Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disken full - informationen syns ej

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu spökar det rejält hos mig.

Vi har en extern hårddisk som vår server varje natt speglas på.
En natt hade jag den hårddisken avstängd (smart) och sedan dess verkar det som backup-programmet speglar servern till servern - vilket resulterar att den blir full varje natt.

Inte ett k ledigt.

Problemet är att jag inte kan se var speglingen ligger - den finns helt enkelt inte på servern.
När jag går igenom alla mappar som finns ska halva utrymmet vara ledigt men det är det alltså inte. Var finns den mörka informationen? Och vad har det tagit åt backup-programmet?

Väldigt tacksam för hjälp då vi i dagsläget inte kan arbeta ordentligt.

förmodligen syns inte filen för att processen fortfarande är öppen. Backupen då alltstå

Stäng ner backupp programmet eller start om maskinen.

Sparka igång terminalen och skriv "du . ¦ sort -n"

Vill du veta mer skriv "man du"

Då får du alla foldrar i storleksordning, där varje folders storlek även inkluderar subfoldrar.

Hoppas det hjälper...

Ursprungligen av ghost9999:

förmodligen syns inte filen för att processen fortfarande är öppen. Backupen då alltstå

Stäng ner backupp programmet eller start om maskinen.

Sparka igång terminalen och skriv "du . ¦ sort -n"

Vill du veta mer skriv "man du"

Då får du alla foldrar i storleksordning, där varje folders storlek även inkluderar subfoldrar.

Hoppas det hjälper...

Nja, jag kan inte se att något program är igång.
Alltså det ligger 70 GB någonstans på skivan jag inte kan hitta.
De finns liksom inte.

Jag är inte direkt datorkunnig utan är mer en användare. Hur skriver du ¦ ?

Sorry, vi tar det en gång till.

Stäng ner backup programmet genom att öppna "aktivitetskontroll" och sedan letar du reda på ditt backup programm och tvångsavslutar det.

Dom 70 gb syns alltså inte för att backupp programmet har lagt beslag på dom och inte skriver dom till disk men reserverat dom. Det kommer den fortsätta göra tills programmet är avslutat.

: ett vanligt kolon, som av någon anledning blev lite märkligt....

Nu startade jag om den men den vill inte.

Det blinkar bara en liten jordglob i en grå fyrkant..

Va f....n?

men nu blinkar en mapp med finder-ansiktet och ett frågetecken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 09:19

Liknande har hänt mig, Jag skulle tro att backupen ligger i den osynliga mappen Volumes.
sökväg: [serverns namn]/[startskiva]/Volumes/[mapp med samma namn som den externa HDn]/[din backup]

Det är exakt samma sökväg som den externa hårddisken hade när den var inkopplad, dvs den sökväg som backupprogrammet har inställd.

Använd ett program som Onyx eller Cocktail för att slå på visning av osynliga filer och se efter om det är där backupen ligger.

(förutsätter ju förstås att du får igång maskinen först...)

1
Bevaka tråden