem. Det ska jag ta med mig.

vi hörs

+1 f.d. UPC-kund som fortfarande har problem med framför allt mailen. Dom verkar ha mega-problem med att få det att funka.

  • Medlem
  • 2007-01-19 10:52

Hur de mäter om din uppkoppling är som den skall måste ju vara deras problem och ingenting som du skall betala för. De har ju levererat en tjänst som inte uppfyller det man kan förvänta sig. Du kan ju inte åläggas att betala för någonting som de tillhandahåller. Är din dator tip-top i övrigt? Har du testat den i nåt annat nätverk där de har nån annan operatör än Comhem? I så fall vet du ju direkt om det är datorn eller uppkopplingen det är fel på

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 11:02

nej jag inte testat i annat nätverk. man tar ju den inte direkt under armen å knallar ivög till annan plats för att testa. Men det är klart det kunde ju vara bra att kolla det först. Lite logistiska problem fattas bara.

Enligt kundtjänst är jag skyldig att pröjsa avgift om tekniker blir kallad till min adress. Jag blir så tokig på detta. Man sitter en halvtimma fyrtio minuter i tfn, 46 samtal före....3, 2, 1 samtal före (nära nu) ....beep-beep-beep (upptaget) faxljud i luren. Lägger på. Ringer igen + ytterligare en timme i DECT luren...blir dumihuvudet och varm i örat av strålningen...kommer fram...har typ glömt mina frågor och är i övrigt helt förvirrad pga irritationen. Ring tillbaks imorgon!

Oj oj. ska sluta gnälla.

Har com hem fortfarande sån där inloggning som man antingen gör via en startsida eller med ett program som gör det automatiskt? Jag hade com hem fram till hösten 2003 och jag HATADE login-tjafset.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 11:14

nej, inloggning behövs inte.

babyman: Jag bor också i centrala Göteborg och har även jag problem med Comhem, men jag har inte ringt kundtjänsten. Förhoppningsvis så är problemet övergående.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-19 14:31
Ursprungligen av glitchpunk:

babyman: Jag bor också i centrala Göteborg och har även jag problem med Comhem, men jag har inte ringt kundtjänsten. Förhoppningsvis så är problemet övergående.

På vilket sätt har du problem? På samma sätt som jag? Tell me all about it.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-19 16:27

Enligt Comhem ska det mesta fungera igen, men det gör det inte för mig. Efter det stora e-postproblemet de senaste dagarna kan jag inte längre hämta e-post annat än via webmail. När jag försöker hämta post via Mail får jag felmeddelandet: "Serverfelet som uppstod var: Okänt POP-användarnamn:"

Eftersom webmail fungerar anser Comhem att det är en ren slump att det inte längre fungerar för mig, och att det inte har något som helst samband med förändringar hos dem. Jag har prövat allt som de har föreslagit: Tagit bort konton och lagt in dem på nytt, startat om modemet och startat om datorn. Comhem anser att det därför är ett problem för Apple support. Jag är inte lika övertygad om det.

Är det någon som har någon idé? Lönar det sig att pröva med ett annan e-postprogram?

Jag har en iMac G5 med Mac OS 10.4.8 och använder Mail 2.1.

@Butros,

Jag har G5 OS10.4.X och Mail 2.1

Webmail'en har funkat stötvis för mig, Mail har funkat bättre på dagtid än på kvällarna. Kolla att du angivit rätt användarID så att dom inte ändrat i sitt system. Dom böt mitt abonnentID när jag kom över från UPC, utan att informera mig om det, så det är nog troligare att dom bytit själva användarnamnet på kontot. Kan du inte se det i webmail'en?

Hur som helst, det ska funka med det du har, du ska inte behöva byta ut något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 18:08

Kanske därför Skype har varit litet segt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-19 18:39

--> replicant

Det förefaller som om jag var orättvis mot Comhem, även det osannolika kan inträffa. När jag prövade att lägga upp ett konto i Entourage fungerade det.

Sedan jag prövat att ändra verifieringen fungerar åter Mail. Detta var dock inget som Comhem rekommenderade. Om detta blev nödvändigt pga Comhems omläggning eller om min dator faktiskt fått fnatt vet jag inte, men nu tycks allt vara frid och fröjd.

Comhem:
Jag har mitt gamla användarnamn i mobilen och det funkar som det ska. Webbmailen måste jag ange mailadressen som användare och det funkar, det stå tom på sidan.
men Entourage.... icke!

Testade nu att skapa ett nytt konto (identiskt). Då kunde jag hämta men ej skicka mail.

.... pruttComhem! blä! över en vecka nu!

jag har 24mbit och kör en airport express med en macbook.
jag vet att man inte ska mäta tpt-test trådlöst men det är ju den hastigheten jag är intresserad av för det är den jag använder.
mina mätningar har aldrig överstigit 16mbit.
är det airporten som drar ned hastigheten eller bara gamla comhem som inte håller måttet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-19 22:12

Jag förstod inte kopplingen till Mac. Det finns ju ingen koppling mellan uppkopplingen och valet av operativsystem.

Alltså, missförstå mig inte. Ni får gärna diskutera com hem (och andra uppkopplingar), jag bara undrar om jag har missat något. Jag förstår som sagt inte kopplingen till Mac.

Ursprungligen av hugin:

Jag förstod inte kopplingen till Mac. Det finns ju ingen koppling mellan uppkopplingen och valet av operativsystem.

Alltså, missförstå mig inte. Ni får gärna diskutera com hem (och andra uppkopplingar), jag bara undrar om jag har missat något. Jag förstår som sagt inte kopplingen till Mac.

Nej det har ju inte med Mac att göra specifikt. Felet ligger i andra änden av tråden.:tveksam:

Har själv comhem, dock inte 24mbit. men jag har ej märkt av några problem den senaste veckan. Varken mejl eller hastighet..... bor för övrigt i Karlstad....

//Sebbe

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-20 14:10

Har man Com Hem och ett WebStar-modem så skall man kunna gå in på http://192.168.100.1 och klicka på Signal.

Där står det om Downstream Channel och Upstream Channel.
För mig med 24 Mbit/s så får jag DS bitrate 29027000 bits/sec och US bitrate 1353000 bits/sec

Comhem är jiddrigt och har så varit sen i somras. Ibland jättebra, ibland uselt. Jag är ännu inte macanvändare men anser inte det ska vara någon skillnad på nätverkshastighet från comhem.

Är och kikar på sweclockers lite då och då, och där är det just många göteborgare som har bekymmer med sin 24Mbit, de kan få runt 5Mbit. Dvs mindre än den hastihet de hade på 8Mbit. Vidare har det förekommit att somliga modem fått fel instruktioner om abbonemang och gett folk small abb.

/jon

Intressant att dom uppger att dom inte har några problem, när deras VD var i en notis i dagens City där han konstaterade att nu skulle dom inte ha några problem längre. Han förklarade att det var programvara i en mail-server som strulade till det i kombination med övergången av chello kunderna. Kolla dagens City i Stockholm. Finns att ladda ner på city.se tror jag.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-27 14:20

Ändra inställningarna.
Mail->Inställningar->Konton->Avancerat->Autentisering: Lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 22:36

Ja, men det är fortfarande strul för flera av oss i huset. Eller strul dom är helt sämst jjst nu.

Ja, de har problem som seriöst börjar likna att de är helt slut i pallet typ.

Så helt borta att man tror att det är ett skämt.

Vi missade en Norge-resa, och man missar mail från jobbet.

Och det går inte att radera mail på servern på grund av 5-minutern-regeln, och mailen ligger nere eller försvinner.

Typ såhär kan också hända:

We are unable to deliver the message from <[email protected]>
to <[email protected]>.

Your email account has been bouncing mails. This means that emails
sent to your account over several days have been returned to us.
This is sometimes because mail boxes are filled up, or because of
configuration problems. To reset your Yahoo! Groups account, please go
to http://groups.yahoo.com/

Proffsigt. Är dom sinnes?

Bevaka tråden