Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första piratade HD-DVD:n släppt

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"The pirates of the world have fired another salvo in their ongoing war with copy protection schemes with the first release of the first full-resolution rip of an HD DVD movie on BitTorrent. The movie, Serenity, was made available as a .EVO file and is playable on most DVD playback software packages such as PowerDVD. The file was encoded in MPEG-4 VC-1 and the resulting file size was a hefty 19.6 GB."

Ars Technica: First pirated HD DVD movie hits BitTorrent

Var det någon som trodde de skulle kunna "skydda" sig mot "pirater"?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-16 09:43

Ja, dom som ligger bakom DRM skydden brukar ju ha väldigt bra självförtroende när det gäller sånt.

Mycket underligt att de inte lärt sig ännu... det är alldeles för mycket pengar i omlopp inom pirat-branschen för att de ska lägga sig ner och dö.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-16 11:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Mycket underligt att de inte lärt sig ännu... det är alldeles för mycket pengar i omlopp inom pirat-branschen för att de ska lägga sig ner och dö.

Det är iofs. inte speciellt många (någon?) som tjänar pengar på piratkopieringen (med eventuella undantag för bredbandsoperatörerna).

Det är just det som gör det svårt för alla rättighetsägare att påvisa att dom förlorat något.
Om jag bryter mig in i din lägenhet och snor din nya iMac och säljer den för 20.000 så har jag uppenbarligen begått ett brott som jag haft egen vinning på.

Tror aldrig man kommer komma åt piratkopieringen, rätt väg att gå är att göra det lagligt, där Steve Jobs mfl. var dom första inom Apple att fatta det. Kan man paketera lagliga alternativ på ett sånt enkelt sätt att det inte är värt jobbet att bry sig efter olagliga alternativ, då har man en vinnare. Vilket 2 miljarder låtar visar.

Om jag kunde ladda ner HDTV material/filmer lagligt på nätet idag så skulle jag hellre betala 200 Kr för en låt än att försöka leta reda på nån fin invite till dom privata torrent trackerna. Kommersialism i dess finaste form.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-16 19:11
Ursprungligen av studiox:

Det är iofs. inte speciellt många (någon?) som tjänar pengar på piratkopieringen (med eventuella undantag för bredbandsoperatörerna).

Bredbandsoperatörerna tjänar inte alls på piratkopieringen. De betalar sina leverantörer per överförd gigabyte och du betalar normalt ett fast månadspris. Det bredbandsoperatörerna tjänar pengar på är skillnaden mellan månadskostnaden du betalar och vad de får betala för trafiken du överför. Ju mer du överför desto mindre blir den skillnaden och vinsten hos bredbandsoperatören minskar. Överför du väldigt mycket kommer bredbandsoperatören till och med att gå back på dig.

Ursprungligen av Marcus K:

Bredbandsoperatörerna tjänar inte alls på piratkopieringen. De betalar sina leverantörer per överförd gigabyte och du betalar normalt ett fast månadspris. Det bredbandsoperatörerna tjänar pengar på är skillnaden mellan månadskostnaden du betalar och vad de får betala för trafiken du överför. Ju mer du överför desto mindre blir den skillnaden och vinsten hos bredbandsoperatören minskar. Överför du väldigt mycket kommer bredbandsoperatören till och med att gå back på dig.

Argumentet är väl att om det inte vore för piratkopieringen så skulle bredbandsoperatörerna inte ha särskilt många kunder öht.

Ursprungligen av Hagelin:

Argumentet är väl att om det inte vore för piratkopieringen så skulle bredbandsoperatörerna inte ha särskilt många kunder öht.

Jo kunder skulle bredbandsoperatörerna ha ändå. De flesta nätpiratkopierare är knappast de som har beställt och betalat bredbandsanslutningen själva, det har mamma eller pappa gjort...

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo kunder skulle bredbandsoperatörerna ha ändå. De flesta nätpiratkopierare är knappast de som har beställt och betalat bredbandsanslutningen själva, det har mamma eller pappa gjort...

Utan att själv vilja ta ställning till argumentets sanningshalt så motsäger inte ditt påstående det. Även om det skulle vara som du säger så skulle det ändå kunna vara barnens vilja att ladda ner piratkopior som driver föräldrarnas köp.

Ursprungligen av Hagelin:

Utan att själv vilja ta ställning till argumentets sanningshalt så motsäger inte ditt påstående det. Även om det skulle vara som du säger så skulle det ändå kunna vara barnens vilja att ladda ner piratkopior som driver föräldrarnas köp.

Jo, men bredbandsutbyggnaden gick ju rätt fort även innan TPB och andra folkpiratsiter(parasiter?) dykte upp.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo, men bredbandsutbyggnaden gick ju rätt fort även innan TPB och andra folkpiratsiter(parasiter?) dykte upp.

Nu har jag inte särskilt bra koll på den svenska bredbandsutbyggnadens historia, men Napster var väl stort redan på den tiden då de flesta uppkopplade svenskar satt med modemanslutning?

Ursprungligen av Hagelin:

Nu har jag inte särskilt bra koll på den svenska bredbandsutbyggnadens historia, men Napster var väl stort redan på den tiden då de flesta uppkopplade svenskar satt med modemanslutning?

Jo napster var rätt stort på modemtiden men jag tror inte så många skaffade sig bredband på grund av piratkopiering utan för att det gick snabbare att koppla upp sig och för att det blev billigare för de flesta storsurfare, däremot så tror jag att piratkopiering drivit på uppsnabbningen av bredbandstjänsterna.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo napster var rätt stort på modemtiden men jag tror inte så många skaffade sig bredband på grund av piratkopiering utan för att det gick snabbare att koppla upp sig och för att det blev billigare för de flesta storsurfare, däremot så tror jag att piratkopiering drivit på uppsnabbningen av bredbandstjänsterna.

Kan hålla med om att det låter rimligt att tro.

Är då din slutsats att piratkopiering ur det här perspektivet är positivt för att det driver på utvecklingen av bredband även för dem som inte piratkopierar?

Ursprungligen av Hagelin:

Kan hålla med om att det låter rimligt att tro.

Är då din slutsats att piratkopiering ur det här perspektivet är positivt för att det driver på utvecklingen av bredband även för dem som inte piratkopierar?

jo till viss del men uppladdningshastighten har ju samtidigt begränsats bl.a. på grund av nätpiraternas framfart.

Ursprungligen av Simon Templar:

jo till viss del men uppladdningshastighten har ju samtidigt begränsats bl.a. på grund av nätpiraternas framfart.

Hur då?

edit: Och hur kommer det sig att jag verkar ha gjort 16 inlägg… Det känns som fler…

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 21:48
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo, men bredbandsutbyggnaden gick ju rätt fort även innan TPB och andra folkpiratsiter(parasiter?) dykte upp.

Napster? DC++? Hotline?
Självklart har piratkopieringen drivit på utbyggnaden av snabbt bredband (≥10Mbit) Utan piratkopiering är det väl väldigt få som skulle behövt mer än 2Mbit för 5-10 år sedan.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-18 15:15
Ursprungligen av Marcus K:

Bredbandsoperatörerna tjänar inte alls på piratkopieringen. De betalar sina leverantörer per överförd gigabyte och du betalar normalt ett fast månadspris. Det bredbandsoperatörerna tjänar pengar på är skillnaden mellan månadskostnaden du betalar och vad de får betala för trafiken du överför. Ju mer du överför desto mindre blir den skillnaden och vinsten hos bredbandsoperatören minskar. Överför du väldigt mycket kommer bredbandsoperatören till och med att gå back på dig.

Helt felaktigt, det finns ingen operatör som betalar per volym, utan alla betalar för tidsenhet (Mbit/s inte Mbyte/s).

Ursprungligen av studiox:

Helt felaktigt, det finns ingen operatör som betalar per volym, utan alla betalar för tidsenhet (Mbit/s inte Mbyte/s).

Ingen av dina exempel är en tidsenhet.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-18 22:41
Ursprungligen av Hagelin:

Ingen av dina exempel är en tidsenhet.

Så du menar att sekunder inte är en tidsenhet ?

Ursprungligen av studiox:

Det är iofs. inte speciellt många (någon?) som tjänar pengar på piratkopieringen (med eventuella undantag för bredbandsoperatörerna).

I länder inte allt för lika vårt eget säljs det dagligen piratkopierade filmer på gatan, så visst tjänar folk pengar på sånt.

Och eftersom kopieringsskydden ändå knäcks av piraterna och gör produkten sämre/värdelös för köparna, så måste DRM bort.
Helt underbart att veta att alla deras löjliga skydd knäcks. De som knäcker kopieringsskydd är hjältar.

ja... not surprised... men ni... kan någon räkna ut vad en svenssonlirare behöver för lina för att göra det värt att ladda ner en 20gbfilm?

Låt oss leka med tanken... en 24/1a från BBB tex (jo det kan väl beskrivas som vanligt)... Jag har ingen koll på hur hög upprate man kan kräva av han som tankar så någon vänlig själ? kan bli kul att se...

  • Oregistrerad
  • 2007-01-18 15:22
Ursprungligen av northernlight:

ja... not surprised... men ni... kan någon räkna ut vad en svenssonlirare behöver för lina för att göra det värt att ladda ner en 20gbfilm?

Låt oss leka med tanken... en 24/1a från BBB tex (jo det kan väl beskrivas som vanligt)... Jag har ingen koll på hur hög upprate man kan kräva av han som tankar så någon vänlig själ? kan bli kul att se...

Det är otroligt lätt. Den okända faktorn X i sammanhanget här är ju Tiden och inget annat. Om jag kan vänta i en månad för att filmen ska laddas hem så kan jag ta hem den med min mobiltelefon.

24 Mbit/s (vilket väldigt få får, en mer faktiskt hastighet hanmnar på runt 12 Mbit/s, det ger en överföring på 1.5Mbyte/s vid optimala förhållanden. En film ligger på 20Gigabyte, eller rättare sagt 22000Mbyte. 2000/1.5 ger 14 666 sekunder, eller 244 minuter eller runt 4 Timmar. Dvs. du hinner ladda hem 2 HD filmer medans du sitter på jobbet o fiser, färdiga för visning på kvällen (Om man nu orkar med två filmer på en kväll).

Tänkt att kunna gå in på iTunes på jobbet, titta igenom vilka HD filmer som finns och välja "Download to my iTV". Och när du kommer hem har du en HD film färdig, och du är kanske 200 Kr fattigare - Jag skulle köpa direkt.

//Bredbandskungen

i mitt samhälle var då trycket stort just pga av möjligheten att ladda ner musik... därav var bredband det som gällde...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-16 23:10

hur som haver vad man tycker om piratkopiering, surt är det iallfall att det i dagsläget inte finns något sätt att spela dessa filer i OS X...

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-01-26 18:06
Ursprungligen av f00:

hur som haver vad man tycker om piratkopiering, surt är det iallfall att det i dagsläget inte finns något sätt att spela dessa filer i OS X...

Är det så? funkar det inte i VLC?

  • Medlem
  • 2007-01-17 11:05

Laseranders: Jag tror herr Templar syftar på hur alla stortankare korkar igen näten. Det är en grej som t ex märks på mitt jobb. Framåt eftermiddagen börjar nätet släpa sig fram. Jag har fått höra att det beror på att alla skolbarn komer hem och börjar med sitt nedriga WoW:ande och pirattankande.

northernlight: ... du... använder... för många... ellipser...

Ursprungligen av lufra:

Laseranders: Jag tror herr Templar syftar på hur alla stortankare korkar igen näten. Det är en grej som t ex märks på mitt jobb. Framåt eftermiddagen börjar nätet släpa sig fram. Jag har fått höra att det beror på att alla skolbarn komer hem och börjar med sitt nedriga WoW:ande och pirattankande.

northernlight: ... du... använder... för många... ellipser...

det är lite av min grej... ellipser alltså... ... ... learn to cope.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 13:27

man kan ju iaf hoppas att piratandet leder till lite rimligare priser. viktigt att komma ihog att det drabbar ju ingen fattig.

  • Medlem
  • 2007-01-17 13:59

Jag brukar hoppas, att konflikten mellan upphovsrättsindustrin och fildelarna ska stegras till krigsnivå. Att båda parters utspel ska bli ännu mer aggressiva. (Kul roman: Max Barrys Jennifer Government.) Denna fantasi hänger förmodligen ihop med tanken att mediemarknaden/populärkulturen inte kan förändras innan det nuvarande systemet oåterkalleligen kollapsat. He he.

Utvecklingen går långsamt i vardagsperspektiv. Det vore alltför defensivt för branschorganisationerna att försöka stävja kopieringen med sänkta priser. Vilket i och för sig är den metod som kanske prövats minst. Hittills har man mest hotat.

Bevaka tråden