Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" PB. Seg-problem. Korrupta filer? Trasig HD?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddagens. Börjar bli trött på krångel och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Jag sitter här med en 12" PB, (1,5 ghz / 512mb) ungefär ett år gammal. Den fungerar för det mesta ganska problemfritt, men på sistonde har den bråkar lite för mycket för att jag ska vara helt nöjd.

Jag tror det hela började, eller att jag började märka problemen, när jag installerade Itunes 7. När itunes skulle analysera spåren för kontinuerlig uppspelning, och kom till ett visst spår, så låstes hela datorn. Totalt. Vid en senare installation av itunes la jag till album efter album, och märkte på så vis vilka filer det var som krånglade, och kunde ta bort dom.

Vidare så har många andra filer börjat bete sig underligt. Rar-filer har fått crc-errors, filmfiler hackar/lägger av på oväntade ställen, osv. Detta får mig att misstänka att det är något knasigt med HD'n. Vad tror folk om det?

Jag har gjort ett par HDkontroller med skivverktyget, och fick reda på att det fanns ett par småfel. Nu är småfelen reparerade, och om jag kontrollerar HDn nu får jag reda på att den ska fungera felfritt. Men felen består.

Dessutom har jag vid upprepade tillfällen råkat ut för att safari och camino har segat ner hela systemet, till synes utan anledning. Ungefär på samma sätt som datorn beter sig när jag stöter på en av mina "korrupta" filer. Det hela börjar gå mig lite på nerverna.

Vad tror ni är att rekomendera? Kan det vara en ide att köra det klassiska PC-tricket, formattera och ominstallera allt? Låter det som att det är problem på hårdvaran eller mjukvaran?

Hoppas att någon har något smart att tipsa om, börjar själv få slut på ideer.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2007-01-18 12:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 12:52

Om du vill slippa många timmars felsökning så rekommenderar jag en ominstallation. Det går snabbt och är ett bra tillfälle för att rensa ut gammalt skräp. Om datorn beter sig konstigt även efter ominstallationen så kan det vara hårdvaran som spökar.

Mjo, har faktiskt övervägt just detta. Skönt att börja om på nytt någon gång ibland. Får se till att göra det när jag är tillbaks i sverige om en vecka eller så.

Men det vore ändå skönt att veta om det kan röra sig om en framtida hårddiskcrash eller något liknande, så man vet om man ska förbereda sig... Ingen som känner igen det här, eller har haft liknande problem själv?

Installera mer minne i maskinen så kommer den kännas mycket fräschare direkt. Hur stor hårdddisk har du och hur mycket är ledigt idag? Jag rekommenderar att 20-25% av disken aldrig används för att inte börja tappa prestanda pga fragmentering.

Har 80 gb HD. Brukar väl ligga på mellan 4gb och 300 mb ledigt? Bör man verkligen ha så mycket ledigt? Lär det göra stor skillnad?

Ursprungligen av pastameck:

Har 80 gb HD. Brukar väl ligga på mellan 4gb och 300 mb ledigt? Bör man verkligen ha så mycket ledigt? Lär det göra stor skillnad?

OS X trivs dåligt med mindre än 10 GB ledigt utymme på disken när man kör många program. Särskilt med så lite internminne som du har så fordras mycket virtuellt minne.
Titta på växelfilerna i aktivitetskontrollen, ut ska helst vara noll eller så liten som möjligt.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

OS X trivs dåligt med mindre än 10 GB ledigt utymme på disken när man kör många program. Särskilt med så lite internminne som du har så fordras mycket virtuellt minne.
Titta på växelfilerna i aktivitetskontrollen, ut ska helst vara noll eller så liten som möjligt.

Och med växelfiler ut, menar du då värdet som står efter "sidor in/ut"? Och är det isåfall väldigt dåligt om värdet för "ut" är 311078?

Ska nog försöka mig på en liten rensning, och se om saker och ting flyter på lite bättre.

Ursprungligen av pastameck:

Och med växelfiler ut, menar du då värdet som står efter "sidor in/ut"? Och är det isåfall väldigt dåligt om värdet för "ut" är 311078?

Ska nog försöka mig på en liten rensning, och se om saker och ting flyter på lite bättre.

Ja det visar att datorn vid 331 078 gånger varit tvungen att hämta information på hårddisken istället för i internminnet. Är dessutom hårddisken nästan full så får han leta en stund för att hitta ledigt utrymme och filerna delas up i små fragment på disken.
Vid läsning ska sedan dessa fragment samlas ihop vilket också tar tid.

Jag tror det är här du har ditt problem

Mer minne och större hårddiskar till folket

Finns det någon bra guideline kring ominstallation på Mac? Har också lite småproblem, men med quicktime som lagt av och påverkar safari mm. Lyckas inte ominstallera quicktime. Tänkte blåsa disken, men det är första gången på mac. Med PC:n har jag koll på vilka filer för mail osv jag ska spara, men inte på mac:en... Eller finns det enklare sätt?

Ladda ner OnyX http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

Kör alla rensnings- och underhållsmanus. Kolla i inställningar att OnyX kollar S.M.A.R.T.-status vid uppstart. Det är ett enkelt sätt att se hur hårddisken mår.

-Ett gratisprogram som löser en hel del småtjafs.

1
Bevaka tråden