Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I'm going iMac: Ram vs Grafikkort

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare alla macare. Nu sover väl de flesta vid den här tiden (elllleeer) så jag får väl önska er som går in på morgonen/förmiddagen en härlig fredag!

Står inför mitt andra mac-köp någonsin.
Jag har efter en tids velande bestämt mig för att det blir en iMac 20". Det jag velade mellan var 20" och 24" men den senare bedömde jag vara alldeles för dyr för mitt samvete (min hjärna förvirrade tillochmed nästan in sig på en Mac Pro efter ha sett läckra filmer på youtube och läst en del )

Men 20" imac blir det. Så då börjar jag vela ännu mer och tar hjälp utav er.

Även fast jag lirar spelen på separat enhet i form utav en Wii så vill jag ha möjligheten att kunna köra någorlunda avancerade datorspel.
Vad orkar den med egentligen? Hur stor skillnad gör det att beställa den med 256 mb vram jömfört med 128? Borde jag istället prioritera 2gb ram över 256 mb vram?
Jag har väl egentligen råd med bägge men mitt samvete tar emot...
Har 1,25 gb ram i min Macbook (inte c2d) och jag vet att mycket ram är ett stort plus.

Spelar inte överdrivet mycket men den får gärna palla en del,
min nuvarande PC klarar av spelen jag vill kunna lira (p4 3,6 ghz, 1gb ram + Nvidia 6xxxGT-nånting 256vram) och vill ju inte direkt byta ner mig (står inte ut med PCn pga att den låter som en hel fabrik...).
Vi säger att båda skulle köra windows (även fast ingen utav dem gör det); om ni nu skulle vara ärliga, slår imacen den totalt eller? Processorn gör ju det men grafikkortet?

Ska plugga designingenjörsprogrammet till hösten så jag kommer ju vilja jobba med 3d.

Ja ni. Standardtråd jag vet, vill nån låsa den så får denne väl göra det men inte innan jag hänvisats till lämplig tråd (letade lite men hittade såklart ingen perfekt)!

Väldigt tacksam för tips och motivation

edit: slarvar

kan ju lägga till att jag helst köper den i butik i helsingborg (www.janssondata.se). Någon som har några erfarenheter av att köpa en mac där?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 07:18

För sepl så är det ju såklart bäst med MAX vram, men du ska ju inte ha förlite RAM heller... jag skulle ta max av bägge, om jag hade råd, och kanske en "propp" lägre.

Köp max av båda!
Jag har 128mb på grafiken i min imac 20" funkar kanon. Men jag spelar inte.
Tänk på att du kan köpa en skärm för halva mellanskillanden och köra utökat skrivbord. och få mkt större skrivbord än vad 24" erbjuder. Det har jag gjort ett tag, funkar kanon.

Jag har max 2gb ram och det funkar också kanon men den gick in i väggen med firefox ical fotoshop dreamviewer itunes parrallels med XP igång samtidigt.
Men utan parralells går det kanon!

Processorn behöver du inte ha den snabbaste, men mycket RAM-minne 2GB och så bra grafikkort som möjligt ska du ha, det är mitt bästa råd.

Satsa på grafiken. Mer ram kan man ju köpa till vid senare tillfälle, när ekonomin tillåter.

Ursprungligen av Andreas Th:

Har 1,25 gb ram i min Macbook (inte c2d) och jag vet att mycket ram är ett stort plus.

isåfall hade jag köpt imacen med max vram (256mb) och standard ram (2x512mb), för att sedan byta (båda) minnespinnarna i macbooken (256+1024) med imacens pinnar.
då får du 'ok' mängd minne (1.25GB) i imacen och dessutom dual-channel i macbooken i en smäll!

256mb vram kan bli väldigt användbart när/om quartz blir gpu-baserat 'fullt ut'.

Tack för alla svar!
Lutar mer åt max vram nu och uppdatera ram vid ett senare tillfälle.
Kan knappt hålla mig men bestämde mig nog för att göra det.. Till Leoparden kommer springandes.. Fast det blir svårt att tygla sig

Tack igen alla, trevlig helg!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-19 18:16

Glöm inte studentrabatten på 10%!

Ursprungligen av Homy:

Glöm inte studentrabatten på 10%!

Sant.. Får kanske vänta till hösten då eftersom jag har studieuppehåll och mecenat inte fungerar då. Damn kommer inte kunna hålla mig

1
Bevaka tråden