Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att radera bilder

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-02 22:14

Hej!

Varför går det inte att radera bilder från varken biblioteket eller papparskorgen?
Har inte haft detta problem tidigare.
Det händer ingenting när jag flyttar bilderna från bilioteket till papperskorgen, och om det nu någon gång flyttas dit så går de inte bort när jag väljer att tömma pappaerskorgen.

Vet någon vad detta beror på?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-03 21:08

Någon?

  • Medlem
  • 2007-01-03 21:16

Reparera rättighter och behörigheter i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-04 09:26

Tack för ditt svar!

Jag gjode reparationen men det hjälper inte, samma problem återstår.
Jag ser bilderna i ordna läget, klickar jag påden så har de ingen storlek. Öppnar jag bilden i redigeringsläget så ser man ingenting alls, bara vitt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 09:52

Har någon fler förslag på vad man kan göra åt det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-17 20:16

Banaz,
har samma problem som dig. Men bilderna som jag slängt visas bara som frågetecken i biblioteket. Och lyckas jag slänga dem någon gång, så kan jag lita på att dom är tillbaka i biblioteket när jag tittar efter.
Hör gärna av dig om du löst ditt/vårt problem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-18 19:31

Har fortfarande samma problem emiln...

Håll nere Äpple + alt vid start av iPhoto och välj lämpliga alternativ av de fyra som då finns att välja. Det kanske hjälper?

  • Medlem
  • 2007-01-19 08:55

Om inte era problem löstes av Ian Curtis tips så kan det vara så att ni har ett problem som liknar det jag hade? Mina mappar var det lite knas med och då visade bara iPhoto bilderna som miniatyrer men de gick inte att se stora. När jag högerklickade på bilderna o valde visa fil kunde inte iPhoto hitta dem och därför raderades de inte heller när jag slängde dem i iPhoto.

Jag gjorde en backu på bilderna, slängde dem i iPhoto och i mappen på hårddisken o sedan importerade jag dem igen o nu funkar det fint.;)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-19 13:19

Tack för tipsen, testar när jag kommer i kväll och ser hur det går.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-19 18:59

Lan Curtis
De alternativen jag fick upp är
*Skapa bibliotek
*Hitta bibliotek

Kan inte göra mycket med dessa..

radera bilder

när jag raderat bilder och ska tömma papperskorgen så hänger sig iPhoto så att jag måste Tvångsavsluta. Då kommer mina bilder tillbaka när jag nästa gång öppnar prigrammet.
Förstår inte vad jag ska prova med.
ingrid

Ursprungligen av ingridpetrini:

...Förstår inte vad jag ska prova med.

Du kan börja med att lämna lite bakgrundsinformation, vilket man alltid bör göra när man ställer en fråga:
- Vilken version av OSX kör du?
- Vilken version av iPhoto kör du?

Hur många bilder handlar det om? Har du provat att bara kasta någon enstaka bild, för att se om iPhoto hänger sig då också?

Har du provat att "bygga om" ditt iPhoto-bibliotek? (glöm inte att ta en backup först, för säkerhets skull)

-OSX 10.5.8
-iPhoto 8.1.2
Det funkar ett tag, kör 50 ibland,100 ibland, provat med 150 och det funkar.... ett tag
och plötsligt vill den inte längre. Vill radera ett helt år med många bilder.
Nej jag har inte provat "bygga om". Hur gör man det?

förresten Tack Jesper för svar

Ursprungligen av ingridpetrini:

...Nej jag har inte provat "bygga om". Hur gör man det?...

Du provade inte att klicka på länken?

Vill bara "komplettera" problemen med bildfunktioner på Apples Mac Pro ... Vill gärna fortsätta med min mac, men måste ju säga att PC:s fixar allt med bilder betydligt smartare. Jag kan inte heller varken radera eller slänga bilder någonstans. Inte heller kopierafunktionen lyder! På min lilla 9 - tums PC kan jag alltidhögerklicka 2 ggr och välja "kopiera" från listan som kommer upp, sen förflytta mig hur jag vill till t ex en Windowsdagbok (då det fanns funktion för gästbilder, borttaget nu) och klicka höher och klicka av bilden. Detta går inte med en mac? Och klickar jag bara kopiera så inte ser jag kopian någonstans och inte lyckas jag dra! Någon måpste ju kunna detta med bilder i macar!!!

Ursprungligen av JeannaQvarnström:

Vill bara "komplettera" problemen med bildfunktioner på Apples Mac Pro ... Vill gärna fortsätta med min mac, men måste ju säga att PC:s fixar allt med bilder betydligt smartare. Jag kan inte heller varken radera eller slänga bilder någonstans. Inte heller kopierafunktionen lyder! På min lilla 9 - tums PC kan jag alltidhögerklicka 2 ggr och välja "kopiera" från listan som kommer upp, sen förflytta mig hur jag vill till t ex en Windowsdagbok (då det fanns funktion för gästbilder, borttaget nu) och klicka höher och klicka av bilden. Detta går inte med en mac? Och klickar jag bara kopiera så inte ser jag kopian någonstans och inte lyckas jag dra! Någon måpste ju kunna detta med bilder i macar!!!

Att du vill byta till en PC för att iPhoto fått en Hickup? Ge dig nu.
Att sitta och klicka och välja kopiera på enskilda filer är ju 1986 ungefär, det kommer alrig komma tillbaka.
På Mac använder man en databas som hanterar ens biler och sedan väljer man att exportera ur databasen. Funkar bättre ju flera bilder man har. Dra och släpp funkar ju inte så bra med 12000 bilder direkt.

OK. Det finns val, om man startar iPhoto med Alt och CMD nedtryckta.

Mina ser ut som på bilden nedan, det kan variera beroende på version av iPhoto.

Funkar inte DET kan vi exportera varenda bild du ha lagt in i originalformat till ett nytt ställe och radera din gamla iPhoto-bibliotek, sedan startar vi ett nytt bibliotek och importerar det hela tillbaka.

Ursprungligen av JeannaQvarnström:

...Jag kan inte heller varken radera eller slänga bilder någonstans...

Med så lite information är det omöjligt att ge några svar.

Beskriv hur du gör när du försöker radera bilderna, och berätta vad som händer då (t.ex om du får några felmeddelanden eller andra symptom).

Lite bakgrundsinformation är heller aldrig fel, t.ex vilken version av OSX du kör, och vilken version av iPhoto det gäller.

Prova gärna att "bygga om" iPhoto-biblioteket (se länkar och instruktioner i tidigare inlägg).

Ursprungligen av JeannaQvarnström:

...Inte heller kopierafunktionen lyder! På min lilla 9 - tums PC kan jag alltidhögerklicka 2 ggr och välja "kopiera" från listan som kommer upp, sen förflytta mig hur jag vill till t ex en Windowsdagbok (då det fanns funktion för gästbilder, borttaget nu) och klicka höher och klicka av bilden. Detta går inte med en mac?...

Den här tråden handlar om problem att radera bilder i iPhoto. Dina "klipp-och-klistra-och-kopiera-fungerar-inte-som-i-Windows"-problem får du ta någon annanstans.

/Mod

jag lyckades slänga många bilder igår kväll genom att ta dem i mindre "högar". I morse försökte jag slänga en bild och det hängde sig genast. iPhoto har alltid (8 år) funkat superbra för mig.
Jesper please!

Ursprungligen av ingridpetrini:

...försökte jag slänga en bild och det hängde sig genast...

Och du har fortfarande inte provat att bygga om iPhoto-biblioteket?

Andra saker som kan vara intressant för oss att veta:
- Hur mycket internminne har du i din dator?
- Vilka andra program har du igång samtidigt när det hänger sig?
- Blir det någon skillnad om du har bara iPhoto igång, jämfört med om du har en massa andra program igång samtidigt?

Och en fråga till, för att undvika eventuella missförstånd:
- Det är inne i iPhoto du raderar bilderna, och det är iPhotos egen papperskorg (inte papperskorgen i Finder) du försöker tömma?

Ja, jag är inne i iPhoto och raderar,under iPhoto.
Jag har provat att ha alla andra program stängda. Det verkar som om det jag lyckats radera ej försvinner när jag måste tvångsavsluta.
12 GB tillgängligt. Internminne? var ser jag det?
och nej jag har inte provat bygga om än
ingrid

Ursprungligen av ingridpetrini:

...och nej jag har inte provat bygga om än...

Men gör då det, annars kommer vi nog inte längre här...

Men glöm inte att ta en backup på ditt iPhoto-bibliotek först, om det skulle hända något oförutsett under "ombyggnaden".

Gör ombyggnad av databasen.
Prova sedan igen.

Jag har samma problem, tror jag. Jag har en macmini med 4GB minne. Jag markerar bilden i händelser och trycker ned tangenterna cmd och backstage. Bilden försvinner till papperskorgen och när jag ska tömmer papperskorgen, åker bilden till mappen händelser osv. Vad ska jag göra?

Nu kom jag på det. Jag tittade på kortkommandon och fann:kommando+skift+backstage, tömmer papperskorgen.

  • Medlem
  • 2010-11-14 17:42

Backstage?

1
Bevaka tråden