Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang Powerbook 12" Alu 867mhz

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 14:11

jena alla Nu har intresset för mac ökat jag letar nu efter en billig mac bärbar runt 3000-5000 som klarar av att använda typ lite mac program och wc3.

Jag har hittat en fin Powerbook 12" Alu som är väldigt fin men jag undrar nu räcker den till ?

Information om datorn : http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_867_12.html

Sen ungefär vad skulle ni betala för en sådan i bra skick ? Och battriet håller ungefär 1.5 tim.

Sen undrar jag om den klarar av typ OS X tiger och de programen man får med de såsom ilife och lite andra hade även tänkt fixa wc3.

Ungefär hur står sig en 867MHZ G4 mot intels pentium-M cpus ?

Tacksam för alla svar

Mvh / Petter

Senast redigerat 2007-01-17 15:49

Själv skulle jag inte betala mer än 3500:- för den, den klarar Tiger, ja, men se till att ha mycket minne om du vill att det ska flyta på som bäst.
iLife är inget problem vad jag vet och Warcraft 3 är ju inte det nyaste så det borde den ju klara (vet ej om man måste installera classic eller inte, spelar inte själv så mycket).

En G4 och P-M står sig nog ganska lika prestandamässigt, P-M har snabbare FSB men det hänger även på systemen och programmen man använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 15:42

Okej den är maxad 640mb ram okej 3500kr låter rimligt, men det är vell ingen slö dator om man sitter typ ilife och internet och lite andra program ?

Mvh / Petter

Min erfarenhet är att batterierna blir märkbart sämre efter ett år - om det är ett originalbatteri som hängt med sedan datorn var ny skulle jag ha med ett batteribyte i planeringen.

Jag bytte min Powerbook G4/1.5GHz 12" mot en MacBook Pro Core2 Duo nyligen och den är ruskigt mycket snabbare.

Även en gammal Intel Centrino 1.6 GHz bärbar är mycket kvickare än den där Powerbook G4/867:an. I mina ögon behöver du minst 1GB RAM för OS X 10.4 men alla har väl inte samma prestandakrav såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 15:58

Den har OS X 10.3 nu kanske har kvar de och sedan säljer Powerbooken när jag fått mer pengar. Jag har aldrig andvänt mac så denna dator blir som ett test sen säljer jag den och skaffar en macbook senare typ efter sommaren. Men OS X 10.3 lär vell flyta på med 640mb ram ? är det mycket nya saker från 10.4 än 10.3 ?

Mvh / Petter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 17:25

Jag sitter själv på en sådan med "maxad" minne 640 MB och OSX 10.3. Visst det skulle gå att köra med 10.4, men då skulle systemet äta upp all minne och datorn kännas extra slö så fort man har två program öppna samtidigt. Så 10.3 är nog den versionen som är mest praktisk på den datorn.
Tänk dock att med 10.3 har du inte tillgång till den senaste versionen av bl.a. Safari eller iChat, inte tillgång alls till Dashboard eller Automator, så du kommer inte att få en riktig uppfattning av vad OSX går för, vilket kan vara lite tråkigt. Du blir bara besviken. Det dyker dessutom fler och fler program upp som utnyttjar coola Tiger core-funktioner ordentligt och därmed är "Tiger-only".

Men visst det går att surfa, leka med ljud och bild, spela wc3 hjälpligt, men man är definivt inte på framkanten längre. Jag känner att en uppgradering är allt nödvändigare för mig, men tänkte ta "the Quantum Leap" direkt till Leopard med anpassad hårdvara när dessa släpps senare i vår/sommar.

12" är ett trevlig format, så jag skulle rekommendera dig att luska fram en 1.5 GHz med minst 1GB internminne istället, om du inte vill/kan slå till med en MacBook/MacPro. Även om denna kommer att anses vara något långsam, så kommer den att klara Tiger med tillbehör alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 17:33

Känns väldigt onödigt att fixa fram en 1.5 med tanke på att de kostar nästan som en macbook, och de pengarna har jag inte för tillfället.

Jag tänkte köpa den och kolla vad jag tycker om OS X, även fast det är bara 10.3 så borde man få en uppfattning om hur OS X fungerar och dess funktioner så om jag giller det så blir det en Macbook i sommar.

Jag har en 1 GHz PB G4:a med 768 MB RAM och kör Tiger. Det är inga som helst problem. Den är snabbare än Panther (10.3.9) som jag hade tidigare.
Kör både Office 2004, Creative Suite och Firefox.

Det enda problem jag haft är att vissa widgets verkar suga minne, t ex tv-info.

Formatet är suveränt och jag drar mig för att köpa en MBP som jag inte alls tycker är bärbar på samma sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 19:34
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag har en 1 GHz PB G4:a med 768 MB RAM och kör Tiger. Det är inga som helst problem. Den är snabbare än Panther (10.3.9) som jag hade tidigare.
Kör både Office 2004, Creative Suite och Firefox.

Det enda problem jag haft är att vissa widgets verkar suga minne, t ex tv-info.

Formatet är suveränt och jag drar mig för att köpa en MBP som jag inte alls tycker är bärbar på samma sätt.

Det låter bra :), Kankse tar och köper Tiger endå. Tar nog och köper denna maskin och testar vad den går för :). Ni som har modellen släng gärna upp en bild!

Mvh / Petter

Ursprungligen av lAlA:

Det låter bra :), Kankse tar och köper Tiger endå. Tar nog och köper denna maskin och testar vad den går för :). Ni som har modellen släng gärna upp en bild!

Mvh / Petter

Låter bra!
Själv tycker jag att 867MHz duger bra om man inte göra EN MASSA tungt, så som att driva 99Mac under en keynote t.ex.

Garageband rullade på rätt bra på min gamla 400MHz G3, iMovie HD funkade fint i 733MHz G4 och iDVD funkar tydligen bra på en 500MHz G4. iPhoto klarar min mammas 800MHz eMac utan klagomål, kör på du bara! Testa och ha kul

Ang. batterier så kan de faktist hålla väldigt länge ibland. När jag hade min PB G3(från 2000) så var batteritiden strax över 2 timmar vid normal användning år 2005! :">

Dock tycker jag att du bör köra 10.3.9(uppdateras gratis från 10.3 vi nätet) en stund innan du bestämmer dig för 10.4, synd att lägga ner pengar på sånt som man kanske inte tycker om i slutändan.

Enda orsaken att jag uppgraderade till Tiger var egentligen kravet på 10.4 för att administrera vår OS X Server.
Men visst finns det en del godis i Tiger som man skulle sakna.

Jag var totalnöjd med min 867a tills den pajade i våras.
Jag körde tiger på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 22:08

En till fråga har alla 12" 867mhz g4 verisionen DVD spelare ?

Mvh / Petter

Ursprungligen av lAlA:

En till fråga har alla 12" 867mhz g4 verisionen DVD spelare ?

Mvh / Petter

Så vitt jag vet så ska alla PowerBook G4:or ha DVD-läsare. kolla på www.apple-history.com

någon modell av de allra första tibooksarna hade bara cd/cd-rw, annars är det combo- eller superdrives rakt igenom.

Jag har en combo i min Pb 12" G4/867, 640 i ram.
Jag kör Tiger på den och det flyter på. De tyngre jobben får Powermacen sköta;-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-19 18:41

OK, det verkar vara rätt många som kör Tiger på 867:an. Hur går det med fläktandet? Jag har varit rädd för att temperaturkontrollen i Tiger skulle tvinga fläken igång i tid och otid.

Fläktarna var värre i Panther än i Tiger

Min fläkt drog aldrig igång, förutom när jag hade typ Photoshop och massa andra saker igång, samt kollade film samtidigt.
Men inget som störde. Upplever att fläkten i min Macbook drar igång oftare (men det är för att jag kör mycket PPC-program) än vad de i Powerbooken gjorde.
Macbooken blir mycket varmare också, trots att Powerbooken var av metall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 15:43

Han som säljer datorn gick inte med på priset det var alldeles för lågt tyckte han. Jag har hittat en annan denna http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_1.0_17.html den har 512 ram och har os x tiger bra skick. 1 timme kvar på batteriet vid normal användning. Men den har defekt airport kort. Vad skulle ni värdera den till ? ungefär samma ?

Ursprungligen av lAlA:

Han som säljer datorn gick inte med på priset det var alldeles för lågt tyckte han. Jag har hittat en annan denna http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_1.0_17.html den har 512 ram och har os x tiger bra skick. 1 timme kvar på batteriet vid normal användning. Men den har defekt airport kort. Vad skulle ni värdera den till ? ungefär samma ?

ca: 4500-5000:- är en sådan värd & närmare 6500:- med bra batteri och airport. Såklart kan man vilja ta mer betalt för den eftersom den är eftertraktad, det är en mysig dator.

1
Bevaka tråden