Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa externa och interna hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-18 13:15

Jag har MacUser och idag kom senaste numret. Till min stora glädje hade de testat externa och interna hårddiskar.

Vinnare i klassen Interna 3.5" blev Western Digital Raid Edition WD5000YS. Den vann på snabbhet och mycket hårddisk för pengarna. 4 möss av 5 möjliga.

Bästa Interna 2.5" blev Seagate Momentus 5400.3. 5 möss av 5 möjliga!

Bästa Externa 3.5" blev Western Digital My Book Pro Triple Interface. 5 möss av 5 möjliga!

Trodde väl aldrig att jag skulle komma att återvända till WD!

Ursprungligen av bossep:

Bästa Externa 3.5" blev Western Digital My Book Pro Triple Interface. 5 möss av 5 möjliga!

Ja, den har fått bra kritik förut också, som jag tipsade om tidigare och den har även fått beröm av folk här på 99mac.

Ursprungligen av bossep:

Bästa Interna 2.5" blev Seagate Momentus 5400.3. 5 möss av 5 möjliga!

Insåg just att det är den disken (i 160 GB-modellen) som jag stoppade i min iBook i somras. Kul att den fått bra kritik!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-18 16:27

Det är bara med FW man kan boota? Jag råkade köpa Seagate USB2 externa på 320GB =(
Snålsnirpen i mig.

Ursprungligen av bossep:

Det är bara med FW man kan boota? Jag råkade köpa Seagate USB2 externa på 320GB =(
Snålsnirpen i mig.

jag är inte säker, men jag har för mig att intel-macarna kan boota från USB. PPC bootar enbart från FW.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 00:31

Köpt en Lacie Big Two 1TB ESATA & USB med Raid 0 & 1. Den lär lämna WD Mybook långt, långt bak tack vara ESATA-gränssnittet.

Ursprungligen av bossep:

Det är bara med FW man kan boota?

Så vitt jag vet: Ja, tyvärr.

Ursprungligen av hkim:

Köpt en Lacie Big Two 1TB ESATA & USB med Raid 0 & 1. Den lär lämna WD Mybook långt, långt bak tack vara ESATA-gränssnittet.

Antagligen, men det beror ju som sagt på olika gränssnitt. Och ESATA kräver ett extra kort i datorn så vitt jag vet, så det är inte lika enkelt som att bara plugga in en FW-kabel.

Ursprungligen av hkim:

Köpt en Lacie Big Two 1TB ESATA & USB med Raid 0 & 1. Den lär lämna WD Mybook långt, långt bak tack vara ESATA-gränssnittet.

My Book finns i en version som heter "My Book Premium ES", den har ESATA-gränssnitt. Den finns dock "bara" i upp till 500Gb. Den borde ju kunna vara med i samma klass när det hastighet...

Som MB-ägare är det ju tyvärr rätt kört att köra ESATA dock. Funderar till och med på att nöja mig med USB2 och köra disken/diskarna över nätverket med hjälp av nya Extreme. Vore skönt att gömma undan diskarna men alltid ha tillgång till dem. Känns som att USB2/802.11n hastighet borde räcka för lite musik, film och backup...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 10:34

Fast att köpa ett Express/34 kort och sedan stoppa in det i kortplatsen behöver inte vara så svårt? En stor nackdel är dock att man ännu inte kan boota från ESATA enheter. Iaf inte med Firmteks kort och MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 11:49

Hur stora backup diskar har ni? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha en My Book 320GB eller 500GB?

1
Bevaka tråden