Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om litet gigabit nätverk önskas

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två PMG4-datorer i var sitt hus och nu har jag dragit en sladd kat 6 mellan dem och det fungerar bra. Men detta är bara en förberedelse inför den kommande bredbandsanslutningen. Jag skulle behöva råd om utrustning. Ska alltså dra kabel och vill ha gigabit-fart. Så vitt jag förstått så behöver jag en router och jag behöver väl också en brandvägg? Inga dyra grejor helst. Så här tänker jag mig det hela. I framtiden kan det naturligtvis komma till datorer och kringutrustning. Alltså det som ska sitta vid bredbandsjacket vill jag ha tips om.

Så här ska det bli:

dator1----Netgear switch------Bredband/Router/brandvägg -------dator2
skrivare---

Dlink DLG-4300 eller 4100 alt. Netgears variant Rangemax något bla bla...

Dator 1 - switch - Router/bredband
Dator 2/Skrivare - switch - Router/bredband

Så bode det väl vara? (Svårt att rita flödet i text.) Att datorerna kommunicerar direkt via gigabitswitchen som i sin tur är ansluten till routern uppströms måste väl vara bäst. Då kan info via datorerna flöda fritt utan att belasta routern.

Det var kanske så du menade?

Om routern tillåter 100 Mbit och har en gigabitswitch nedanför sig så undrar jag om det drar ner kommunikationshastigheten i ett gigabitnätverk?
(Farten till bredbandet via routern blir ju i alla fall inte mer än vad man nu har för bredband och hur belastat Internet är)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 10:29

Båda datorerna och skrivaren och routern ska kopplas in i switchen, som ska klara gigabit. Så switchen behöver minst fyra portar. Men sen skaffar du en Airport Express eller en AppleTV och en nätverksbackup och då blir den för liten. Så skaffa en 8 portars Gigabit switch på en gång! Snabbast blir nätverket om du slår av DHCP och ger alla enheterna fasta IP-adresser på en gång.

Routern behöver inte klara mer än 100Mbit, eftersom routern bara ska ligga mellan switchen och bredbandsmodemet.

En långsam enhet bromsar inte hela nätverket om du har en switch. Däremot gör den det om du har en oswitchad hub. Så undvik hubbar.

D-links och Netgears billiga routrar har inbyggda brandväggar, Dom räcker i allmänhet.

Så DHCP slöar ner?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-19 15:16
Ursprungligen av thomas:

Snabbast blir nätverket om du slår av DHCP och ger alla enheterna fasta IP-adresser på en gång.

Hur skulle DHCP kunna slöa ner ett nät av den här storleken? Låter helt befängt..

Ursprungligen av thomas:

Routern behöver inte klara mer än 100Mbit, eftersom routern bara ska ligga mellan switchen och bredbandsmodemet.

D-links och Netgears billiga routrar har inbyggda brandväggar, Dom räcker i allmänhet.

Tack för bra tips! Skönt att slippa titta efter gigabitroutrar.

Jag funderar på det här med brandvägg. Vad skiljer egentligen billig brandvägg från en dyrare. Bättre skydd antar jag, men behöver man inte det alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 15:27

Egentligen slöar DHCP inte ner nätverket alls, när väl uppkopplingen är gjord. Men jag har märkt att en del datorer kopplar upp långsammare om dom ska förhandla om IP-adressen med routern. Eftersom hemdatorer oftast inte står på hela tiden så blir det en ny förhandling varje gång.

Om man ändå har samma burkar hemma jämt så eliminerar man en potentiell problemkälla med att ha fasta IP-adresser. Men det är en rekommendation, inte nödvändigt.

Och det kräver att man klarar att konfigurera IP-adresser, och routern, om man ska stänga av DHCP. Man bör ju använda något av de adressutrymmen som är reserverade för lokala nätverk, tex 192.168.0.xxx -serien.
Alltså tex:
Router 192.168.0.1
Server/nätverksbackup 192.168.0.2
Skrivare 192.168.0.3
etc.

Förlåt att jag inte var så utförlig sist!

OK, då förstår jag. Det kan ge en lite trögare uppstart i vissa fall med andra ord.
Inget jag har märkt hemma med min Airport Extreme, varken trådlöst eller kabelbundet. Extremen kanske känner av "bekanta" MAC-adresser?

(Har 4 Macar hemma. Ja, jag är knäpp, jag vet. Alla används dessutom)

Ursprungligen av thomas:

Om man ändå har samma burkar hemma jämt så eliminerar man en potentiell problemkälla med att ha fasta IP-adresser. Men det är en rekommendation, inte nödvändigt.

Och det kräver att man klarar att konfigurera IP-adresser, och routern, om man ska stänga av DHCP. Man bör ju använda något av de adressutrymmen som är reserverade för lokala nätverk, tex 192.168.0.xxx -serien.
Alltså tex:
Router 192.168.0.1
Server/nätverksbackup 192.168.0.2
Skrivare 192.168.0.3
etc.

Förlåt att jag inte var så utförlig sist!

Hm, har för mig att man inte får någon fast ip-adress med det bredbandsabonnemang jag tänkte på. Har för mig att det kostar extra. Jag börjar med det enklaste på 2 Mbit. Eller kan man ha det innom nätverket på något sätt ändå?

Ursprungligen av Asterraster:

Hm, har för mig att man inte får någon fast ip-adress med det bredbandsabonnemang jag tänkte på. Har för mig att det kostar extra. Jag börjar med det enklaste på 2 Mbit. Eller kan man ha det innom nätverket på något sätt ändå?

Att du inte får fast IP mot Internet är normalt om man inte betalat extra för det. Men det är dock en helt annan sak att ha det i ett lokalt nätverk. Där är det du (eller din router) som bestämmer det.
Det är två helt olika IP-nummerserier lokalt och på Internet, helt fristående.
Routern får ett IP-nummer från Internetservern men delar ut egna nummer till de datorer/skrivare som är anslutna till sig.
Den separationen i sig är en säkerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 17:24

Bra, då kan du strunta i det här. Men det händer att det skapar problem. Kolla tex Macfixit. Tydligen kan vissa program vara känsliga för tröga uppstarter på nätverket. Finder tex! Men det händer givetvis inte alla.

F ö känner Extremen igen bekanta Mac-adresser om du ställer in den på det. Bästa säkerheten eftersom bara kända burkar kommer in!

Och du är inte knäpp. Vi har tre macar och tre PC f n!

Ursprungligen av thomas:

Bästa säkerheten eftersom bara kända burkar kommer in!

Eftersom det tar ett par minuter på sin höjd att byta MAC-adress på valfri dator så är det defintivt inte den bästa säkerheten. Det är ett bra led i att säkra ett trådlöst nät, men kryptering och andra former av autentisering är också ett krav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 09:18
Ursprungligen av Hendrix:

Eftersom det tar ett par minuter på sin höjd att byta MAC-adress på valfri dator så är det defintivt inte den bästa säkerheten. Det är ett bra led i att säkra ett trådlöst nät, men kryptering och andra former av autentisering är också ett krav.

Absolut. Men det tar nog ett tag att gissa vilka MAC-adresser ett begränsat nätverk accepterar.

Vill man in så är det gjort på nolltid det med tyvärr. MAC-adresserna skickas i klartext hela tiden, med varje dataram. Oavsett vilken superduperkryptering man har ställt in.
Men det skyddar mot vanliga snålsurfare.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-27 08:41

Att DHCP slöar ner nätverket är helt absurt och tagit helt ur luften. Kör DHCP så slipper du ställa in en IP adress varje gång du kopplar upp en ny dator (Det kommer säkert hända). Om du har en bredbandsleverantör som ger dig flera IP-adresser (Fasta eller dynamiska) så behöver du inte en router om du inte vill ha en, dock kan det vara bra att ha.

Du ska naturligtvis koppla in din bredbandsanslutning till WAN uttaget på routern, och sen kopplar du LAN uttaget på routern till Switchen, precis som du kopplar dina båda datorer dit, du behöver alltså en Gigabit switch med två Gigabitportar och en 100 port. Nu finns det rätt billiga Gigabit swtichar med runt 4 portar för en 1000 lapp. Köp en sån.

1
Bevaka tråden